Jouko Pölösestä Telan hallituksen puheenjohtaja

Työeläkevakuuttajat Telan hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin tänään toimitusjohtaja Jouko Pölönen Keskinäisestä Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisesta. Valinnan teki yhdistyksen vuosikokous.

Vuosikokous valitsi Telan hallitukselle myös varapuheenjohtajat ja muut hallituksen jäsenet.

Hallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Risto Murto Keskinäisestä Työeläkevakuutusyhtiö Varmasta. Toisena varapuheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Timo Kietäväinen Kevasta ja kolmantena varapuheenjohtajana toimitusjohtaja Pasi Strömberg Eläkekassa Versosta.

Uusina jäseninä hallitukseen valittiin pääjohtaja Outi Antila Kelasta, vt. toimitusjohtaja Hanna Hiidenpalo Keskinäisestä Työeläkevakuutusyhtiö Elosta, toimitusjohtaja Jari Puhakka Merimieseläkekassasta ja vt. toimitusjohtaja Tommy Sandås Veritas Eläkevakuutuksesta. Heistä Hiidenpalo toimii hallituksen jäsenenä siihen saakka, kunnes Elon uusi toimitusjohtaja Carl Pettersson aloittaa tehtävässään syksyllä 2021. Pettersson siirtyy tällöin Hiidenpalon tilalle Telan hallituksen jäseneksi.

Lisäksi hallituksen jäseninä jatkavat toimitusjohtaja Päivi Huotari Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melasta ja toimitusjohtaja Timo Toropainen Eläkesäätiöyhdistyksestä.

SOSTE ja Tela haastavat pohtimaan julkisen talouden pitkän aikavälin vaihtoehtoja27.4.2021 09:17:58 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Työeläkevakuuttajat Tela ovat aloittaneet yhteishankkeen, jossa joukko suomalaisia tutkijoita ja vaikuttajia pohtii väestöltään ikääntyvän Suomen yhteiskuntapolitiikan pidemmän aikavälin tavoitteita ja vaihtoehtoja. Mitä väestön ikääntyminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä julkisen palvelulupauksen kannalta? Miten Suomi pystyy sopeutumaan ja millaisia vaihtoehtoja siihen on? Luvassa on keskustelutilaisuuksia ja puheenvuoroja aina vuoden 2023 eduskuntavaaleihin saakka.

Tela: Pandemiasta huolimatta työeläkevarat kasvoivat 6 miljardia vuonna 20204.3.2021 11:15:19 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat 6 miljardilla vuonna 2020 koronaviruspandemiasta huolimatta. Loppuvuosi oli elpymistä pandemian viime keväänä aiheuttamasta laskusta. Varoja oli vuoden lopussa yhteensä 221 miljardia euroa. – Työeläkesijoituksille vuosi oli lopputulokseltaan kohtuullisen hyvä, kun ottaa huomioon koronan aiheuttaman suuren notkahduksen rahoitusmarkkinoilla sekä rajoitukset elinkeinoelämässä ja ihmisten arjessa, toteaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Tela: Työeläkevarat elpyivät syyskuun loppuun mennessä 16 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista20.11.2020 07:00:23 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 6 miljardia euroa vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä. Yhteensä varat ehtivät nousta vuoden toisen ja kolmannen neljänneksen aikana noin 16 miljardia koronapandemian aiheuttamasta laskusta. Varoja oli syyskuun lopussa 210* miljardia. Varojen elpyminen johtui lähes täysin osakemarkkinoiden toipumisesta. – Koronan takia elämme edelleen epävarmuudessa, joka vaikuttaa työeläkevakuuttajien sijoituksiin. Rahoitusmarkkinoiden kehityksen rinnalla huomio kohdistuu yhä enemmän reaalitalouden näkymiin, kertoo Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä4.9.2020 09:59:28 EEST | Kutsu

Suomi on Euroopan nopeimmin ikääntyvä maa ja suurten väestöpoliittisten kysymysten edessä. Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee? Väestöliitto ja Työeläkevakuuttajat Tela järjestävät tiistaina 8. syyskuuta klo 11–12.30 keskustelutilaisuuden, jossa julkaistaan Väestöliiton Kestävän väestönkehityksen Suomi -raportti ja Väestöliiton väestöpoliittiset suositukset. Tela on ollut mukana raportin valmistelussa.

Tela: Työeläkevarat elpyivät loppukevään aikana 10 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista2.9.2020 08:23:18 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 10 miljardia euroa vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä. Varoja oli kesäkuun lopussa 204* miljardia. Eläkevarojen elpyminen koronaviruspandemian vaikutuksista oli pitkälti osakemarkkinoiden ansiota. Varojen nousu loppukevään aikana ei kuitenkaan kokonaan kuitannut vuoden ensimmäisen neljänneksen 22 miljardin laskua. Eläkevarojen, kuten koko yhteiskunnan, näkökulmasta eletään edelleen poikkeuksellista aikaa, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät loppuvuoden aikana ja pitkällä aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyysitoimintojen johtaja Minna Lehmuskero.

Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä31.8.2020 07:51:09 EEST | Kutsu