Joukko suomalaisia vaikuttajia luki äänikirjeitä toivosta

Yli kaksikymmentä tunnettua suomalaista asetettiin vaikean tilanteen eteen. Heistä jokaisen tavoitteena oli yrittää nähdä tässä ajassa jotain hyvää ja esittää ajatuksensa äänikirjeen muodossa. Lyhyet äänikirjeet koottiin yhteen ja ne julkaistaan Otavalta perjantaina 22.5. äänikirjana Jotain hyvää – Äänikirjeitä toivosta.

Marko Kulmala ja Saku Tuominen

Saku Tuomisen ja Marko Kulmalan käynnistämän äänikirjaprojektin lähtökohtana oli tuoda toivo ja hyvä esille keskellä uutta ja outoa kriisiä, jonka vaikutukset tulevat näkymään suomalaisessa yhteiskunnassa vielä pitkään.

- Asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Monilla ihmisillä on juuri nyt suuria haasteita, mutta samaan aikaan jokaisessa ajassa on myös jotain hyvää, myös tässä. Tällä kertaa halusimme keskittyä ongelmien sijaan positiiviseen, sanoo Saku Tuominen.

- Tein kymmenisen vuotta sitten tv-dokumentin Paha paikka, jonka työkysymyksenä oli ”Mistä toivo syntyy?” Siinä päädyttiin päätelmään: Toivo syntyy ihmisten kyvystä kantaa toistensa taakkoja. Ehkä on niin, että toivoa pitääkin tutkia aina uudestaan, ajasta toiseen ja uusien sukupolvien kesken, Marko Kulmala pohtii.

- Tällaisina aikoina monet perheet joutuvat tinkimään lastensa harrastuksista. Harrastukset ovat kuitenkin yksi tärkeimmistä syrjäytymistä ehkäisevistä asioista. Siksi halusimme, että kaikki tuotto menee tähän tarkoitukseen, sanoo Saku Tuominen.

Kirjeet ovat lukeneet Jari Tervo, Jenni Pääskysaari, Sipe Santapukki, Linda Liukas, Juha Itkonen, Esa Saarinen, Perttu Pölönen, Paula Noronen, Henri Alén, Sikke Sumari, Markku Kanerva, Mikko Kuustonen, Jani Halme, Arno Kotro, Matti Apunen, Hilkka Olkinuora, Reetta Meriläinen, Markus Leikola, Frank Martela, Olli Valtonen, Pekka Kuusisto, Saku Tuominen ja Marko Kulmala.

Jotain hyvää – Äänikirjeitä toivosta -äänikirjan tuotot ohjataan lyhentämättömänä Hope ry:lle ja käytetään vaikeassa tilanteessa olevien lasten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseen.

Äänikirja on kuunneltavissa 31.12.2021 saakka kaikista äänikirjapalveluista.

Kirjan äänitykset: Book Garden

Marko Kulmala ja Saku Tuominen

Ekologista, taloudellista ja trendikästä – Suosittu bloggaaja opastaa uutuuskirjassaan vaatteiden korjaamisen ja huoltamisen saloihin21.9.2020 14:02:51 EESTTiedote

Aina ei kannata ostaa uutta! Vaatteiden korjaaminen säästää aikaa, rahaa ja luontoa. Shoppailua inhoavilta se säästää myös hermoja. Suosittu bloggaaja Anni Ignatius paljastaa uutuuskirjassaan Korjaa kauniiksi seikkaperäiset ohjeet eri vaatekappaleiden korjaustapoihin käsin ja koneella ommellen ja antaa myös paljon vinkkejä vaatehuoltoon.

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.