Jordbrukets nya miljöavtal kan sökas – för gällande avtal kan man också ansöka om ett förlängningsår

Miljöavtalen består av åtgärder för att främja jordbrukets vattenskydd samt jordbruksnaturens biologiska och genetiska mångfald. För närvarande gäller sammanlagt 2635 stycken miljöavtal om jordbruksnaturens mångfald och förvaltningen av landskapet och våtmarkerna på circa 34 800 hektar i hela landet.

Jordbrukare, föreningar och samfund kan ansöka om nya miljöavtal, och för avtal som upphör att gälla i april kan man ansöka om ett tilläggsår.

Nya femåriga miljöavtal om skötseln av våtmarker och jordbruksnaturens biologiska mångfald samt landskap kommeratt ingås

• för kulturbiotoper, dvs. åkrar, ängar, hagmarker och skogsmarker
  • naturliga betesmarker
  • Dessutom är det möjligt att ansöka om ersättning för icke-produktiv investering för att grunda våtmarker.

Du kan ansöka om ett ytterligare år för ett miljöavtal som går ut

En förlängning med ett år kan ansökas för avtal som upphör 2021. Dessa är:

• skötsel av våtmarker,
  • skötsel av jordbruksnaturens biologiska mångfald och landskapet,
  • avtal som gäller lantraser samt åkrar för tranor, gäss och svanar.

De som ansöker om ett förlängningsår kan inte lägga till helt nya zoner i det gällande avtalet, och inte utelämna zoner från förlängningsårets avtal annars än vid en förvaltningsändring.

Miljöavtal ska sökas senast 15.6

Nya avtal och förlängningsår för avtal som upphör ska ansökas senast den 15 juni 2021 Ansökningsblanketterna för avtalen finns på Livsmedelsverkets webbtjänst och lämnas in till den regionala NTM-centralen inom tidsfristen.

Mer information och ansökningsinstruktioner och blanketter finns på Livsmedelsverkets webbtjänst:

Förberedelserna för ett nytt landsbygdsprogram pågår

De nationella förberedelserna inför nästa budgetperiod för EU:s gemensamma jordbrukspolitik (2021–2027) pågår. Denna så kallade CAP-27-reform av jordbrukspolitiken betonar särskilt begränsningen av och anpassningen till klimatförändringen, djurens välbefinnande och införandet av nya jordbrukare i sektorn. Lanseringen av det nya landsbygdsprogrammet och åtgärderna kommer att tillkännages vid ett senare tillfälle.

Mer information fås av experterna vid NTM-centralerna:

• NTM-centralen i Lappland, Heidi Kotala-Paaluharju, tfn 0295 037 006
  • NTM-centralen i Norra Österbotten, Kaisa Karppila tfn 0295 038 104
  • NTM-centralen i Kajanaland, Markus Kvist, tfn 0295 023 564
  • NTM-centralen i Österbotten, Lars Björkgård tfn 0295 028 540 och Barbro Lundström tfn 0295 028 589
  • NTM-centralen i Södra Österbotten, Essi Kiili tfn 0295 027 648
  • NTM-centralen i Mellersta Finland, Merja Lehtinen tfn 0295 024 570
  • NTM-centralen i Norra Savolax, Riitta Kesonen tfn 0295 026 577 och Sirpa Tarvainen tfn 0295 026 628
  • NTM-centralen i Norra Karelen, Kaisa Rummukainen, tfn 0295 026097
  • NTM-centralen i Satakunta, Eija Mutila tfn 0295 022 064
  • NTM-centralen i Birkaland, Jenna Unnaslahti tfn 0295 036 027 Marika Arrajoki-Alanen tfn 0295 036 040 och Tiina Schultz tfn 0295 036 382
  • NTM-centralen i Södra Savolax, Hillevi Teittinen tfn 0295 024 135
  • NTM-centralen i Tavastland, Minna Kolari, tfn 0295 025 062
  • NTM-centralen i Sydöstra Finland, Niina Pulkkinen tfn 0295 029 040
  • NTM-centralen i Egentliga Finland, Elisa Nurmio tfn 0295 022 630 och Kati Pakarinen tfn 0295 022 639
  • NTM-centralen i Nyland, Esme Manns tfn 0295 021 101

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.