Jolla Oy

Jolla ja Zipper kehittävät älypuhelinratkaisua kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille Sony Xperia™ -laitteisiin

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla ja lohkoketju-startup Zipper julkistivat tänään aloittavansa mobiili- ja lohkoketjuteknologioiden kehittäjille suunnatun yhteisöohjelman, jonka tavoitteena on kehittää turvallinen ja helppokäyttöinen älypuhelinratkaisu kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille. Zipper aloittaa tänään oman kryptovaluuttaansa ennakkomyynnin.

Lohkoketjuteknologian maailmanlaajuinen yhteisö kasvaa vauhdilla. Tällä hetkellä käynnissä on yli 1000 julkista sovellusprojektia, joissa hyödynnetään lohkoketjua. Kryptovaluuttojen käyttäjiä lasketaan olevan maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa. Kasvun voimakkuudesta huolimatta yksi keskeisistä tunnustetuista haasteista on maksujen käsittelyn heikko käyttökokemus sekä yhteisen kehittäjäalustan puuttuminen. Zipperin ja Jollan tavoitteena on tuoda tähän ongelmaan ratkaisu.

“Ensimmäisessä vaiheessa Zipperin ratkaisu tarjoaa kryptovaluuttojen käyttäjille helpon ja turvallisen tavan hoitaa päivittäisiä maksuja mobiilisti”, kommentoi Antti Saarnio, Zipperin perustaja. “Lohkoketjun ansiosta ihmiset pystyvät toimimaan omina pankkeinaan ja hallitsemaan kryptovaluuttalompakoitaan. Tällä hetkellä oman kryptoidentiteetin ja henkilökohtaisten tunnusten hallinnointi on hankalaa ja vaatii käyttäjiltä erityistä tarkkuutta. Zipperin ratkaisu tekee identiteetin ja tunnusten hallinnasta helppoa, turvallista ja automaattista sen hajautetun tunnusten tallennusratkaisun ansiosta. Aloitamme tämän ratkaisun kehittämisen Jollan Sailfish X -yhteisöohjelmassa, joka tarjoaa erinomaisen kehitysalustan projektille.”

“Lohkoketju- ja kryptovaluuttakehitys menee tällä hetkellä kovaa vauhtia eteenpäin. Jolla haluaa tarjota toimivan kehitysympäristön hajautettujen sovellusten kehittäjille ja muille lohkoketjuteknologian pioneereille”, kommentoi Jollan toimitusjohtaja Sami Pienimäki. “Kryptovaluutat ovat myös erinomainen tapa palkita oman Sailfish-yhteisömme aktiivijäseniä. Tällainen mekanismi on meiltä aikaisemmin puuttunut.”

Zipper: avoin alusta sovelluksille sekä kehittäjäyhteisölle

Zipper on avoin sovellusalusta, johon ovat tervetulleita kaikentyyppiset lohkoketjua hyödyntävät sovellukset. Jollan lisäksi kumppaneina ovat jo sveitsiläinen lohkoketjuprojekti Streamr (www.streamr.com), joka on keskittynyt reaaliaikaiseen tiedon monetisointiin sekä Nebulas (https://nebulas.io), jonka perustajat ovat Kiinan lohkoketjupioneereja ja joka on kehittänyt toimivan hakukoneen lohkoketjuprojekteille.

Streamr:n ratkaisun avulla tulevaisuuden älypuhelinten käyttäjät voivat esimerkiksi saada korvausta omien tietojensa jakamisesta isoille tietoa hyödyntäville yhtiöille, sen sijaan että antaisivat niitä ilmaiseksi. Nebulas taas on tehnyt suuren pioneerityön luomalla hakukoneen lohkoketjujen massiivisille tietomäärille. Zipperin alustaa hyödyntävät pääsevät pian käyttämään näitä sekä lukuisia muita palveluita.

Pian tulossa Sony Xperia -laitteille - ohjelman rekisteröityminen nyt käynnissä

Jollan ja Zipperin tavoitteena on tuoda Zipper-kehitysalusta Sailfish X:llä pyöriviin Sony Xperia -laitteisiin vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana. Samaan aikaan Zipper on tuomassa alustaa myös useille Android-laitteille.

Kehittäjät ja muut aiheesta kiinnostuneet voivat nyt rekisteröityä kehittäjäohjelmaan ja osallistua Zipper-alustan oman kryptovaluutan ennakkomyyntiin. Valitut osallistujat saavat Sony Xperia -älypuhelimen, varhaisen pääsyn Zipper-alustalle sekä Zipper-alustan kryptovaluuttaa (ZIP token), joka toimii alustan vaihdantavälineenä.

Zipper toivottaa alustalleen kaikenlaiset lohkoketjua hyödyntävät projektit sekä kaikki lohkoketju- ja mobiilialan pioneerit, jotka uskovat samaan visioon. Jolla aikoo käyttää Zipper-alustan omaa kryptovaluuttaa Sailfish-yhteisön aktiivisten kehittäjien ja muiden jäsenten palkitsemiseen.

Zipper-alustan oman kryptovaluutan rajattu ennakkomyynti aukeaa tänään osoitteessa:

www.zipperglobal.com.

Katso Zipper-alustan lanseerausvideo: https://youtu.be/CtQGu_6tErs

Lisätietoja:

Jollan mediatiedustelut: Juhani Lassila, 040 541 2365, press@jolla.com

Lisää Jollan lehdistömateriaalia: www.jolla.com/press

Zipperin mediatiedustelut: hello@zipperglobal.com

Lisää Zipperin lehdistömateriaaleja: www.zipperglobal.com/press

Jolla Oy
Jolla kehittää ja lisensoi avointa Sailfish OS -käyttöjärjestelmää. Jolla perustettiin vuonna 2011, ja ensimmäiset Sailfish OS -älypuhelimet Jolla-brändillä tulivat kansainvälisille markkinoille vuoden 2013 lopulla. Liiketoiminnassaan Jolla keskittyy lisensointistrategiaan tavoitteenaan palvella valtiollisia ja räätälöityjä käyttöjärjestelmätoteutuksia hakevia yritysasiakkaita. Tuotepuolella Jolla julkisti lokakuussa 2017 Sailfish X:n, Sony Xperia X -laitteelle räätälöidyn version Sailfish OS -käyttöjärjestelmästä.

Jollalla on toimipisteet Helsingissä, Tampereella ja Hongkongissa.
www.jolla.com

Zipper Global
Zipper Global on lohkoketju-startup, jonka tavoitteena on tuoda kryptovaluutat ja lohkoketjuratkaisut suurien yleisöjen saataville helppokäyttöisillä ja turvallisilla mobiiliratkaisuilla.

Zipperin perustajiin kuuluvat Jollan hallituksen puheenjohtaja Antti Saarnio, sekä monet Jolla- ja Nokia-veteraanit. Zipperin pääkonttori on Hongkongissa.
www.zipperglobal.com

Lehdistökontakti:
Juhani Lassila, 040 541 2365, press@jolla.com.

Kalevantie 2
33100 TAMPERE

Jolla Oy

Jollalla on toimipisteet Helsingissä, Tampereella ja Hongkongissa.
www.jolla.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jolla Oy

Sailfish OS etenee vahvasti BRICS-maissa: virallinen asema Venäjällä, keskustelut etenevät Kiinassa ja Etelä-Afrikassa29.11.2016 10:00Tiedote

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla julkisti tänään, että Sailfish OS on virallisesti hyväksytty ainoana mobiilikäyttöjärjestelmänä käytettäväksi Venäjän valtion ja valtio-omisteisten yritysten tulevissa mobiililaitehankinnoissa. Keskustelut ovat käynnissä myös paikallisten mobiiliekosysteemin luomisesta Kiinassa ja Etelä-Afrikassa.

Tiedote: Jollalle uutta rahoitusta Sailfish OS -kehitykseen ja lisensointiliiketoimintaan3.5.2016 10:04Tiedote

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää ja mobiililaitteita kehittävä Jolla Oy ilmoitti tänään, että se on varmistanut uutta rahoitusta toimintojensa jatkamiseen. Jolla on myös sopinut vapaaehtoisesta velkajärjestelyistä suurimpien velkojiensa kanssa ja perunut velkasaneeraushakemuksensa. Jolla myös rekrytoi uusia ohjelmistokehittäjiä tuotekehityksen vauhdittamiseen nykyisissä ja tulevissa projekteissa.