JHL tukee PAU:n lakkoa

JHL tukee Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n 11. marraskuuta alkavia laajoja lakkotoimia. Alalla töissä olevat JHL:n jäsenet osallistuvat lakkoon.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on päättänyt Posti- ja logistiikka-alan unioi PAU:n lakon tukitoimista. Postinjakelun, -käsittelyn ja -kuljetuksen töitä tekevät JHL:n jäsenet osallistuvat PAU:n julistamaan työtaisteluun 11.–24.11.

Lakonalaista työtä eivät myöskään tee ne JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Postin muissa työtehtävissä. He jatkavat normaalisti työtään omissa tehtävissään. Ylityötä he eivät tee.

–Työntekijät halutaan Postin itselleen asettamien tuottotavoitteiden maksumiehiksi. Työehtojen heikentäminen työehtosopimusta vaihtamalla on törkeää ja moraalitonta, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL on myös ryhtynyt valmistelemaan muita tukitoimenpiteitä PAU:n lakon osalta. Niistä liitto ilmoittaa ensi viikolla.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy väitteitä sopimusshoppailusta: Avaintesin soveltaminen ei ole sopimusshoppailua17.6.2020 15:00:44 EESTTiedote

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt JUKO, Jyty, JHL, OAJ ja KTN toteavat, että Avaintes ei ole niin sanottu shoppailusopimus. Allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy sopimusshoppailua ja pitävät tavoiteltavana sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tuottavat palvelunsa ensisijaisesti itse. Kuntien yhtiöittäessä toimintojaan on Avaintes ensisijainen ja turvallinen vaihtoehto työehtosopimukseksi.

JHL:n kysely paljastaa: Kaikki ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset eivät saa kehittää osaamistaan riittävästi15.6.2020 11:13:12 EESTTiedote

Yli neljännes Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kyselyyn vastanneista ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaisista ilmoittaa, että osaamisen kehittämistä ei käsitellä kehityskeskusteluissa, tai että kehittämiskeskusteluja ei käydä ollenkaan. Viidennes vastaajista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.