Johanna Pakariselle rautainen ansiomerkki

Keskuskauppakamari on myöntänyt Hämeen kauppakamarin hakemuksesta rautaisen ansiomerkin Lahden Nastolassa toimivalle yrittäjä Johanna Pakariselle. “Keskuskauppakamarin myöntämä rautainen ansiomerkki on kunnianosoituksemme Johanna Pakariselle erittäin poikkeuksellisesta ja pyyteettömästä toiminnasta ukrainalaisten pakolaisten auttamisessa. Haluamme tällä huomionosoituksella antaa täyden tunnustuksemme hänen vapaaehtoistyöstään”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki

Ansiomerkki luovutettiin Johanna Pakariselle Lahden kaupungin ja Sinfonia Lahden Ukraina-tukikonsertissa Sibeliustalossa torstaina 1.12.2022. Merkin luovuttivat Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen, Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen ja Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dalia Stasevska. Paikalla oli myös Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Olga Dibrova.

Metallisorvaamo A. Pakarinen Oy:n yrittäjä Johanna Pakarinen oli yhdessä miehensä Jani Pakarisen kanssa ensimmäisten joukossa avustamassa Ukrainasta sotaa pakenevia maaliskuussa Lahdessa. He saivat Lahden kaupungilta määräaikaisesti veloituksetta käyttöön tilan, jossa he vapaaehtoisten voimin pyörittivät avustuskeskusta. Tilaan he keräsivät avustustarvikkeita ja jakoivat niitä ukrainalaisille sotapakolaisille.

Johanna Pakarinen rakensi itsenäisesti tukiverkoston ja toimi suoraan yhteistyössä muun muassa vapaehtoisten kotimajoittajien verkoston, järjestöjen ja Päijät-Hämeen kuntien maahanmuutosta vastaavien kanssa.

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on lainsäädäntöön perustuva virallinen tunnustus koko maan elinkeinoelämältä.

Puh:040 739 9303

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle21.12.2022 15:11:05 EET | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin marraskuussa. ”Hyvistä hallitusammattilaisista on pulaa ja on hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita. Hallitusammattilaisen on osattava tunnistaa myös yrityksen toimialan ja toimintaympäristön yritysvastuuriskit sekä havaittava kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan tarjoamat mahdollisuudet uudistumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä varovaisen positiiviset suhdannenäkymät20.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä yritykset arvioivat liikevaihdon pysyvän ennallaan tai jopa kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannetilanne on melko normaali, mutta näkymät ovat muuttuneet epävarmoiksi. Hyvä uutinen on, että yritysten työntekijöiden määrän arvioidaan pysyvän edelleen ennallaan tai hieman jopa kasvavan. Lisäksi alueellamme rakennetaan edelleen ja positiivisia rakentamisuutisia on ollut koko vuoden”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten on varauduttava sähkökatkoihin15.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Vain kolmannes hämäläisyrityksistä on varautunut mahdollisiin suunnitelmallisiin sähkökatkoihin, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Yritykset ovat tottuneet, että sähkökatkokset ovat Suomessa entistä harvinaisempia. Jos sähkö ei kuitenkaan riitä talven aikana, niin yrityksille voi tulla ongelmia, koska ne eivät ole varautuneet mahdollisiin sähkökatkoihin. Sähköyhtiöt ovat lupautuneet tiedottamaan toimitusrajoituksista vähintään tuntia ennen jakelun keskeyttämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.