Joukko suomalaisia vaikuttajia luki äänikirjeitä toivosta

Yli kaksikymmentä tunnettua suomalaista asetettiin vaikean tilanteen eteen. Heistä jokaisen tavoitteena oli yrittää nähdä tässä ajassa jotain hyvää ja esittää ajatuksensa äänikirjeen muodossa. Lyhyet äänikirjeet koottiin yhteen ja ne julkaistaan Otavalta perjantaina 22.5. äänikirjana Jotain hyvää – Äänikirjeitä toivosta.

Marko Kulmala ja Saku Tuominen

Saku Tuomisen ja Marko Kulmalan käynnistämän äänikirjaprojektin lähtökohtana oli tuoda toivo ja hyvä esille keskellä uutta ja outoa kriisiä, jonka vaikutukset tulevat näkymään suomalaisessa yhteiskunnassa vielä pitkään.

- Asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Monilla ihmisillä on juuri nyt suuria haasteita, mutta samaan aikaan jokaisessa ajassa on myös jotain hyvää, myös tässä. Tällä kertaa halusimme keskittyä ongelmien sijaan positiiviseen, sanoo Saku Tuominen.

- Tein kymmenisen vuotta sitten tv-dokumentin Paha paikka, jonka työkysymyksenä oli ”Mistä toivo syntyy?” Siinä päädyttiin päätelmään: Toivo syntyy ihmisten kyvystä kantaa toistensa taakkoja. Ehkä on niin, että toivoa pitääkin tutkia aina uudestaan, ajasta toiseen ja uusien sukupolvien kesken, Marko Kulmala pohtii.

- Tällaisina aikoina monet perheet joutuvat tinkimään lastensa harrastuksista. Harrastukset ovat kuitenkin yksi tärkeimmistä syrjäytymistä ehkäisevistä asioista. Siksi halusimme, että kaikki tuotto menee tähän tarkoitukseen, sanoo Saku Tuominen.

Kirjeet ovat lukeneet Jari Tervo, Jenni Pääskysaari, Sipe Santapukki, Linda Liukas, Juha Itkonen, Esa Saarinen, Perttu Pölönen, Paula Noronen, Henri Alén, Sikke Sumari, Markku Kanerva, Mikko Kuustonen, Jani Halme, Arno Kotro, Matti Apunen, Hilkka Olkinuora, Reetta Meriläinen, Markus Leikola, Frank Martela, Olli Valtonen, Pekka Kuusisto, Saku Tuominen ja Marko Kulmala.

Jotain hyvää – Äänikirjeitä toivosta -äänikirjan tuotot ohjataan lyhentämättömänä Hope ry:lle ja käytetään vaikeassa tilanteessa olevien lasten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseen.

Äänikirja on kuunneltavissa 31.12.2021 saakka kaikista äänikirjapalveluista.

Kirjan äänitykset: Book Garden

Marko Kulmala ja Saku Tuominen

Sinä voit vaikuttaa. Tekoja nyt! -kirjan julkaisua juhlitaan IG Livessä torstaina 14.5. klo 19.0011.5.2020 09:32:00 EESTTiedote

Tuore Tekoja NYT! -tietokirja on ensiaputeos akuuttiin maailmantuskaan kaikille, joita huonot uutiset ahdistavat. Mitä voin tehdä torjuakseni ilmastonmuutosta tai puuttuakseni syrjintään? Kuinka autan säilyttämään luonnon monimuotoisuutta tai käyn keskustelua jakautuneessa maailmassa? Teoksen teemoista puhutaan Otavan Instagramin livelähetyksessä torstaina 14.5.2020 klo 19.00.