Jokaisella on oikeus saada faktatietoa myös somessa

Keskustelu sananvapaudesta sosiaalisessa mediassa on tehnyt näkyväksi valtavan markkinavoiman, jolla ylikansalliset it-jätit ohjaavat maailmaa. Teknologia ja algoritmit muuttavat myös yhteiskunnallisen aktiivisuuden tapoja, eikä ole siksi lainkaan samantekevää kenen ehdoilla niitä kehitetään. Jättiyhtiöiden, kuten Facebookin sääntely on erityisen ajankohtainen aihe epidemia-aikana, jona kaikki vaalityö siirtyy väistämättä verkkoon.

Kuva: Demarinuoret

“Olisi valheellista väittää, ettei sosiaalisella medialla ole yhteyttä yhteiskunnan polarisaatioon tai demokratian kriisiytymiseen. Esimerkiksi Twitter on usein villi länsi, jossa disinformaatio kukoistaa ja vihamielinen retoriikka voittaa pragmaattisen keskustelun. Valta valuu niiden syliin, jotka piikittelevät eniten ja etsivät yhteisiä ratkaisuja vähiten”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Poliittisen vaikuttamisen murros vaatii ihmisiltä yhä parempaa medialukutaitoa ja kriittistä silmää. Tämä on kuitenkin vaikeaa, sillä Facebookin ja Googlen kaltaisten toimijoiden markkina-asema on niin suuri, että kuluttajien on tosiasiallisesti mahdotonta toimia ilman, että he hyväksyvät yhtiöiden käyttöehdot ja toimintalogiikan: sen sosiaalisen kuplan, jossa algoritmeilla on valta määritellä millaisena maailma ja muut ihmiset esitetään.

”Algoritmit toimivat pelottavan koukuttavilla tavoilla ‒ mitä enemmän luet esimerkiksi ääriliikkeistä, sen radikaalimpaa sisältöä tarjotaan jatkossa. Lopulta käyttäjä ajetaan pahimmillaan kuplaan, jonka kaikki sisältö pyörii vain samanmielisten ihmisten, epärealistisen maailmankuvan tai vaarallisten ääriajatusten ympärillä”, jatkaa Perholehto.

Somejätit tunnistavat alustoillaan rehottavat ongelmat, mutta reagoivat niihin usein riittämättömällä tavalla. Yhtiöt ovat esimerkiksi pyrkineet puuttumaan koronaviruksesta esitettäviin valeuutisiin, mutta olleet haluttomia estämään poliittisissa julkaisuissa tapahtuvaa valehtelua. Keskeisiä ongelmia liittyy myös algoritmien tasa-arvoisuuteen ja puolueettomuuteen. Turvallisempia verkkoympäristöjä vaatii myös Euroopan komissio, joka julkaisi joulukuussa kaksi uutta lakiesitystä.

“Algoritmien ja datan sääntely on ollut pitkään lapsen kengissä. Jokaisella tulee olla yhtäläinen oikeus saada monipuolista ja luotettavaa tietoa myös somessa. Palveluiden läpinäkyvyyden kannalta on välttämätöntä, että tulevaisuudessa kuluttajille tarjotaan mahdollisuus kieltää profilointiin pohjautuva sisältö ja kohdennettu markkinointi kokonaan”, päättää Perholehto.

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.