Joensuu yhdestoista Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – kaupungissa viime vuonna koko maan lyhimmät asuntojen vuokrausajat

Joensuu sijoittui 27 kaupungin joukosta sijalle yksitoista Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, jossa arvioidaan kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta eri mittareilla. Vuokraovi.comin mukaan kaupungissa oli viime vuonna koko maan lyhimmät asuntojen vuokrausajat.

Vuoden 2022 kaupunkirankingissa ensimmäiseksi sijoittui Tampere, toiseksi Turku ja kolmannelle sijalle ylsi Vantaa. Kolmen kärki säilyi viime vuodesta muuttumattomana. Joensuu paransi sijoitustaan viime vuodesta yhdellä pykälällä hätyytellen jo kymmenen kärkeä.

Joensuun kasvu vauhdittui selvästi viime vuonna; väestö kasvoi yli 300 asukkaalla. Asukasmäärän myönteistä kehitystä selittää positiivinen nettomuutto sekä maan sisällä että ulkomailta. Asuntoja valmistui viime vuonna reilu 400, mikä on hieman toissavuotista vähemmän.

”Uudisrakentaminen on Joensuussa tasaantunut selvästi vuosista 2017–2019, jolloin kaupungissa valmistui vuosittain noin 950 uutta asuntoa. PTT:n arvion mukaan kulut ja korot nousevat lähivuosina vuokria nopeammin ja tämä laskee asuntosijoittamisen kannattavuutta. Sijoittajakysynnän hiipuminen yhdessä rakennusalan materiaalipulan ja kustannushaasteiden kanssa näkyykin todennäköisesti asuntotuotannon hiipumisena”, arvioi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat Joensuussa 0,6 prosenttia vuoden 2021 ensimmäiseltä neljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Eniten vuokrat nousivat kolmioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa (+1,1 %). Yksiöiden vuokrat nousivat vastaavasti 0,7 prosenttia ja kaksioiden 0,3 prosenttia.

”Joensuussa pandemia-aika on selvästi hidastanut etenkin kaksioiden vuokrakehitystä ja hetkellisesti myös pysäyttänyt sen. Kolmioissa taas alun notkahduksen jälkeen pandemian pitkittyminen vaikuttaa lisänneen kiinnostusta suurempia asuntoja kohtaan. Kaksio on voinut käydä monelle kotitaloudelle pieneksi”, Rokkanen kertoo.

Vuokraovi.comin valtakunnallisen Markkinapulssi-kyselyn mukaan jopa puolet vuokra-asunnon etsijöistä kokee sopivan asunnon löytämisen hankalaksi, vaikka tarjontaa on monessa kaupungissa ennätyksellisen paljon.

”Erityisen haastavaksi koettiin isompien perheasuntojen löytäminen, joiden osuus tarjonnasta on alhaisempi”, kertoo Vuokraovi.com liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen.

Vuokraovi.com-sivustolla lyhyimmät markkinointiajat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olivat yksiöissä, joihin uuden vuokralaisen sai keskimäärin kahdeksassa vuorokaudessa. Joensuun kaksioihin vuokralaista etsittiin noin 10 vuorokautta ja kolmioihin 12 vuorokautta.

Markkinointiaikojen mediaanit olivat Joensuussa vuoden 2021 aikana koko maan lyhyimmät yksiöissä ja kaksioissa sekä kolmioissakin lyhyimmästä päästä.

Kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vertailussa on mukana yhteensä 27 kaupunkia, joille PTT on laskenut huoneistotyypeittäin ennusteet vuosien 2022–2025 keskimääräiselle vuosittaiselle arvonnousulle ja vuokratuotolle ennen veroja.

Laajemmat kaupunkikohtaiset aineistot PTT:n tuottotutkimuksesta ja Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta. Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.