Jouko Hujusta ICOMIAn kunniajäsen

Venealan kansainvälinen kattojärjestö ICOMIA on vuosikokouksessaan nimittänyt Jouko Hujun kunniajäsenekseen. Kokous pidettiin Kroatian Splitissä kesäkuussa 2019.

Jouko Huju on pitkäaikainen ja aktiivinen veneilyalan kansainvälinen vaikuttaja. Hän toimi Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtajana vuosina 1996–2016 ja hallituksen puheenjohtajana vuosina 2016–2018. ICOMIAn (The International Council of Marine Industry Associations) hallitukseen hänet valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2002 ja hän toimi siellä kahden eri kauden aikana yhteensä 14 vuotta.

Huju toimi ICOMIAn hallituksen puheenjohtajana vuosina 2004–2006 ja 2016–2018. Huju toimi myös aktiivisesti ICOMIAn eri työryhmissä kuten Grow Boating, Exporters ja tilastotyöryhmä, jonka puheenjohtajana hän toimi 2000-luvun alussa.

Huju on järjestön kuudes kunniajäsen sen 53-vuotisessa historiassa. Samassa tilaisuudessa ICOMIA nimitti kunniajäsenekseen myös syksyllä eläkkeelle jäävän USA:n venealan järjestön NMMAn toimitusjohtajan Thom Dammrichin.

The International Council of Marine Industry Associations ICOMIA on kansallisten venealan edunvalvontajärjestöjen kattojärjestö, joka edustaa teollisuutta maailmanlaajuisesti. Järjestön tehtäviin kuuluvat mm. venetekniikka- ja ympäristöasiat, veneilyn edistäminen ja alan maailmanlaajuinen tilastointi. ICOMIA edustaa tällä hetkellä 37 maan veneteollisuutta ja kauppaa. Järjestön pääkonttori sijaitsee Lontoossa.

Venealan Keskusliitto Finnboat ry on Suomen venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Liiton tehtävänä on koota alan yritykset saman katon alle ja edistää niiden toimintaa ja tervettä kilpailua sekä edistää veneilyä ja veneilyn turvallisuutta Suomessa. Finnboatin noin 280 jäsenyritystä kattavat alan teollisuudesta ja kaupasta yli 90 %. Finnboat on ollut ICOMIAn jäsen vuodesta 1968.

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.