JHL: Skolgångshandledarnas ställning borde skrivas in i grundundervisningslagen

Skolgångshandledarnas viktiga uppgift är att stöda eleverna. Fackförbundet JHL vill att handledarna ska bli en permanent del av skolans personal. Detta kräver en ändring i lagen om grundläggande undervisning.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL tror att man kunde få ut allt större nytta av skolgångshandledarnas yrkeskunskap om de blev en del av skolans personal genom en ny inskrivning i lagen om grundläggande undervisning.

– Många barn behöver stöd för att lära sig. Enligt grundundervisningslagen har eleven utöver undervisningen i läroplanen rätt att få elevvård och tillräckligt stöd för inlärning och skolgång under hela grundundervisningen. Stöd måste erbjudas genast när behovet framkommer, påminner JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Skolgångshandledare är trygga vuxna som är närvarande i barns och ungas liv och står dem nära. De har en yrkesutbildning, pedagogisk kompetens och de rätta kunskaperna och färdigheterna för att handleda barn och unga.

– Skolgångshandledarnas yrkeskunskaper kunde vara till ännu större nytta om de fick bättre synlighet i lagen och läroplanerna. I nuläget nämns skolgångshandledarna inte ens i grundundervisningslagen eller i anvisningarna för inlärningsstödet, beklagar Niemi-Laine.

Stödet är ett multiprofessionellt samarbete mellan lärare och andra proffs. Både pedagogisk sakkunskap och kunskap om barns individuella stödbehov är viktiga för samarbetet.

Samarbetet hjälper lärare fokusera på sitt eget arbete och förbättrar deras arbetshälsa, när andra proffs såsom skolgångshandledare kan sköta sina uppgifter vid deras sida.

JHL påminner om att modellen om att trestegsstödet är skrivits in i lagen om småbarnspedagogik och läropliktsåldern har höjts till 18 år.

– Det betyder att studiestigen breddats från småbarnspedagogiken ända till andra stadiet. Att tillgodose barns och ungas behov, stöda deras uppväxt, stärka deras känslomässiga färdigheter, vardagshantering och välbefinnande som helhet kräver skolgångshandledares arbetsinsats under hela läroplikten.

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Tel:040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL