JJ-Liha ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

JJ-Liha Iistä on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. JJ-Liha osallistuu Lähiruokapäivään jo kolmatta kertaa.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

- Oikein mukavissa tunnelmissa odotamme vieraita etenkin näin koronan jälkeen. Innolla valmistaudumme esittelemään tilaa ja toivotamme ihmiset tervetulleiksi tutustumaan millaisissa toimitiloissa tuotetaan puhdasta suomalaista naudanlihaa, Marjo Parpala kertoo.

Lähiruokapäivänä tilan oma lihakauppa on auki, josta voit ostaa kotiin viemisiksi luomunaudanliha tuotteita. Tapahtumapäivänä voit tutustua pihapiirissä tilan suomenkarja sonneihin, suomenhevosiin sekä koneisiin. Pihapiiriin aukeaa myös tapahtuman ajaksi kesäkioski, josta voit ostaa kahvia sekä pikkupurtavaa ja nauttia maalaismiljööstä tilan pihapiirissä.

- Nykyään ihmisillä on vähemmän kontaktia maaseutuun, joten ehdottomasti kannattaa lähteä tutustumaan siihen mistä ruoka tulee. Etenkin kannattaa ottaa lapset mukaan tutustumaan elämään maaseudulla, tilan eläimiin sekä koneisiin. Eläinten kanssa toimiminen on terapeuttista ja lisää yhteyttä ympäröivään luontoon, Parpala lisää.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

JJ-Liha antaa mielellään lisätietoja oman tilansa osalta!

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut Marjo Parpala

050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi

Juuso Jussila, JJ-Liha
0408381648, info@jjliha.f

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Maailma pelastetaan viljelemällä ja varjelemalla, ei istumalla ja huutamalla23.11.2022 10:53:17 EET | Tiedote

Maaseutu ja sen elinkeinot tarjoavat vastauksen hätään, jota maailman epävakaudessa nyt kaikkialla koetaan, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, avatessaan valtuuskunnan syyskokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa. ”Maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla ja huutamalla, vaan viljelemällä ja varjelemalla, ruokaa, puuta ja uusiutuvaa energiaa tuottamalla”, Viljanen sanoi. Tässä työssä Viljasen mukaan MTK:lla on ollut, on ja tulee olemaan keskeinen rooli. Valtuuskunnan kokous on kaksipäiväinen. Torstaina valtuuskunta äänestää järjestön puheenjohtajistosta.

Kutsumme median edustajat seuraamaan MTK:n valtuuskunnan syyskokousta 23.-24.11. Espoon Hanasaaressa - asialistalla mm. MTK:n puheenjohtajan valinta21.11.2022 10:08:18 EET | Kutsu

MTK:n valtuuskunta on koolla keskiviikkona 23.11. klo 10.00 – torstaina 24.11.2022 n. klo 16.00. Paikkana Hanasaaren kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo. Asialistalla muuan muassa MTK:n puheenjohtajiston valinta. Erovuorossa koko puheenjohtajisto: 1. puheenjohtaja Juha Marttila, Simo, 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen, Kauhava ja 3. puheenjohtaja Markus Eerola, Hyvinkää.