JHL:n selvitys paljastaa: Kiihtyvä digitalisaatio mullistaa työelämän

ING Yhteiskunnan palveluja ja toimintoja on uudistettava perin pohjin, jotta niissä voitaisiin hyödyntää täysimääräisesti digitalisaation hyötyjä. Tämä selviää ammattiliitto JHL:n uudesta digitalisaatioselvityksestä.

Digitalisaatio voidaan toteuttaa oikeudenmukaisesti vain, jos työntekijöiden kokemuksia sen vaikutuksista ymmärretään ja kuunnellaan.Samalla on muistettava, että digitalisaatio ei voi korvata kaikkea työtä.

JHL on julkaissut torstaina 25.5. kolmannen tulevaisuustrendiselvityksen, joka käsittelee digitalisaatiota. Se pohtii digitalisaation laaja-alaisia vaikutuksia yhteiskunnan eri osa-alueisiin, JHL:n edustamiin ammattialoihin sekä ammattiliittojen toimintaan.

– Digitalisaatio on ollut käynnissä vuosikymmeniä ja kehityksen tahti kiihtyy. Se muokkaa yhteiskuntia, organisaatioita, ihmisten arkea sekä työtä merkittävästi. Monet muutokset tuntuvat myös ammattiliitto JHL:n jäsenistön työelämässä, selvitystyötä Julkisten ja hyvinvointialojen liitossa JHL:ssä koordinoiva erityisasiantuntija Anna Korpikoski kertoo.

– On muistettava, että digitalisaatio ei voi korvata kaikkea työtä. Tämä pätee etenkin monilla JHL:n edustamilla aloilla, kuten sote- sekä kasvatus- ja ohjausalalla, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine toteaa.

Digitalisaation toteuttaminen hyvin ja oikeudenmukaisesti vaatii osaamisen päivittämistä niin työnantajilta kuin työntekijöiltä. Lisäksi erilaisia digitalisaatioon ja uuden teknologian käyttöönottoon liittyviä haasteita ja riskejä on pyrittävä ennakoimaan. Eri osapuolia on osallistettava hankintaan ja seurantaan.

– Mitä tarkoittaa, jos työntekijät eivät saa riittävää perehdytystä uuden työhön liittyvän teknologian tai sovelluksen käyttöön? Tai jos henkilöstön näkemystä käytettävästä teknologiasta ei kuulla?

Digitalisaatio voi tuoda työelämään ja yksittäisiin työnkuviin huomattavaa hyötyä ja helpotusta silloin kun se toimii.

– Huonosti toteutettuna se voi lisätä työn kuormitusta tai herättää huolta omien tehtävien säilymisestä, jos henkilön tehtävät voidaan jatkossa automatisoida, Korpikoski selostaa.

– Selvityksestä saamme vahvan lähtökohdan JHL:läisen tilannekuvan rakentamiselle ja liiton roolin selkiyttämiselle yhä vahvemmin digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

JHL:n digitalisaatioraportti korostaa uuteen teknologiaan liittyvien haasteiden ja mahdollisuuksien huomioimista niin yhteiskunnassa, yleisesti työelämässä kuin liiton ammattialoilla.

– Kun ymmärrämme tarkemmin digitalisaation vaikutuksia jäsentemme arkeen, pystymme jatkossa entistäkin paremmin valvomaan jäsentemme etuja ja tarjoamaan suuntaviivoja työelämän oikeuksien varmistamiselle ja työolojen kehittämiselle, puheenjohtaja Niemi-Laine toteaa.

Selvityksen on JHL:n toimeksiannosta toteuttanut Aula Research. Raportissa on hyödynnetty kirjallisten lähteiden ohella eri näkökulmia edustavia asiantuntijahaastatteluita.

JHL:n tulevaisuustrendityö on monivuotinen projekti, jossa perehdytään suuriin muutostrendeihin liiton näkökulmasta. Aiemmin on julkaistu selvitysraportit ilmastonmuutoksesta sekä väestörakenteen muutoksesta. Selvitysraportit luovat liitossa lähtöpisteen valittujen teemojen johdonmukaiseen käsittelyyn liiton sisällöissä ja toiminnoissa. Tulevaisuustrendityö vahvistaa osaltaan JHL:n valmiuksia toimia muuttuvassa yhteiskunnassa, jossa työelämä kehittyy jatkuvien muutospaineiden keskellä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.