Johnny Knigan syksyn 2021 kirjat on julkistettu

Syksyn kirjoissa elämäkertoja kotimaisilta ja kansainvälisiltä supertähdiltä, kaksi uutta teosta Nordic noirin kuninkaalta sekä vahvoja tarinoita showbisneksen, muodin ja musiikin taustavaikuttajista.

Kamala Harrisista tuli tammikuun virkaanastujaisissa ensimmäinen nainen, ensimmäinen musta ja ensimmäinen amerikan-intialainen, joka on palvellut maataan Yhdysvaltain varapresidenttinä. Harrisista on tullut maailmanlaajuisesti uuden toivon esikuva.

Huhtikuussa suomeksi ilmestyneissä muistelmissaan Totuuden puolella Kamala Harris pohtii oikeudenmukaisuutta, identiteettiä sekä nais- ja rotukysymyksiä.

Ismo Alanko on sanoittanut ja maalannut säveliksi suomalaisten sielunmaisemaa jo yli 40 vuoden ajan. Hassisen koneesta, Sielun veljistä sekä lukuisista sooloyhtyeistään tunnettu taiteilija kertoo urastaan ja elämästään lokakuussa ilmestyvässä elämäkerrassaan, jonka kirjoittaa kirjailija Katja Kettu.

Avicii oli 2010-luvun suuri popsensaatio. Tim Bergling oli tukholmalainen poika, jolle Aviciina saavutettu suursuosio ja loputon kiertue-elämä olivat lopulta liikaa. Palkittu toimittaja Måns Mosesson kertoo liian aikaisin kuolleen musiikkilegendan elämäntarinan virallisessa elämäkerrassa Tim.

Epe Helenius on mies lukuisten suomirockin kulta-ajan suuruuksien takana. Elämäkerrassaan hän kertoo, mitä tapahtui kulissien takana ja miten suomalainen musiikkiteollisuus on muuttunut viidessä vuosikymmenessä. Epe – Levymoguli -elämäkerran kirjoittaa Timo Kanerva.

Pyhimys on yksi suomalaisen rap-musiikin kiitetyimmistä ja kiistellyimmistä artisteista sekä palkittu ja tunnustettu sanoittaja. Mikko Kuoppalan ja Hippo Taatilan teos Pyhimys – Sanat ja tarinat kokoaa yhteen Kuoppalan tärkeimmät sanoitukset ja piirtää lähikuvan sanoittajasta niiden takana.

Jännityksen mestari Jo Nesbø tarjoilee lukijoilleen peräti kaksi uutta teosta. Kesäkuussa ilmestyvä Mustasukkainen mies on tarinoita ihmisen synkimmistä intohimoista ja niiden lopullisista seurauksista. Lokakuussa ilmestyvän Rottien saaren tarinoissa ollaan yhteiskuntien raunioilla.

Huora-yhtyeestä tunnetun Anni Lötjösen esikoisteos Loppuunpalamaton on kuin Bridget Jonesin päiväkirjojen ja Charles Bukowskin yhdistelmä – samaistuttava romaani kolmekymppisten sekoilusta, uupumisesta ja itsensä uudelleen löytämisestä.

Rammstein-yhtyeen sanoittaja-laulaja Till Lindemannin toinen suomeksi ilmestyvä runokokoelma Hiljaiset yöt pakottaa katsomaan petoa ihmisessä. Teoksen näyttävä kuvitus on Matthias Matthiesin.

Sirkustaiteilija Salima Peippo kiersi Euroopan sirkuksia lähes kaksikymmentä vuotta. Toimittaja Kimmo Rantasen kirjoittamassa elämäkerrassa Peippo kertoo niin Monte Carlon sirkusfestivaalin loistosta kuin alan koulujen ja kiertueiden raadollisesta arjesta.

Gasellit on noussut yhdeksi Suomen suosituimmista rap-yhtyeistä. Pekka ”Päkä” Salmisen kirjoittama Gasellit – Matka on tarina musiikillisesta ilmiöstä, ystävyydestä ja oman jutun löytämisestä.

Jyrki-ohjelma ehti muodostua kuuden lähetysvuoden aikana sukupolvikokemukseksi. Toimittaja Juuso Määttäsen ja ohjelmasta uralleen ponnistaneen Joonas Hytösen kirjoittama Jyrki 1995-2001 – Nuoriso-ohjelman nousu ja tuho kertoo Jyrkin tekijöiden ja lähetyksessä vierailleiden ihmisten silmin ohjelman tarinan ja pohtii sen merkitystä.

Harva suomalainen yritys herättää tunteita, kuten Makia. 20-vuotista taivaltaan juhlivan streetwear-suuruuden brändielämäkerta näyttää, miten muodin vastuuttomista kapinallisista tuli vastuullisuuden sanansaattajia. Viha rakkaus Makia -teoksen kirjoittaa toimittaja-tietokirjailija Jani Niipola.

Mitä on luovuus, miksi sen edestä koetaan tuskaa, ja voiko luovuudesta lomailla? Lamppu Laamasen kirjoittamassa tietokirjassa Ammattina luoja suomalaiset taiteilijat Manuela Boscosta Sofi Oksaseen ja Jussi Parviaisesta Jukka Itkoseen avaavat luovuutensa logiikkaa.

Mikko Mattlarin teos DJ – Käsikirja on ensimmäinen suomenkielinen dj:n työn opas niin harrastuksen aloittamiseen, uralla etenemiseen kuin musiikin tekemiseen. Kokemuksiaan jakavat myös lukuisat dj:t Darudesta Milla Lehtoon ja Rony Rexistä aina baarikansaa ympäri Suomen viihdyttäviin eri genrejen soittajiin.

Sosiaalisen median aikakaudella yhteiskunnallisista epäkohdista raivostuminen on siirtynyt verkkoon. Ashley ”Dotty” Charlesin Raivoajat – Mitä tapahtuu keskustelulle kun kaikki vain huutavat on hauska ja teräväkatseinen tutkielma someraivosta sekä kirja 2020-luvun mediailmapiiristä.

Tutustu kokonaisuudessaan Johnny Knigan katalogiin

Jaakko Mikkola ǀ Viestintäpäällikkö ǀ Johnny Kniga ǀ jaakko.mikkola@wsoy.fi ǀ +358 44 5844 655

Arvostelukappaleet: tiedotus@wsoy.fi

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat www.johnnykniga.fi/medialle/kuvapankki