JHL:n Niemi-Laine: Järki voitti Raumalla

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine iloitsee Rauman kaupunginvaltuuston päätöksestä pitää sosiaali- ja terveysalan ruoka- ja puhtauspalvelut omana työnä. Valtuusto ymmärsi hallitusta paremmin, että kaupungin oma työ on joustavampaa ja edullisempaa kuin ulkoistaminen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine on tyytyväinen Rauman kaupunginvaltuuston päätökseen säilyttää sosiaali- ja terveysalan ruoka- ja puhtauspalvelut kaupungin omana työnä.

–Järki voitti. Toisin kuin kaupunginhallitus, valtuusto näki, millaisia uhkakuvia palvelujen ulkoistaminen saattaisi tuoda tullessaan. Valtuusto ymmärsi, että ulkoistaminen olisi lyhytnäköinen ratkaisu. Sote-uudistuksen myötä maakunnan ei tarvitse ottaa soten siivous- ja ruokapalveluita hoidettavakseen, jos Rauma itse tekee palveluista sopimuksen yrityksen kanssa, Niemi-Laine sanoo.

JHL ajoi vahvasti palvelujen säilyttämistä kaupungin omana työnä. Raumalaiset ruoka- ja puhtausalan työntekijät olivat asian puolesta lakossa 1.11. ja 7.–8.11. Myös kaikki Rauman kaupungilla töissä olevat JHL:n jäsenet järjestivät 7.11. ulosmarssin ilmaistakseen tukensa ruoka- ja puhtauspalvelujen työntekijöille.

– Suuri kiitos kaikille Rauman lakkoon ja ulosmarssiin osallistuneille. Me voitimme ja näytimme, että taistelulla oli merkitystä, hehkuttaa Niemi-Laine.

JHL:n puheenjohtaja  muistuttaa, että nyt kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevät voivat edelleenkin tehdä työtään samanarvoisina. Jos osa palveluista olisi ulkoistettu, olisi se merkinnyt kahden kerroksen järjestelmää. Samaa työtä olisi tehty erilaisin, toisistaan huomattavasti poikkeavin työehdoin.

Lisätiedot: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.