Jopa kolmasosa viemäreiden tukoksista voitaisiin estää tekoälyn avulla

Viemäritukoksista voi pahimmillaan seurata vahinkoa niin kiinteistöille kuin ympäristölle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on kehittänyt yhdessä Silo.AI:n kanssa tekoälyratkaisun, jonka ansiosta jopa kolmasosa HSY:n viemäriverkoston vuosittaisista tukoksista voitaisiin mahdollisesti estää.

Ratkaisua pilotoitiin pääkaupunkiseudulla alkuvuodesta 2020. Historiadataan pohjautuva älykäs menetelmä pystyi osoittamaan ennakoivasti 1000 todennäköisimmin tukkeutuvaa kaivoväliä HSY:n viemäriverkostosta. Seuraavassa vaiheessa koneoppivaan ratkaisuun tuodaan muuttuvaa, dynaamista dataa putkistoista, joka mahdollistaa järjestelmän jatkuvan kehityksen ja reagoimiskyvyn.

Tekoälyteknologian avulla HSY pystyy tulevaisuudessa pitämään viemäriverkostoaan kunnossa yhä paremmin. Viemäripesut voidaan kohdentaa tekoälyratkaisun ehdottamiin tukoksille alttiisiin kaivoväleihin, jotka vastaavat noin yhtä prosenttia viemäriverkostosta. Vain 36 kilometrin matkalta täsmäpuhdistetut kaivovälit auttavat ehkäisemään jopa kolmasosan viemäritukoksista.

- Pilottikokeilun tulokset ovat lupaavia. Tekoälyratkaisu pystyy ennakoimaan syntyviä tukoksia tehokkaasti. Näyttää siltä, että hyvin pienellä lisäsatsauksella viemäriverkoston ylläpitoon, voisimme välttää jopa kolmasosan syntyvistä tukoksista, kommentoi HSY:n verkko-osaston osastonjohtaja Kia Aksela.

Pilotin myötä HSY pystyi lisäksi kehittämään dataansa sekä tunnistamaan putkistosta ominaisuuksia, joilla näyttäisi olevan voimakas vaikutus tukosten syntymiseen. Tiedon avulla voidaan esimerkiksi valita putkikokoja ja -materiaaleja, joihin todennäköisesti syntyy vähemmän tukoksia.

- Kahdessa kuukaudessa kehitimme toimivan ennustemallin, joka auttaa viemäriverkoston kunnossapitoa. HSY:n kanssa tehdyn ratkaisun tulokset ovat lupaavia ja kannustavat tekoälyn käyttöön vastaavissa historiadataan pohjautuvissa ennakointiratkaisuissa, sanoo Silo.AI:n toimitusjohtaja Peter Sarlin.

HSY:n viemäriverkosto kattaa yli 100 000 putkea muodostaen noin 3 000 kilometriä pitkän verkoston. Jatkuvan kunnossapidon kohteita on tällä hetkellä yli 300. Niissä käydään estämässä viemäritukoksia säännöllisesti imuautojen avulla. Lisäksi tukoksia ehkäistään robottikameratutkimuksilla ja alueellisilla viemäripesuilla. Mittavasta ylläpidosta huolimatta viemäreihin syntyy vuosittain noin 60 sellaista tukosta, jotka olisivat ennakoitavissa.

HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Sen jäsenkaupunkeja ovat Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa. HSY toimittaa korkealaatuista juomavettä yli miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle, puhdistaa tehokkaasti kaupunkilaisten ja teollisuuden jätevedet sekä rakentaa ja kunnostaaa vesijohto- ja viemäriverkostoa.

Silo.AI on Pohjoismaiden suurin yksityinen tekoälyratkaisujen ja -palveluiden tarjoaja, joka ratkoo haastavimpia ongelmia liittyen koneoppimiseen, konenäköön ja luonnollisen kielen käsittelyyn. Silo.AI pyrkii toimimaan luotettavana kumppanina, joka tuo tekoälyn tuotekehitykseen ja toimittaa tekoälyyn pohjautuvia ratkaisuja ja tuotteita. Yritys palvelee asiakkaita eri teollisuudenaloilla neljällä mantereella. Silo.AI on kehittänyt ratkaisuja mm. Finnairille parantamaan lentoliikenteen tilannekuvaa sekä Rambollille edistämään vedenlaatua vedenpuhdistamoissa.

HSY:n verkko-osaston johtaja Kia Aksela, puh. 0400 514 219
Silo AI:n toimitusjohtaja Peter Sarlin, puh. 040 57 27 670

HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen3.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.

Kiinteistöillä on tärkeä rooli jätevesiylivuotojen torjunnassa22.6.2020 11:42:27 EESTTiedote

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen eteen on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2012, ja pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi. Laitosten yhteisessä VIPPA-hankkeessa on valmistunut kiinteistönomistajille suunnattuja videoita, jotta kiinteistöjen toimenpiteillä pystyttäisiin vähentämään jätevesiylivuotoja entisestään.