JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ehdottaa, että alan työkokemuksesta saisi nykyistä enemmän pisteitä siinä vaiheessa, kun ammatilliset opinnot jo suorittanut hakeutuu jatkokoulutukseen yliopistoon.

– Erityisesti oppiaineissa, joista valmistutaan selvästi johonkin tiettyyn ammattiin voitaisiin alan työkokemus ottaa nykyistä paljon enemmän huomioon opintoihin hakeuduttaessa. Sellaisia olisivat esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja luokanopettajien työhön valmistavat opinnot, Niemi-Laine esittää.

Todistusvalinnasta on tulossa pääasiallinen väylä yliopisto-opintoihin ja on yliopistosta kiinni, pisteyttääkö se hakukohteisiin ammatillisen perustutkinnon vai ei. Ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaneet eivät saa tutkinnoistaan pisteitä. Heille ainoaksi jatko-opintoväyläksi on jäämässä pääsykoevalinta, mitä kautta yliopistoihin valitaan jatkossa entistä vähemmän opiskelijoita.

JHL:n vaatimus on selkeä: Ammatillisten koulutusten on tuotettava aito hakukelpoisuus kaikkiin korkeakouluopintoihin. Vain tällöin voidaan puhua tasa-arvoisesta koulutusjärjestelmästä, josta voimme olla ylpeitä myös tulevina vuosikymmeninä.

Tällä hetkellä työttömyysuhan alla on tuhansia ammattikoulutettuja lastenhoitajia, kun samanaikaisesti korkeasti koulutetuista varhaiskasvatuksen opettajista on kova pula.

– Voisi kuvitella, että varhaiskasvatuksessa työskennelleet lastenhoitajat suorastaan revittäisiin yliopistoihin opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajiksi. Miksi näin ei ole? Niemi-Laine kysyy.

JHL:n puheenjohtajan mielestä on resurssien hukkaa, jos varhaiskasvatuksessa työskennelleen ammatillisen perustutkinnon suorittaneen henkilön on vaikeampi päästä yliopistoon kuin vasta ylioppilaaksi kirjoittaneen.

– Tälläkin hetkellä päiväkodeissa työskentelee lukuisia lastenhoitajia epäpätevinä lastentarhanopettajina. Eikö näitä ihmisiä kannattaisi pätevöittää tehtäviinsä, joita he jo hoitavat? Niemi-Laine jatkaa.

Usein avoimen yliopiston opinnot katsotaan vastaukseksi yliopisto-opintoihin kiinni pääsemiseen. Tätä vaihtoehtoa myös opetus- ja kulttuuriministeriö tarjoaa ammatillisen tutkinnon suorittaneille.

– Tasa-arvon näkökulmasta ei ole kestävää, jos yliopisto-opintojen alkupää on maksuton lukion käyneille ja maksullinen ammatillisen tutkinnon suorittaneille, Niemi-Laine sanoo.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 7024 772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.