Myllyn Paras Finland Oy

Joululeivonnan Suomen mestarit ovat selvillä – tuomaristo hurmattiin yllättävillä mauilla ja hyvillä tarinoilla

Suomen parhaat joululeipurit löytyivät Nokialta ja Iisalmesta.
Nokialainen Anna Jaatinen ja Iisalmesta kotoisin oleva Pihla Sallinen ovat ensimmäiset Joululeivonnan Suomen mestarit. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.

Joululeivonnan SM-kisat käytiin lauantaina 3. joulukuuta Helsingin Teurastamolla. Ensimmäistä kertaa järjestetyn kilpailun aikuisten sarjan voitti Anna Jaatinen Nokialta ja 15–20-vuotiaiden nuorten sarjan Pihla Sallinen Iisalmesta. Leivontataidoista mitteli yhteensä kuusi finalistia, kolme kummassakin sarjassa.

Joululeivonnan SM-kisojen tehtävänantona oli leipoa tarjoilut jouluiseen kahvipöytään. Kisaajilla oli kolme tuntia aikaa leipoa yksi suolainen ja yksi makea herkku sekä piparinen pöytäkoriste.

Tuomaristo kiinnitti leipomuksissa erityistä huomiota makuun, ulkonäköön sekä taikinoiden taidokkaaseen ja innovatiiviseen käyttöön. Pöytäkoristeessa näyttävyys ja tarina olivat tärkeässä roolissa. Kisaajia kannustettiin lisäksi minimoimaan ruokahävikki kiinnittämällä huomiota leivosten kohtuulliseen kokoon ja määrään.

Intensiivinen leipominen johti toinen toistaan koreampiin ja maukkaampiin tuotoksiin. Tuomarit pääsivät maistelemaan niin savutofulla täytettyjä leivoksia kuin vaniljan, valkosuklaan ja karpalon makuista joulupiirakkaakin. Pöytäkoristeissa nähtiin muun muassa lapsuuden jouluista ammentava nostalginen piparireki sekä ylväästi koristeltu joulupuu.

Tuomaristoon kuuluneen Myllyn Parhaan kehitysjohtajan Iiro Heinosen mukaan kilpailu oli äärimmäisen kovatasoinen. Voittajia yhdistivät yllättävät mutta selkeät maut sekä harkittu ja yhdenmukainen kokonaisuus, jossa suolaiset ja makeat leivokset sekä pöytäkoriste kertoivat samaa tarinaa.

– Kilpailun tuloksena syntyi todella mielenkiintoisia ja monipuolisia makumaailmoja. Etenkin nuorten kisaajien taidokkuus oli hämmästyttävä. Voittajien kattauksissa tarina nivoi leipomukset tiivisti yhteen, ja suolaiset ja makeat maut olivat kauniisti balanssissa, Heinonen sanoo.

Myllyn Paras palkitsee joululeivonnan Suomen mestarit vuoden mittaisella #Someleipurit2023-yhteistyökumppanuudella, jonka tiimoilta voittajat pääsevät loihtimaan uutta reseptiikkaa Myllyn Parhaan sosiaalisen median kanaviin.

Uusia reseptejä kohti

Joululeivonnan Suomen mestaruus herkisti aikuisten sarjan voittaneen Anna Jaatisen, jonka kisapöytäkattauksesta löytyi fetapiiraat raikkaalla salaatilla, jouluinen Britakakku sekä pipariset kuurankukat. Omaa tilausleipomoa pyörittävälle Jaatiselle leipominen on sekä työ että harrastus. Hän lähti leipomuksissaan liikkeelle maut edellä. Mukaan piti saada ainakin luumu ja granaattiomena.

– Suolaisen kohdalla tiesin heti, mitä teen, mutta makeaa leipomusta jouduin vähän jatkojalostamaan, Jaatinen sanoo.

Nuorten sarjan voittanut Pihla Sallinen sai tuomariston puolelleen porodonitseilla, juustokakkupiirakalla sekä joulun yhdessäoloa kuvastavalla pipariteoksella.

– Yleensä olen heikko keksimään suolaisia leipomuksia, mutta nyt resepti tuli heti mieleen. Halusin yhdistää poron ja puolukan maut. Juustokakkuja tykkään tehdä yleensä muutenkin, Sallinen sanoo.

Voittajat ovat innoissaan tulevasta someleipurin pestistä. He odottavat pääsevänsä luomaan reseptejä mahdollisimman monipuolisesti.

– Ihanaa, kun voi päästää mielikuvituksen valloilleen, Jaatinen ja Sallinen iloitsevat.

Ensimmäistä kertaa järjestettyihin Joululeivonnan SM-kisoihin tuli yhteensä 95 hakemusta. Myllyn Paras on aikaisempina vuosina järjestänyt suosittuja Piparinleivonnan SM-kisoja.

Joululeivonnan SM-kisojen tuomaristoon kuuluivat Myllyn Parhaan kehitysjohtaja Iiro Heinonen, Pullahiiren leivontanurkka -blogia pitävä elintarvikealan yrittäjä Taru Vihavainen sekä viime vuonna Myllyn Parhaan Piparinleivonnan SM-kisoissa vuoden 2022 someleipurin pestin voittanut Piia Hjelt. Kisan juonsi Sami Kuronen.

Kaikkien kilpailuleipomusten reseptit julkaistaan Myllyn Parhaan verkkosivuilla

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Matti Tuomela
matti.tuomela@mellakka.fi

Kuvat

Lataa
Pihla Sallinen voitti kisan porodonitseilla, juustokakkupiirakalla sekä joulun yhdessäoloa kuvastavalla pipariteoksella. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Anna Jaatinen hurmasi tuomariston harkitulla kokonaisuudella. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Kilpailun juontaja Sami Kuronen jututti leipureita kisan aikana. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Intensiivinen leipominen johti toinen toistaan koreampiin ja maukkaampiin tuotoksiin. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Pihla Sallinen voitti joululeivonnan Suomen mestaruuden nuorten sarjan. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Pihla Sallinen leipoi juustokakkupiirakan. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Pihla Sallisen piparinen pöytäkoriste muistuttaa joulun yhdessäolosta. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.
Lataa
Anna Jaatinen halusi sisällyttää leipomuksiinsa makuja luumusta ja granaattiomenasta. Kuva: Milla Ilkamo / Parcero.

Myllyn Paras Finland Oy
05801 Hyvinkää

Myllyn Paras Finland Oy on vuonna 1928 perustettu hyvinkääläinen yritys, joka valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, suurimoita ja pastaa sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yrityksen kaksi tehdasta sijaitsevat Hyvinkäällä. Yritys valmistaa tuotteita myös vientiin mm. Kiinaan ja Baltian maihin. Yhteensä Myllyn Paras työllistää yli sata henkilöä. Vuodesta 2022 alkaen Myllyn Paras on osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Myllyn Paras Finland Oy