Joensuu Suomen opiskelijavaltaisin kaupunki - vuokrat nousseet maltillisesti

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Joensuun vuokratason nousu on ollut maltillista. Vuodessa vuokrataso on noussut 0,6 prosenttia. Kehitys on ollut erisuuntaista pienissä ja suurissa asunnoissa. Yksiöiden vuokrat ovat nousseet prosentilla, mutta kolmioiden ja suurempien asuntojen vuokrat ovat laskeneet 0,2 prosentilla. Keskineliövuokra on Joensuussa 13,6 €/m² eli noin euron verran edullisempi kuin Itä-Suomen yliopiston toisessa sijaintikaupungissa Kuopiossa (14,5 €/m²).

Joensuun asukasluku on kasvanut viime vuosina hitaasti. Vuonna 2030 kaupungissa arvioidaan asuvan reilu pari tuhatta asukasta enemmän kuin vuoden 2019 lopussa. Vastaavassa ajassa yli 75-vuotiaiden asukkaiden määrän arvioidaan kasvavan yli neljällä tuhannella.

Joensuu on Suomen suuremmista kaupungeista suhteellisesti opiskelijavaltaisin. Kaiken kaikkiaan Joensuussa on kaupungin arvion mukaan yli 20 000 opiskelijaa, joista vajaa puolet opiskelee yliopistossa. Opettajakoulutuslaitoksen 800 opiskelupaikan ja vajaan sadan työpaikan siirtyminen vuonna 2018 Joensuuhun vahvisti entisestään kaupungin asemaa Suomen opiskelijavaltaisimpana kaupunkina. Samana vuonna kaupungissa rikottiin myös rakentamisennätys, kun kaupunkiin valmistui yli 1000 uutta asuntoa,” selostaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuokrailmoitusten vuokrapyynnit ovat olleet huhti-toukokuussa kasvussa verrattuna alkuvuoden tilanteeseen. Koronakevät ei ole näiden havaintojen perusteella vaikuttanut Joensuun vuokramarkkinoihin.

Opiskelijoiden vaikutus näkyy Joensuun vuokramarkkinoilla markkinointiajoissa. Vuokrausajat ovat tyypillisesti lyhyimmillään aina kolmannella vuosineljänneksellä, kun uudet opiskelijat etsivät kaupungista asuntoja. Vuoden 2019 aikana uusi vuokralainen löytyi yksiöön keskimäärin viikossa.

”Joensuussa erityisesti pienten asuntojen kysyntää on lisännyt opiskelijoiden määrän kasvu. Vuokrakehitys on ollut maltillista, koska myös tarjonta on reagoinut kysyntään. Esimerkiksi Pielisjoen itärannalle Penttilänrantaan on rakennettu paljon uusia asuntoja viime vuosina. Joensuun ja yleisesti myös Pohjois-Karjalan elinkeinoelämän näkymät vaikuttavat suhteellisen vakailta. Suurinta huolta varsinkin alueen vientiteollisuudessa on herättänyt Finnairin päätös keskeyttää kaupungin lentoliikenne koronapandemian seurauksenaEnnustettu väestönkehitys on myös maltillista, mutta muuttoliike kaupungin sisällä keskustaa kohti jatkuu todennäköisesti myös tulevaisuudessa”, Rokkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.