Johanna Oras tuo juhlanäyttelynsä Logomoon – vierailijoiden turvallisuudesta huolehditaan turvavälein ja opastamalla

Turun Logomossa valmistaudutaan luottavaisin mielin syksyn tapahtumakauteen. Kävijöiden turvallisuudesta huolehditaan muun muassa väljemmillä tilajärjestelyillä. Syyskuussa Logomossa nähdään taiteilija Johanna Oraksen 50-vuotisjuhlanäyttely.

Logomossa narikkaan jonotus tapahtuu merkittyjä väyliä pitkin turvaväleistä huolehtien.

Syksy palauttaa livemusiikin, elokuvanäytännöt, näyttelyt ja muut tapahtumat jälleen Logomoon. Aluehallintoviraston päätöksen mukaan yli 50 hengen tapahtumia voi järjestää, kun tapahtumajärjestäjä varmistaa osallistujien turvallisuuden.

– Tarve kohdata muita ja nauttia viihteestä on inhimillistä. Olemme ottaneet käyttöön tapoja, joilla kohtaamisista saadaan turvallisia, sanoo Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä.

Opastetarrat ohjaavat turvavälin säilyttämiseen, ja esimerkiksi katsomopaikkojen määrää on rajoitettu, jotta etäisyyden pitäminen muihin tapahtumavieraisiin onnistuu.

Lisäksi tapahtumaan osallistuville suositellaan kasvomaskin käyttöä. Oman maskin voi tarvittaessa ostaa Logomo-salin aulasta ja anniskelupisteistä.

Logomo on julkaissut nettisivuillaan tarkemmat ohjeet, miten tapahtumista nautitaan turvallisesti.

– Vastuuta on myös tapahtumavierailla: toivomme, että jokainen huolehtii käsihygieniasta ja noudattaa turvavälejä. Tapahtumaan on hyvä saapua ajoissa, sillä otamme kävijät porrastetusti sisään, Rytsä sanoo.

Taide siirtyy myös kasvomaskeihin, valaisimiin ja oviin

Turvallisuuteen liittyviä ratkaisuja pohditaan myös tapahtumajärjestäjien kanssa. Esimerkiksi syyskuussa 50-vuotisjuhlanäyttelynsä Logomoon pystyttävän taiteilija Johanna Oraksen kanssa on suunniteltu galleriatilan kiertosuunta. Näyttelyvieraille on tarjolla myös käsidesiä ja designkasvomaskeja.

– Näyttelytilaan otetaan kerralla 60 henkeä, kun normaalioloissa tilaan mahtuu 150 kävijää, Päivi Rytsä kertoo.

Oraksen I’m Every Artist -näyttely oli alun perin tarkoitus järjestää jo keväällä, mutta koronaepidemiatilanteen vuoksi tapahtuma siirrettiin uuteen ajankohtaan.

– Kevät oli kaikin puolin ahdistavaa aikaa, mutta kesällä huomasin, että ihmiset kaipaavat lohtua taiteesta ja enemmän värejä. Se näkyy uusimmissa töissäni, Oras kertoo.

Näyttelyn aikana Oras lanseeraa myös tuoteuutuuksia. Valaisinmallisto on syntynyt yhteistyössä kaarinalaisen perheyrityksen Valaisin Grönlundin kanssa ja liukuovia valmistavalle Liunelle Oras on suunnitellut erilaisia taideovia.

– Taide on mitä oivallisin keino tuoda uutta ilmettä kotiin helposti esimerkiksi astianpesukoneeseen laitettavan koko etulevyn peittävän taidemagneetin avulla, Oras kertoo.

The Voice of Finland -tähtivalmentajien kappaleista syntyi maalauksia

Johanna Oraksen näyttelyssä on esillä myös teoksia, jotka ovat saaneet inspiraationsa Logomolla järjestettävän The Voice of Finlandin tähtivalmentajien kappaleista.

Juha Tapion lauluista tauluksi on muuntautunut kappale Sinun vuorosi loistaa, Toni Wirtaselta Oma tie, Redramalta Clouds ja Anna Puun tuotannosta Me ollaan runo.

– Musiikki on ollut innoituksen ja inspiraation lähde jo urani alusta lähtien. Tietyt kappaleet synnyttävät joskus välittömästi visuaalisen ja selkeän kuvan maalauksesta. Sinun vuorosi loistaa on esimerkiksi räiskyvä, energisoiva työ, jossa on käytetty paljon värejä, Oras kertoo.

Oras on artistivieraana paikalla jokaisessa neljässä suoran lähetyksen VIP-illassa 10., 11., 18. ja 25. syyskuuta. Galleria-salin näyttelytilaan taiteilija tuo myös ateljeensa ja on näyttelyvieraiden tavattavissa, tapaamisajankohdat voi tarkistaa tapahtumakalenterista.

Johanna Oras, I’m Every Artist, 50-vuotisjuhlanäyttely Logomon Galleria-salissa 10.9.–26.9.2020. Sisäänkäynti Teatron ovista. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Lisätietoja Logomon koronainfosta löydät osoitteesta https://logomo.fi/koronainfo

Päivi Rytsä, toimitusjohtaja, 050 596 0773, paivi.rytsa@logomo.fi

Johanna Oras, taiteilija, 040 531 8707 (tekstiviesti), johanna.oras@kolumbus.fi

Näyttelystä voi hankkia itselleen myös FUNKalla design by Johanna Oras -maskin.

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii entisessä VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomossa järjestetään konsertteja, kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin noin 500 ihmistä 90 yrityksessä. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita. Vuonna 2019 Logomossa järjestettiin yhteensä yli 1300 tilaisuutta ja kävijämäärä oli 377 000.

Logomo houkutteli viime vuonna 377 000 kävijää, hyvä sijainti ja kasvun mahdollisuudet vetävät toimitilapuolella17.1.2020 12:25:22 EETTiedote

Turkulaiselle tapahtumakeskus Logomolle vuosi 2019 oli hyvä sekä tapahtumapuolen kävijämäärien suhteen että toimitilojen käyttöasteen kannalta. Kongressit, kokoukset ja tapahtumat vetivät Logomoon 57 000 kävijää edellisvuotta enemmän: vuonna 2019 Logomossa vieraili 377 000 kävijää, kun vastaava luku vuonna 2018 oli 320 000. Myös tapahtumapäiviä oli sata enemmän. Toimitilapuolella vuokratilojen käyttöaste lähentelee sataa prosenttia. Tuoreen asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella Logomossa toimivat yritykset uskovat liiketoimintansa kasvuun ja kokevat talon sijainnin vaikuttuvan bisnekseen positiivisesti.