JHL: Rautatiealalla uusi lakkovaroitus

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on antanut uuden lakkovaroituksen. Tarkoitus on vauhdittaa rautatiealan tes-neuvotteluja.

Rautatiealan työehtosopimusneuvottelut eivät ole vieläkään edenneet myönteisesti. Alaa uhkaa jo työtaistelu 6.-10.3. ja nyt se saa jatkoa, jollei sopua synny.

- Vaikka pientä edistymistä on ollut, ei kuitenkaan lopulliseen ratkaisuun ole päästy. Neuvottelut näyttäytyvät nyt historiallisen haastavina ja työnantajien lukitsema koordinaatio ei tätä lainkaan helpota. Tästä syystä näemme, että toisen lakkovaroituksen jättäminen on tarpeen, ammattiliitto JHL:n neuvottelupäällikkö Teppo Järnstedt toteaa.

Rautatiealan työehtosopimusneuvotteluissa ei ole aiemmilla kierroksilla jouduttu ilmoittamaan lakon uhasta.

- Toivottavaa tietysti olisi, että ratkaisu löytyisi niin, ettei työtaisteluihin tarvitsisi mennä, mutta on hyvä muistaa, että tämä on kaksisuuntainen raide ja työnantajankin olisi tarpeen tulla vastaan.

Uusi työtaistelu koskee kaikkia rautatiealan työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevia toimintoja ja yrityksiä koko Suomessa. Työtaistelu alkaa maanantaina 13.3.2023 klo 00.01 ja päättyy perjantaina 17.3.2023 klo 23.59.

Työtaistelu koskee kaikkia tällä aikavälillä alkavia työvuoroja. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.