Jouluisia elämyksiä Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa - Joulupöydät ovat katettuina 30.11.2019-12.1.2020

Tiedote 29.11.2019 Sinebrychoffin taidemuseo. Sinebrychoffin taidemuseon toisessa kerroksessa sijaitseva Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo virittäytyy joulunaikaan. Kotimuseon saleihin on katettu juhlavat joulupöydät joululeivonnaisineen. Tänä vuonna barokkihuonekaluilla kalustettuunruokasaliin on katettu illallispöytä kahdeksalle hengelle. Kattauksen harmaa-valkokuvioitu astiasto on kuulunut Sinebrychoffeille, samoin hopeiset aterimet ja punaisella langalla nimikoidut lautasliinat ovat kuuluneet perheelle. Näyttävät, suuret lautasliinat olivat olennainen osa juhlakattausta ja ne taitettiin ranskalaisiksi liljoiksi, kynttilöiksi, viuhkoiksi tai simpukankuoriksi.

Ruokasali Fanny ja Paul Sinebrychoffin kotimuseossa, Bulevardi 40. Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Aaltonen.

Perheen käyttöesineitä ei museon kokoelmissa ole, joten joulukattausten esineet koostuvat suvulta lainatuista esineistä ja museon muista kokoelmista. Emme tiedä mitä Sinebrychoffeilla tarjottiin jouluruokina, mutta varmaankin osittain samoja jouluruokia, jotka edelleen kuuluvat suomalaiseen joulunviettoon. Sinebrychoffeilla vietettiin siis joulua yli sata vuotta sitten hyvin samanlaisessa miljöössä kuin tänäkin päivänä. Nostalgisen joulutunnelman, tyylihuonekalujen ja harvinaisen esineistön lisäksi kotimuseossa pääsee ihailemaan Fanny ja Paul Sinebrychoffin keräämää laajaa, vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyttä taidekokoelmaa.

Joulukattaukset on toteutettu yhteistyössä Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n kanssa. Asiantuntijana on toiminut kamarineuvos Kari-Paavo Kokki.

Jouluista ohjelmaa:

la 30.11. klo 11-16 Joulutunnelmainen askartelupaja koko perheelle

la 30.11. klo 13 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

su 1.12. klo 15 konsertti Tuhannet liekit ja lyhteet, Sibelius-Akatemia

pe 6.12. klo 12 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

pe 6.12. klo 13-15 Taidevartit Lucas Cranach – Renessanssin kaunottaret –näyttelyssä

la 7.12. klo 11-16 Kaunis kattaus -serviettipaja

ke 11.12. klo 18 Luento: Lucas Cranach vanhempi ja kaunottaret, amanuenssi Claudia de Brün

su 15.12. klo 14 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

to 26.12. klo 14 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

Lehdistökuvat: http://press.sinebrychoffintaidemuseo.fi/kategoria/jouluisia-elamyksia-paul-ja-fanny-sinebrychoffin-kotimuseossa

Pääsymaksu: Kotimuseoon on vapaa pääsy! Erikoisnäyttelyt 15/13 € tai museokortilla.

Opastilaukset: ma-pe 10-14 tai myynti@kansallisgalleria.fi

Avoinna:

Ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17, maanantaisin suljettu

Itsenäisyyspäivä 6.12. klo 10-17

24.-25.12. suljettu

Tapaninpäivä 26.12. klo 10-17

Uudenvuodenpäivä 1.1.2020 klo 10-17

Yhteystiedot:

Sinebrychoffin taidemuseo
p. 0294 500 460
www.siff.fi

Kuva liitteenä:
Ruokasali Fanny ja Paul Sinebrychoffin kotimuseossa, Bulevardi 40.
Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Aaltonen

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen
p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Amanuenssi Claudia de Brün
p. 0294 500 468, Claudia.debrun@siff.fi

Tiedotus ja kuvauspyynnöt:
Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen
p. 040 590 8807, Eija.Pekkanen@siff.fi

Uusi teoskonaisuus Uhattu elämä -näyttelyssä. Sinebrychoffin taidemuseo avautuu yleisölle tiistaina 2.6.2020.29.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Helmikuussa avattua, erityisen ajankohtaista Uhattu elämä -näyttelyä on täydennetty uudella teoskokonaisuudella, joka on esillä museon Punaisessa kellarissa. Teosten kautta tutkitaan taiteen ja luonnontieteen leikkauspisteitä eri aikakausina ja eri lähtökohdista. Empiirinen tutkimus on väline taiteilijan ilmaisulle, ajatuksille ja sanomalle. Ihmisten uteliaisuutta ja seikkailunhalua näyttelyssä valottaa kirjaharvinaisuus, Kansalliskirjaston A.E. Nordenskiöldin (1832−1901) kokoelmaan kuuluva matkakertomus. Kirja on painettu Amsterdamissa 1710, ja se kertoo Huippuvuorille ja Grönlantiin vuonna 1671 tehdystä tutkimusmatkasta. Lisäksi esillä on eläin- ja kasvitutkielmia 1500-luvulta lähtien. Nykypäivän näkökulman näyttelyyn tuovat valokuvataiteilija Sanna Kanniston (s. 1974) videoteokset, jotka konkretisoivat lintujen ja taiteilijan kohtaamista, tarjoten silti todellisuudesta irrallisen, hurmaavan luontokokemuksen.

Laaja Tiepolo-näyttely Sinebrychoffin taidemuseoon syksyllä25.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Uhattu elämä − Sinebrychoffin taidemuseo 13.2.−23.8.202011.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Eläimet ovat yksi vanhimmista kuva-aiheista – niitä tunnetaan jo esihistorialliselta ajalta. Uhattu elämä -näyttelyssä on esillä taiteilijoiden näkemyksiä eläimistä ja luonnosta 1500-luvulta nykypäivään. Teoksista välittyy eri aikakausien suhde luontoon ja eläimiin. Ymmärrys ihmisestä osana luontoa on vähentynyt kulttuurien teknistymisen myötä. Todellisuudessa ihmiset ovat osa kokonaisuutta.

Albert Edelfelt ja Romanovit, Sinebrychoffin taidemuseo 6.2.–10.5.20205.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Näyttely esittelee Albert Edelfeltin vähemmän tunnettuja, Venäjän keisariperheeseen liittyviä teoksia. Pääosassa on Aleksanteri III:n veljenpoikia esittävä muotokuva Suuriruhtinaat Boris ja Kirill Vladimirovitš lapsina (1881) Rybinskin taidemuseon kokoelmista. Kauan kadonneeksi luultu maalaus nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa. Lisäksi esillä on Koivujen alla -teos, jonka olinpaikka on ollut viimeiset 80 vuotta tuntematon. Yksityiskokoelmaan kuuluvassa teoksessa tyttöjen malleina olivat Edelfeltin nuoremmat sisaret Annie ja Berta. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Suomen Pietarin instituutin kanssa ja sen kuratoinut instituutin johtaja Sani Kontula-Webb. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseon Punaisessa kellarissa 6.2.–10.5.2020.