JHL pitää hallituksen irtisanomislakisirkusta turhana temppuna, jonka hyödyt jäävät olemattomiksi

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on edelleen sitä mieltä, että hallituksen ajama muutos irtisanomislakiin on täysin tarpeeton. JHL muistuttaa, että lakimuutoksen vaikutuksia sukupuolten asemaan työmarkkinoilla ei ole arvioitu kunnolla.

Hallituksen ajama muutos irtisanomislakiin on tarpeeton poliittinen temppu, jonka hyödyt jäävät olemattomiksi. Tämäkin hallituksen lakiesitys on puutteellinen, JHL:n hallitus katsoo. Muun muassa yrityskokoon perustuvaan irtisanomiskynnyksen, sukupuolen jatyöllisyysvaikutuksia tulisi arvioida tarkemmin.

Koko hanke on perimmiltään yrittäjäjärjestöjen nöyristelyä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sivaltaa.

– Edes hallituksen omien selvitysten mukaan lakimuutoksen vaikutusta työllisyyteen ei tiedetä. Mahdolliset vaikutukset ovat asiantuntijoiden mukaan niin pieniä, että niillä ei ole merkitystä. Hallituksen ainoa syy ajaa koko hanketta tuntuu olevan halu miellyttää yrittäjäjärjestöjäsamalla talloen matalapalkka-alojen työntekijät jalkoihinsa.

JHL:n hallitus päätti tänään 7. marraskuuta lopettaa tältä erin poliittisen työtaistelun, jolla liitto on vastustanut irtisanomislakia. Tarpeen vaatiessa järjestöllisten toimien tarvetta harkitaan uudelleen.

Niemi-Laine muistuttaa, että JHL ja muu ay-liike sai poliittisilla lakoilla hallituksen muuttamaan alkuperäistä lakiesitystä huomattavasti.

– Lakiesityksestä poistettiin mielivaltainen henkilömääräraja, joka olisi jakanut työntekijät irtisanomissuojan osalta tiukasti kahteen kastiin. Samalla hallitus tajusi, että karenssia on lyhennettävä. JHL:n ja koko ay-liikkeen vahva painostus johti siihen, että henkilöperusteisesta irtisanomisesta johtuva karenssi lyhenee 90 päivästä 60 päivään. Vielä keväällä hallitus kaavaili myös, että alle 30-vuotiaille voisi tehdä määräaikaisia työsopimuksia ilman perusteluita. Tämä esitys saatiin kokonaan nurin.

Vahva kolmikanta tekee Suomessa paluuta, Niemi-Laine sanoo. JHL:n hallitus vaatii, että työttömiä kyykyttävä aktiivimalli otetaan uuteen, kolmikantaiseen arviointiin. Myös niin kutsuttu aktiivisen työnhaun malli eli aktiivimalli kakkonen on tarkoitus valmistella kolmikantaisesti.

Lisätiedot: JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.