Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille – valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja

Noin joka neljännellä Varsinais-Suomen alueen pk-yrityksistä on vientiä tai liiketoimintaa ulkomailla. Yhteensä 44 prosentilla viennin osuus liikevaihdosta on vähintään 10 prosenttia tai enemmän. Tämä selviää tuoreesta Pk-yritysbarometrista. Valtaosa pk-vientiyrityksistä tekee vientiä omin voimin: Yli 90 prosenttia vastaajista kertoi, ettei ole käyttänyt yritystoiminnan kansainvälistymiseen liittyviä palveluita lähimmän vuoden aikana.

Pk-yritysten viennin kasvattaminen on Suomen talouden ja yritysten kasvun kannalta erittäin tärkeä tavoite, jota Team Finland -verkosto edistää konkreettisilla kansainvälistymispalveluilla, verkoston tarjoamalla tuella ja rahoituksella.

Pääosalla Varsinais-Suomen pk-yrityksistä viennin markkina-alueet ovat Pohjoismaissa tai muissa EU-maissa. Tämä voi osittain selittää julkisten viennin ja kansainvälistymisen palvelujen vähäistä käyttöä.

−Palvelujen merkitys voi olla ratkaiseva erityisesti silloin, kun markkinat ovat kaukana, vähemmän tunnettuja ja kun niihin liittyy esimerkiksi kaupallisia tai poliittisia riskejä. Vastaamme muun muassa sellaisiin kysymyksiin kuin miten pk-yritys löytää oikeille markkinoille, miten lähetystöverkosto voi auttaa yksittäistä yritystä, miten vienti rahoitetaan ja mitä tehdä, kun eteen tulee haasteita, sanoo Team Finland -suurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Varsinais-Suomessa pk-yritysten vientiä vauhdittaa myös meri- ja telakkaklusterin vetovoima, joka työllistää laajan verkoston alihankkijoita ja on lisännyt myös pk-sektorin vientikysyntää.

−Pk-yritysbarometri osoittaa, että Varsinais-Suomessa suoraa vientiä tekeviä pk-yritysten määrä on lähes vastaava kuin valtakunnallisella tasolla. Pieniä erojakin on, sillä Varsinais-Suomessa palveluviejien osuus on aavistuksen suurempi kuin koko maassa samoin kuin suoraa tavaravientiä tekevien yritysten osuus pk-yrityksistä, sanoo Suomen Yrittäjien kansainvälisten asioiden päällikkö Thomas Palmgren.

Palvelujen ja rahoitusosaamisen merkitystä ei tunneta

Kansainvälistymispalvelujen ja erityisesti rahoituspalvelujen alhainen käyttö kertoo myös siitä, että pk-yritykset eivät tunne palveluja. Tietoisuutta lisätään tällä hetkellä Team Finland -toimijoiden Pk-yritykset maailmalle -kiertueella, joka tulee Turkuun 3.10.2019. Tilaisuudessa yritykset kertovat kokemuksistaan ja toimijat kertovat palveluistaan. Mukana myös yksityisiä rahoittajia, kuten pankki, pääomasijoittaja ja bisnesenkeli.

– Kansainvälistymisessä ja viennissä rahoituksen riittävyys on keskeinen tekijä. Rahoitusta tarvitaan tuotteiden valmistukseen ja valmistuksen ajalle, mutta yhä useammin rahoitus voi olla osa kauppaneuvotteluja. Ostajalle voi tarjota tuotteen lisäksi maksuaikaa, mikä parantaa vientiyrityksen kilpailuasemaa. Tämän tiedostaminen myös pk-yrityksissä voi olla avain kasvattaa pk-yritysten vientiä, sanoo Finnveran aluejohtaja Seija Pelkonen.

Business Finlandilta eniten rahoitusta saivat Varsinais-Suomessa viime vuonna teollisuus ja ohjelmistoala sekä lääketieteellinen kehitys. Business Finlandin rahoitus Varsinais-Suomessa toimiville yrityksille ja tutkimuslaitoksille oli viime vuonna noin 38 miljoonaa euroa. Tästä yritysten potti kasvuun ja kansainvälistymiseen oli noin 29 miljoonaa euroa. Yritysrahoituksesta kolme neljäsosaa suuntautui pk-yrityksille. Start up -yritysten rahoitus oli lähes 8,5 miljoonaa euroa.

Tervetuloa Innovaatio- ja vierailukeskus Jokeen (Lemminkäisenkatu 12, Turku) kuulemaan pk-yrityksille suunnatuista rahoitus- ja verkostoitumismahdollisuuksista to 3.10.2019 klo 14–17.

Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut tilaisuuteen.

Turun kauppakamarin, Varsinais-Suomen Yrittäjien sekä WTC-Turun organisoimassa tilaisuudessa kuullaan yrittäjän, bisnesenkelin ja muiden rahoittajien näkemyksiä ja kokemuksia kansainvälistymisestä. Koko tilaisuuden ohjelma löytyy täältä.

Team Finland -verkoston järjestämä Pk-yritykset maailmalle -kiertue kattaa syksyllä 2019 viisi paikkakuntaa: Turku 3.10., Seinäjoki 22.10., Lappeenranta 5.11. ja Mikkeli 26.11. Kiertue alkoi Porvoosta 11.9. Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen. www.team-finland.fi

Pk-yritysbarometri on Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön kahdesti vuodessa teettämä kyselytutkimus. Syksyn barometri julkistettiin 11.9. Koko maassa tutkimukseen vastasi yli 6 000 pk-yritystä. Varsinais-Suomen alueella vastaajia oli 470.

Lisätiedot ja mahdolliset haastattelutoiveet:

Thomas Palmgren, kansainvälisten suhteiden johtaja, Suomen Yrittäjät, puh. 050 500 3384, thomas.palmgren@yrittajat.fi

Juha Markkanen, Team Finland -suurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, juha.markkanen@formin.fi

Seija Pelkonen, aluejohtaja, Finnvera, 029 460 2620, seija.pelkonen@finnvera.fi

Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 20201.7.2020 12:00:00 EESTTiedote

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin. Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020. Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa. Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020. Lisätiedot: Pauli

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli

Finnveran yritysrahoitusmittari 2/20: Koronakriisin ensi vaiheesta torjuntavoitto – Lyhennysvapaiden ja käyttöpääoman kysyntään toinen aalto syksyllä16.6.2020 10:11:42 EESTTiedote

Koronakriisin ensimmäinen vaihe on selätetty monissa yrityksissä eräänlaisella torjuntavoitolla, mutta syksyä odotetaan hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Tämä käy ilmi Finnveran yritysrahoitusmittarista. Lyhennysvapaiden ja lisärahoituksen kysynnän odotetaan voimistuvan tulevan puolen vuoden aikana, kun ilmeisimmät säästötoimet on jo tehty eikä liiketoiminta ole normaalitasolla. Kysyntä painottuu edelleen käyttöpääomaan, ja hakijoiksi odotetaan suurempia yrityksiä varsinkin teollisuuden aloilta. Vaarana on, että yrityskenttä polarisoituu kriisin seurauksena entistä selvemmin menestyjiin ja häviäjiin. Vienti tulee putoamaan, yksityinen kulutus on jo palautumassa.

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.