Joko olet varautunut: vuoden alussa eläkeiät nousevat ja työeläkkeet ovat tilillä normaalia myöhemmin

Alkavan vuoden alussa vuonna 1958 syntyneiden alin eläkeikä nousee kolme kuukautta 64 vuoteen. Ylin eläkeikä nousee vuoden verran 69 vuoteen. Lisäksi vuoden ensimmäiset työeläkkeet ja etuudet ovat tilillä poikkeuksellisen myöhään eli vasta 4.1. uudenvuodenpäivän ja viikonlopun takia.

Tammikuun työeläkkeet näkyvät tilillä vasta 4.1. pyhäpäivien ja viikonlopun takia. Asiaan kannattaa varautua etukäteen joulunvieton ja uuden vuoden menojen takia, toteaa eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.

Alin eläkeikä on noussut joka vuosi kolme kuukautta vuonna 2017 voimaantulleesta eläkeuudistuksesta alkaen. Poikkeuksellista vuodessa 2021 on se, että nyt myös ylin eläkeikä nousee hyppäämällä vuoden ylöspäin.

– Käytännössä eläkeiän nousu tarkoittaa, että vuonna 1958 syntyneet voivat siirtyä eläkkeelle aikaisintaan 64 vuoden iässä. Jos siis vuonna 1958 syntyneen alin eläkeikä tulee täyteen toukokuussa vuonna 2022, vanhuuseläke voi alkaa aikaisintaan kesäkuussa 2022, selventää Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.

Ylimmän eläkeiän nousu vaikuttaa työnantajan velvollisuuteen vakuuttaa työntekijä. Myös yrittäjän eläkevakuutusvelvollisuus nousee vuodella.

– Työsuhde ja yrittäjätoiminta tulee jatkossa vakuuttaa 68 vuoden sijasta 69 vuoden täyttämiskuukauden loppuun saakka. Muutos koskee vuonna 1958 ja sen jälkeen syntyneitä. Työskentelystä karttuu aina eläkettä käsi kädessä vakuuttamisen kanssa.

Eläkeiät syntymävuosien 1954–1958 mukaan

Syntymävuosi Alin vanhuuseläkeikä Tavoite-eläkeikä Vakuuttamisvelvollisuuden yläikäraja
1954 63 v 63 v 9 kk 68 v
1955 63 v 3 kk 64 v 1 kk 68 v
1956 63 v 6 kk 64 v 5 kk 68 v
1957 63 v 9 kk 64 v 9 kk 68 v
1958 64 v 65 v 1 kk 69 v

Tammikuussa työeläkkeet ja etuudet ovat tilillä poikkeuksellisen myöhään

Tammikuun eläkkeet ja etuudet maksetaan normaalissa rytmissä, mutta ovat tileillä käytettävissä poikkeuksellisen myöhään eli vasta 4.1.

– Asiaan on syytä varautua ennalta, varsinkin kun takana ovat joulu ja uusi vuosi, jotka tuovat useimmille meistä normaalia enemmän menoja, neuvoo Saulivaara.

Normaalisti työeläkkeet maksetaan ja ne ovat tilillä aina kuukauden ensimmäisenä päivänä. Jos kuukauden ensimmäinen päivä kuitenkin osuu lauantaille tai pyhäpäivälle, eläke maksetaan vasta seuraavana arkipäivänä.

– On kuitenkin hyvä huomata, että Kelan ja valtion eläkkeissä on omat maksupäivänsä, jotka eroavat edellä kerrotusta kuukauden ensimmäisestä, muistuttaa Saulivaara.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Yllättävä ilmiö korona-aikana: vanhuuseläkkeen hakeminen on vähentynyt11.11.2020 07:15:00 EETTiedote

Vuosi 2020 on ollut työmarkkinoilla poikkeuksellinen. Koronavirus on kohdellut työpaikkoja eri tavoin. Työt ovat voineet vähentyä tai lisääntyä ja töiden sisältö muuttua merkittävästi. Työeläkkeisiin muutoksilla näyttää olevan yllättävä vaikutus: vanhuuseläkepäätöksiä on annettu reilusti vähemmän vuoden 2020 lokakuussa kuin samaan aikaan viime vuonna. Työeläkeyhtiö Elon tekemän selvityksen mukaan korona on vaikuttanut ihmisten eläkesuunnitelmiin.