Joulumökkien vuokraus vilkasta

Vuokramökkien kysyntä jouluksi on lähes viime vuoden tasolla. Ulkomaalaisten varausten määrät ovat kasvussa.
Vuokramökki Leviltä. Kuva: Lomarengas

Lomarenkaalla on tarjolla yli 3000 talviasuttavaa vuokramökkiä, joista suurin osa on jo varattu jouluksi. Vapaana on tällä hetkellä vajaa kolmannes eli noin 900 mökkiä. “Kauppa on käynyt koronatalvien tapaan”, kertoo Lomarenkaan toimitusjohtaja Eva Kohonen

Vuokramökki jouluksi maksaa keskimäärin 600 euroa aatonaatosta Tapaninpäivään. "Kysytyimpiä ovat hyvin varustellut mökit hiihtokeskuksissa. Myös Etelä-Suomen mökit ovat haluttuja – varsinkin jos niiden lähellä on hoidettuja latuja.”

“Edullisimmillaan joulumökki irtoaa alle 300 eurolla, hulppeasta huvilasta saa maksaa tuhansia euroja", sanoo Kohonen.

Ulkomaalaisten asiakkaiden varausmäärät ovat kasvussa, vaikka venäläisiä ei vuokramökeillä nähdäkään

Ulkomaalaisten asiakkaiden jouluvarauksissa on kasvua 50 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Eniten varauksia on tullut Saksasta, Sveitsistä, Iso-Britanniasta ja Virosta.

"Ulkomaalaisten osuus joulun varauksista on noin 20 prosenttia, eli olemme melkein koronaa edeltävällä tasolla. Tämä siitä huolimatta, että perinteisesti suurin ryhmä eli venäläiset puuttuvat kokonaan", valottaa Kohonen.

Vuokramökki Leviltä. Kuva: Lomarengas

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna yli 4000 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä tytäryhtiö Ylläksen Matkailu Oy.

Lomarenkaan liikevaihto on vuonna 2022 noin 40 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 40.