Joni Aaltonen Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2020 on valittu Pihlajalinna Oyj:n toimitusjohtaja Joni Aaltonen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä ja Terveystalon toimitusjohtaja Ville Iho.

Joni Aaltonen pitää tärkeänä suomalaiseen hyvinvointivaltioon kuuluvaa lupausta siitä, että jokainen suomalainen saa sosiaali- ja terveyspalveluja silloin, kun niitä tarvitsee. Väestön ikärakenteen muutos asettaa jatkossa kovan haasteen palvelujen turvaamiselle. Ratkaisun avaimet ovat olemassa, kun ne vain otetaan rohkeasti käyttöön.

- Palvelutarpeiden kasvaessa ratkaisu on yhteistyö - ei se, että rakennetaan kaksi eri ”tuotantolinjaa” julkinen ja yksityinen. Sellainen on vähäisten resurssien tuhlaamista. Jokaisella on oikeus saada hoitoa ja hoivaa oikea-aikaisesti ja sujuvasti. Tämän takaaminen onnistuu vain yhteistyöllä, Joni Aaltonen muistuttaa.

- Muilla toimialoilla innovaatiotoiminta tapahtuu yrityksissä ja sitä hyödynnetään koko suomalaisen yhteiskunnan hyväksi. Miksi sote-palvelut tekisivät tästä poikkeuksen? Julkisten ja yksityisten yhteistyöllä voi hyödyntää kaikki olemassa olevat tilat, koneet, laitteet, teknologiat ja resurssit sekä varmistaa toimivat ja asukkaita lähellä olevat julkiset palvelut. Pankit ovat tuoneet palvelunsa koteihin. Vastaava digitaalinen murros pitäisi toteuttaa sote-palveluissa.

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1550 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä.

Joni Aaltonen, hallituksen puheenjohtaja 1.1.2020 alkaen, Hyvinvointiala HALI ry ja toimitusjohtaja, Pihlajalinna, p. 040 524 7270, joni.aaltonen@pihlajalinna.fi

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan16.1.2020 15:15:37 EETTiedote

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.