Jouluisia elämyksiä Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen torstaina 28.11.2019 klo 14−15 Sinebrychoffin taidemuseoon, Bulevardi 40, Helsinki. Kamarineuvos Kari-Paavo Kokki esittelee kotimuseon juhlavat joulukattaukset ja kertoo 1800-loppupuolen joulunviettotavoista. Kattaukset on toteutettu yhteistyössä Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n kanssa. Joulupöydät ovat katettuina 30.11.2019–12.1.2020.

Sinebrychoffin taidemuseon empiresali. Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Aaltonen

Ilmoittautumiset tilaisuuteen Eija.Pekkanen@siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseon toisessa kerroksessa sijaitseva Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo virittäytyy joulunaikaan. Tänä vuonna barokkihuonekaluilla kalustettuunruokasaliin on katettu illallispöytä kahdeksalle hengelle. Kattauksen harmaa-valkokuvioitu astiasto on kuulunut Sinebrychoffeille, samoin kiiltäväksi mankeloitu pellavadamastinen pöytäliina ja punaisella langalla nimikoidut lautasliinat ovat kuuluneet perheelle. Näyttävät, suuret lautasliinat olivat olennainen osa juhlakattausta ja ne taitettiin ranskalaisiksi liljoiksi, kynttilöiksi, viuhkoiksi tai simpukankuoriksi.

Perheen käyttöesineitä ei museon kokoelmissa ole, joten joulukattausten esineet koostuvat suvulta lainatuista esineistä ja museon muista kokoelmista. Emme tiedä mitä Sinebrychoffeilla tarjottiin jouluruokina, mutta varmaankin osittain samoja jouluruokia, jotka edelleen kuuluvat suomalaiseen joulunviettoon. Sinebrychoffeilla vietettiin siis joulua yli sata vuotta sitten hyvin samanlaisessa miljöössä kuin tänäkin päivänä. Nostalgisen joulutunnelman, tyylihuonekalujen ja harvinaisen esineistön lisäksi kotimuseossa pääsee ihailemaan Fanny ja Paul Sinebrychoffin keräämää laajaa, vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyttä taidekokoelmaa.

Jouluista ohjelmaa:

la 30.11. klo 11–16 Joulutunnelmainen askartelupaja koko perheelle

la 30.11. klo 13 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

su 1.12. klo 15 konsertti Tuhannet liekit ja lyhteet, Sibelius-Akatemia

pe 6.12. klo 12 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

pe 6.12. klo 13–15 Taidevartit Lucas Cranach – Renessanssin kaunottaret –näyttelyssä

la 7.12. klo 11–16 Kaunis kattaus -serviettipaja

ke 11.12. klo 18 Luento: Lucas Cranach vanhempi ja kaunottaret, amanuenssi Claudia de Brün

su 15.12. klo 14 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

to 26.12. klo 14 joulukattauksien esittely, kamarineuvos Kari-Paavo Kokki

Pääsymaksu: Kotimuseoon on vapaa pääsy! Erikoisnäyttelyt 15/13 € tai museokortilla.

Opastilaukset: ma-pe 10−14 tai myynti@kansallisgalleria.fi

Avoinna:

Ti, to, pe 11−18, ke 11−20, la, su 10−17, maanantaisin suljettu

Itsenäisyyspäivä 6.12. klo 10−17

24.−25.12. suljettu

Tapaninpäivä 26.12. klo 10−17

Uudenvuodenpäivä 1.1.2020 klo 10–17

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Amanuenssi Claudia de Brün, p. 0294 500 468, Claudia.debrun@siff.fi

Tiedotus ja kuvauspyynnöt: Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen, p. 040 590 8807, Eija.Pekkanen@siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseon empiresali. Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Aaltonen

Jouluisia elämyksiä Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa - Joulupöydät ovat katettuina 30.11.2019-12.1.202029.11.2019 11:17:07 EETTiedote

Tiedote 29.11.2019 Sinebrychoffin taidemuseo. Sinebrychoffin taidemuseon toisessa kerroksessa sijaitseva Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo virittäytyy joulunaikaan. Kotimuseon saleihin on katettu juhlavat joulupöydät joululeivonnaisineen. Tänä vuonna barokkihuonekaluilla kalustettuunruokasaliin on katettu illallispöytä kahdeksalle hengelle. Kattauksen harmaa-valkokuvioitu astiasto on kuulunut Sinebrychoffeille, samoin hopeiset aterimet ja punaisella langalla nimikoidut lautasliinat ovat kuuluneet perheelle. Näyttävät, suuret lautasliinat olivat olennainen osa juhlakattausta ja ne taitettiin ranskalaisiksi liljoiksi, kynttilöiksi, viuhkoiksi tai simpukankuoriksi.

Lucas Cranach - Renaissance Beauties 26.9.2019–5.1.202025.9.2019 10:30:46 EESTPress release

Renaissance Beauties is the first monographic exhibition in Finland on the oeuvre of the great German Renaissance master Lucas Cranach the Elder (1472−1553). The works on display include paintings and prints from the collections of European museums. The paintings in the collections of the Sinebrychoff Art Museum, Portrait of a Young Woman (1525) and Lucretia (1530), are the only works by Lucas Cranach in Finland. They represent popular themes in the artist’s oeuvre: female portraits and beauties, both rendered in a personal and recognizable style. These works constitute the starting point for the exhibition.

Lucas Cranach - Renässansens skönheter 26.9.2019–5.1.202025.9.2019 10:30:45 EESTTiedote

Renässansens skönheter är den store tyske renässansmästaren Lucas Cranach den äldres (1472–1553) första monografiska utställning i Finland. Utställningen visar målningar och grafik från europeiska museers samlingar. I Finland finns två målningar av Lucas Cranach den äldre, båda i Sinebrychoffs samlingar. Utställningen är uppbyggd just kring dessa verk, Porträtt av en ung kvinna (1525) och Lucretia (1530). De får stå som exempel på populära motiv i konstnärens produktion: kvinnoporträtt och nakna skönheter avbildade på ett egenartat och karaktäristiskt sätt.