Joka neljäs suomalainen tarvitsee lainaa selvitäkseen jokapäiväisistä laskuistaan

Suomalaisten lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskenut käytettävissä olevien tulojen myötä vuoden takaisesta. 25 % sanoo tulojensa laskeneen koronapandemian vaikutuksesta ja sama osuus on joutunut lainaamaan rahaa maksaakseen kuukausittaiset laskunsa. Suomessa myös maksuvapaata käytetään huomattavasti herkemmin kuin muualla Euroopassa.

Koronakriisillä on laaja, mutta epätasaisen vaikutus kuluttajien taloudelliseen hyvinvointiin. Joka neljännellä suomalaisella on käytettävissä olevat tulot vähentyneet koronapandemian myötä. Puolet perheellisistä vastaajista on enemmän huolissaan taloudellisesta hyvinvoinnistaan kuin koskaan aikaisemmin elämässään. Ei-perheellisillä luku on 40 %.

43 % unohtanut maksaa yhden tai useamman laskun viimeisen vuoden aikana

Joka neljäs sanoo lainanneensa rahaa maksaakseen kuukausittaiset laskunsa. 43 % kuluttajista on unohtanut yhden tai useamman laskun maksamisen viimeisten 12 kuukauden aikana. Unohdus on yleensä kertaluonteinen.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala kertoo etätyön muuttaneen laskujenmaksun prioriteetteja: ”Suomalaiset ovat pääosin kuuliaista kansaa. Jos laskut uhkaavat erääntyä, otetaan maksuvapaata asuntolainasta tai pienempiä summia lainataan ystäviltä. 17 % heistä, joiden tulot vähenivät, ottivat maksuvapaata kun Euroopassa vastaava luku on vain 9 %. Samoin pyritään karsimaan kaikessa ylimääräisessä. Tänä vuonna kotitalous- ja internet-menot ovat nousseet tärkeimmiksi.”

Vuosittain ilmestyvä European Consumer Payment raportti antaa kattavan käsityksen koronapandemiakriisin vaikutuksista eurooppalaisten ja suomalaisten kuluttajien käyttäytymiseen. Suomi on muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden ohella selvinnyt kriisistä hyvin verrattuna Etelä-Euroopan maihin.

European Consumer Payment Report lyhyesti

• European Consumer Payment Report antaa kattavan kuvan eurooppalaisten kuluttajien arjesta suhteessa rahaan; heidän kulutuskäyttäytymisestään, maksukyvystään sekä kotitalouksien taloudenhallinnasta ja taloudellisesta hyvinvoinnista.
  • Intrum on julkaissut kuluttajien maksutaparaporttia (European Consumer Payment Report) jo vuodesta 2013 alkaen. Nyt ilmestyvä Suomea koskeva raportti on kahdeksas järjestyksessään.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos, joka kerää tietoja samanaikaisesti 24 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui yhteensä 24 198 kuluttajaa.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 28.8.-5.10.2020 välisenä aikana.
  • European Consumer Payment Report 2020 raportti julkaistiin 7.12.2020 osoitteessa ja Suomen osio julkaistiin 8.12.2020.
  • Koronapandemiakriisin vaikutus Suomen talouteen on 24:n Euroopan maan vertailuissa vähäisin, vaikka kokonaistulos onkin pudonnut edellisvuodesta kolme pykälää kahdeksannelle sijalle. Pudotus johtuu osittain kasvavien laskumäärien aiheuttamasta paineesta.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2020

Karoliina Hartikainen, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 40 700 9898, sähköposti: karoliina.hartikainen@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2019 liikevaihto oli 16,0 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu21.1.2021 09:45:46 EETTiedote

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille8.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.