JHL tukee PAU:n lakkoa

JHL tukee Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n 11. marraskuuta alkavia laajoja lakkotoimia. Alalla töissä olevat JHL:n jäsenet osallistuvat lakkoon.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on päättänyt Posti- ja logistiikka-alan unioi PAU:n lakon tukitoimista. Postinjakelun, -käsittelyn ja -kuljetuksen töitä tekevät JHL:n jäsenet osallistuvat PAU:n julistamaan työtaisteluun 11.–24.11.

Lakonalaista työtä eivät myöskään tee ne JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Postin muissa työtehtävissä. He jatkavat normaalisti työtään omissa tehtävissään. Ylityötä he eivät tee.

–Työntekijät halutaan Postin itselleen asettamien tuottotavoitteiden maksumiehiksi. Työehtojen heikentäminen työehtosopimusta vaihtamalla on törkeää ja moraalitonta, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL on myös ryhtynyt valmistelemaan muita tukitoimenpiteitä PAU:n lakon osalta. Niistä liitto ilmoittaa ensi viikolla.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.