Jo lähes kolmasosa DNA:n myymistä uusista puhelimista on 5G-malleja – asiantuntija selittää syyn nopeaan kasvuun ja tekee ennusteen tulevasta

Suomalaiset ovat perinteistä kännykkäkansaa, joka on usein eturintamassa ottamassa käyttöön uusimpia teknologioita. Sama näyttää pätevän maaliskuussa markkinoille tulleisiin 5G-älypuhelimiin, sillä DNA:n myyntidata kertoo, että jo 30 prosenttia yrityksen myymistä uusista puhelimista on 5G-malleja.

Into 5G-puhelinmallien hankkimiseen on selkeästi kiihtynyt syksyllä. Vielä kesäkuussa 5G-mallien osuus DNA:n uusien puhelimien myynnistä oli vain 4 prosenttia ja heinäkuussakin 7 prosenttia. Elokuussa osuus kasvoi 15 prosenttiin, syyskuussa 20 prosenttiin ja lokakuussa jo noin 30 prosenttiin.

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko arvioi 5G-puhelinten ostovauhdin kiihtymiselle selittäviksi tekijöiksi yhtäältä sen, että 300–500 euron keskihintaluokan puhelimia on tullut enenevissä määrin myyntiin myös 5G-mallisina ja toisaalta sen, että suomalaiset ovat yhä tietoisempia teknologisen kehityksen mahdollisuuksista.

”Moni on ymmärtänyt, että hankkimalla 5G-laitteen jo nyt siitä pääsee hyötymään täysimittaisesti älypuhelimen noin 3-vuotisen elinkaaren aikana. Kyseessä on ikään kuin investointi lähitulevaisuuteen, jolloin 5G:n mahdollisuudet kasvavat huomattavasti nykyisestä ja tarve 5G-laitteille on aivan eri kuin tällä hetkellä. Lisäksi 5G-mallin vaihto- tai jälleenmyyntiarvo pysyy seuraavat vuodet huomattavasti korkeampana kuin 4G-mallin. Tilannetta voi verrata siihen, että jollain on yhä 3G-puhelinmalli – sitä myydessä tuskin saa enää suurtakaan korvausta”, Aavikko sanoo.

Nyt käynnissä välivaihe, 5G ottaa niskalenkin keväällä

Aavikko arvioi, että tuleva talvi on puhelinmarkkinoilla eräänlainen välivaihe, jonka aikana 4G- ja 5G -puhelinmallien omistuksessa nähdään tasapainoilua, ennen kuin vaaka kääntyy 5G-mallien hyväksi keväällä.

”Nyt ja lähikuukausina ollaan tilanteessa, jossa jopa samasta puhelinmallista löytyy 4G- ja 5G-versio niin, että hintaeroa on vain 50–100 euroa. Tästedes jokunen 4G-malli tippuu pois kuukausittain ja korvautuu 5G-mallilla. Toki valmistajatkaan eivät halua viedä liian nopeasti valikoimaansa eteenpäin tiputtamalla hyvin myyviä 4G-malleja pois turhan aikaisin. Kevääseen mennessä uskon 5G-laitemyynnin saavuttaneen jo 50–60 prosentin osuuden uusista puhelimista, ja vuoden tai puolentoista päästä ylivoimaisesti suurin osa uutena myytävistä älypuhelimista on jo 5G:tä tukevia”, Aavikko näkee.

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto ylittää jo tässä kuussa 1,5 miljoonan ihmisen rajan, ja verkon ripeä rakentaminen jatkuu läpi talven ympäri Suomea. Aavikko huomauttaa, että 5G-verkon imu tulee hyödyttämään myös 4G-käyttäjiä.

”5G-verkon rakentamisen yhteydessä myös 4G-verkkoa parannetaan.”

toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.