J.K. Rowlingilta jouluksi uusi lastenkirja, jonka kuvittavat suomalaiset lapset

J.K. Rowlingin uusi, tarunhohtoinen romaani Ikkabog on luettavissa 1.9.2020 lähtien suomeksi osoitteessa www.tammi.fi/ikkabogtarina ja painettuna kirjana 1.12.2020. Samalla käynnistyy alle 13-vuotiaille lapsille kuvituskilpailu, jonka voittajateokset julkaistaan kirjan kuvituksena.

J.K. Rowling kirjoitti Ikkabogin yli kymmenen vuotta sitten iltasaduksi nuorimmille lapsilleen ja päätti nyt jakaa perheen oman suosikin viihdyttääkseen koronaviruksen takia kotiin suljettuja perheitä.

”Ikkabog on viisas ja jännittävä tarina ja juuri sellainen kuin sadun pitääkin olla. Tosin epäilen, että mahtaako se sittenkin olla totta”, kertoo suomentaja Jaana Kapari-Jatta romaanista.

Jatkokertomuksen ensimmäiset kaksi lukua julkaistaan suomeksi verkossa 1.9.2020. Siitä lähtien joka arkipäivä ilmestyy uusia lukuja aina 16.10.2020 asti. Ikkabog on satumaailmaan sijoittuva itsenäinen tarina, jonka voi hyvin lukea myös ääneen. Se on suuri, mukaansatempaava seikkailu kaikenikäisille.

Internetjulkaisun jälkeen Ikkabog julkaistaan kirjana 1.12.2020. J.K. RowIing lahjoittaa kaikki kirjasta saamansa tulot COVID-19:sta kärsineiden hyväksi.

Kirjan internetjulkaisun yhteydessä suomalainen kustantaja Tammi käynnistää 1.9. alkaen kuvituskilpailun, jonka voittajateokset pääsevät Ikkabog-kirjan kuvitukseksi. Kirjaan valitaan 34 teosta, joiden tekijät saavat 100 euron stipendin ja Tammen kirjalahjan, joka sisältää Ikkabog-kirjan. Lisäksi kunkin voittajan koulukirjasto tai luokka saa Tammen lastenkirjoja 300 euron edestä. J.K. Rowling ei osallistu raadin työskentelyyn.

Tarkemmat tiedot osallistumisesta löydät osoitteesta www.tammi.fi/ikkabogtarina

Kilpailuun osallistuvia kuvia voi myös jakaa sosiaalisessa mediassa käyttämällä hashtageja #ikkabogtarina ja #theickabog.

Jatkokertomus on luettavissa nettisivuilla 1.9.—31.10.2020, jonka jälkeen se poistuu verkosta. Kuvituskilpailu päättyy 19.10. Kirja ilmestyy Suomessa 1.12.2020 Tammen julkaisemana.

Ikkabog ei ole Harry Potter -tarina, eikä se tapahdu Velhomaailmassa. Se on erillinen, satumaailmaan sijoittuva tarina, joka sisältää kuitenkin J.K. Rowlingin aiemmin käsittelemiä teemoja.

Kustantaja Saara Tiuraniemi
sähköposti: saara.tiuraniemi@tammi.fi

Vanhemmat neuvottelevat ja säätelevät digiarkea päivittäin, kertoo kysely – uusi lasten tietokirja Puhelimen pomoksi auttaa perheitä hallitsemaan laitteiden käyttöä2.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vanhempi on kiinnostunut ja reflektoiva digivanhempi jolla on aikapula, paljastaa Tammen Lukusankarit-yhteisölle tekemä kysely lasten digilaitekäytöstä. Tutkimusta kommentoi Aino-Mari Tuuri, jonka tänään ilmestyvä lasten tietokirja Puhelimen pomoksi - Ota digimaailma haltuun (Tammi) tarjoaa lapselle ja koko perheelle työkaluja digiarjen hallintaan.

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.