Joni Aaltonen Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2020 on valittu Pihlajalinna Oyj:n toimitusjohtaja Joni Aaltonen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä ja Terveystalon toimitusjohtaja Ville Iho.

Joni Aaltonen pitää tärkeänä suomalaiseen hyvinvointivaltioon kuuluvaa lupausta siitä, että jokainen suomalainen saa sosiaali- ja terveyspalveluja silloin, kun niitä tarvitsee. Väestön ikärakenteen muutos asettaa jatkossa kovan haasteen palvelujen turvaamiselle. Ratkaisun avaimet ovat olemassa, kun ne vain otetaan rohkeasti käyttöön.

- Palvelutarpeiden kasvaessa ratkaisu on yhteistyö - ei se, että rakennetaan kaksi eri ”tuotantolinjaa” julkinen ja yksityinen. Sellainen on vähäisten resurssien tuhlaamista. Jokaisella on oikeus saada hoitoa ja hoivaa oikea-aikaisesti ja sujuvasti. Tämän takaaminen onnistuu vain yhteistyöllä, Joni Aaltonen muistuttaa.

- Muilla toimialoilla innovaatiotoiminta tapahtuu yrityksissä ja sitä hyödynnetään koko suomalaisen yhteiskunnan hyväksi. Miksi sote-palvelut tekisivät tästä poikkeuksen? Julkisten ja yksityisten yhteistyöllä voi hyödyntää kaikki olemassa olevat tilat, koneet, laitteet, teknologiat ja resurssit sekä varmistaa toimivat ja asukkaita lähellä olevat julkiset palvelut. Pankit ovat tuoneet palvelunsa koteihin. Vastaava digitaalinen murros pitäisi toteuttaa sote-palveluissa.

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1550 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä.

Joni Aaltonen, hallituksen puheenjohtaja 1.1.2020 alkaen, Hyvinvointiala HALI ry ja toimitusjohtaja, Pihlajalinna, p. 040 524 7270, joni.aaltonen@pihlajalinna.fi

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.