Jo 30 000 on sanonut fossiiliselle lämmitykselle hyvästit – lämmitysremonttiin on edelleen tarjolla avustusta

Ainakin noin 30 000 suomalaista pientalon omistajaa on halunnut vaihtaa pois fossiilisesta lämmityksestä vuosina 2020–2023. Öljylämmityksen vaihtaminen onkin tuoreiden laskemien perusteella taloudellisesti järkevää. Lämmitysjärjestelmän vaihtamiseen tarjotaan edelleen ELY-keskuksen tukea.

Omakoti- ja paritaloasujat ovat vaihtaneet viime vuosina innokkaasti öljy- ja maakaasulämmitysjärjestelmiään muun muassa ilma-vesilämpö- ja maalämpöpumppuihin sekä kaukolämpöön. Remontteihin on hakenut pelkästään ELY-keskuksesta avustusta yli 28 500 öljylämmityksen vaihtajaa ja miltei 1 000 maakaasulämmityksenkin vaihtajaa. Lämmitysremontteihin on tarjolla myös vaihtoehtoisia tukimuotoja, kuten ARAn energia-avustusta tai korotettua kotitalousvähennystä verotuksessa.

Nyt jos koskaan on hyvä hetki vaihtaa fossiilinen lämmitys, sillä ELY-keskuksen 2 500 ja 4 000 euron avustuksia riittää vielä noin 11 000 öljy- tai maakaasulämmityksen vaihtajalle. Hakemukset myös käsitellään tällä hetkellä nopeasti, noin kahdessa kuukaudessa. Erityisesti sähköinen hakeminen on vaivatonta.

"Nyt on vielä hyvät mahdollisuudet vaihtaa lämmitysjärjestelmä ennen seuraavaa lämmityskautta ja saada siihen myös avustusta. Hakemuksen käsittely on nopeaa, kun mukana on kaikki tarvittavat liitteet", kertoo erityisasiantuntija Sabina Mäki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

Öljylämmityksestä luopuja säästää lämmityskuluissa

Lämmitysmuodon vaihto on iso investointi, joten nyt saatavilla oleva avustus kannattaa käyttää hyödyksi.

”Öljylämmittäjän kannattaa katsoa eteenpäin useamman vuoden päähän, arvioida tulevia huolto- ja kunnossapitokuluja sekä laskea vaihdon vaikutuksia lämmityksen kustannuksiin. Tämänhetkisellä energian hinnalla useimmat lämmitysmuodot ovat edullisempia kuin yksin öljyllä tapahtuva lämmitys”, Motivan asiantuntija Teemu Kettunen sanoo.

Motivassa on arvioitu kahden erikokoisen 1970- ja 1990-luvulla rakennetun öljylämmitystalon ostoenergian ja lämmitysmuodon vaihdon kustannuksia. Takaisinmaksuajat vaihtelevat kohdekohtaisesti 7–11 vuoden välillä. Jos olemassa olevaa öljylämmitysjärjestelmää pitäisi uudistaa, takaisinmaksuaika lyhenee. Maalämpöpumppu on investointina kallein, mutta sen vuotuiset käyttökulut ovat edullisimmat. Esimerkkilaskelmiin voi tutustua Motivan öljylämmityksen vaihtajalle -verkkosivuilla.

Öljylämmityksen korvaavan lämmitysmuodon valintaan saa teknistä neuvontaa Motivasta läpi kesän. Vaihtoehtoja kannattaa nyt tutkia ja tarjouksia pyytää useammalta urakoitsijalta. Avustusneuvontaa tarjoaa avustuksen myöntävä Pirkanmaan ELY-keskus.

Öljylämmityksen vaihtaja, lue lisää:

Maakaasulämmityksen vaihtaja, lue lisää:

Tekninen neuvonta:

Kysy avustuksista:

Ympäristöasioiden asiakaspalvelu

• 0295 020 900 (kesällä ma–pe klo 9–15, pvm/mpm)
  • ympariston.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi

Lisätietoja medialle:

Tekniset ratkaisut ja kustannukset: Teemu Kettunen, asiantuntija, Motiva Oy, 050 568 9445, teemu.kettunen@motiva.fi

Avustukset: Sabina Mäki, erityisasiantuntija, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, 0295 036 090, sabina.maki@ely-keskus.fi

Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 202416.5.2024 11:44:42 EEST | Tiedote

Tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tehdään runsaasti päällystystöitä. Maanteitä päällystetään noin 405 kilometriä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 45 kilometriä. Päällystysmäärä on kolminkertainen viime vuoteen verrattuna. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on seututie 793 Maliskylä - Haapavesi välin päällystäminen 21 km matkalta. Jalankulun ja pyöräilyn väylien päällysmäärä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Kohteet sijaitsevat Oulun, Kempeleen, Muhoksen, Iin, Ylivieskan ja Nivalan alueella. Tämän kesän päällystyksillä saadaan parannettua useita huonokuntoisia jalankulun ja pyöräilyn väyliä. Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman niin työntekijöille, kuin tiellä liikkujillekin. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystyöt pyritään tekemään