Joulun ja uudenvuoden juhlapöydistä voi loihtia Michelin-tähtikeittiön arvoisen elämyksen FREX-perunalla

Suomalaisesta huippuperunasta on kasvanut suosittu raaka-aine Michelin-tähtiravintoloissa ympäri Euroopan. Yli sata eurooppalaista Michelin-tähden saavuttanutta ravintolaa on ottanut FREX-perunat listoilleen. Maukkaalla FREX-perunalla jokainen kotikokki voi loihtia joulun ja uudenvuoden juhlapöydästä Michelin-tähden arvoisen elämyksen.
Pekka Terävän imelletty perunalaatikko sopii joulupöytään. Kuva: Skabam Oy.

Lukuisat kotimaiset ja kansainväliset huippukokit vannovat suomalaisen FREX-perunan nimiin. Niiden ylivertainen maku ja rakenne sekä korkeat ravintoarvot syntyvät terveestä ja elävästä maaperästä. Lisäksi ne kasvatetaan hiilinegatiivisesti.

FREX-perunoiden tarina alkoi parikymmentä vuotta sitten, kun Tapio Knuuttila edusti työkseen Brysselissä suomalaisten elintarvikeyhtiöiden tuotteita. Niinä vuosina syntyivät yhteydet belgialaisiin ravintoloihin ja Michelin-tähtitason keittiömestareihin.

Michelin-tähtipaikat ovat yksi FREX-tuotteiden tämän hetken tärkeimmistä näyteikkunoista. Suomalaista laatuperunaa käyttää jo yli 100 eurooppalaista Michelin-tähden ansainnutta ravintolaa mm. Belgiassa, Ranskassa ja Saksassa.

Tähtiravintoloita testataan jatkuvasti. Ne eivät voi käyttää huonoja raaka-aineita sekä sellaista raaka-ainetoimittajaa, joka ei toimi kestävien ja korkeatasoisten laatu- ja toimituskriteerien puitteissa.

FREX maistuu perunamuusissa ja joulun ajan perunalaatikossa

Peruna kuuluu olennaisesti suomalaisen joulun ja uudenvuoden juhla-aterioille. Tähtikokkien käyttämää FREX-perunaa on saatavissa ruokakaupoista ja marketeista.

Tapio Knuuttila esittelee yksinkertaisen perunamuusin reseptin, jonka takana on Saksassa Michelin-tähden kokannut huippukokki Sauli Kemppainen. Muusissa Kemppainen ja Knuuttila käyttävät Soraya-yleisperunaa.

”Perunoiden luontaisen makeuden saa ihan uudelle tasolle, kun lisää muusiin muutaman tipan sitruunamehua. Lisäksi osa voista ruskistetaan, mikä tuo hyvän lisämaun. Lopuksi muusin päälle raastetaan hieman parmesaanijuustoa. Aika namia”, Knuuttila kertoo.

Toinen laatuperunan vannoutuneista käyttäjistä ja kehittäjistä on helsinkiläisen Olo-ravintolan Michelin-tähden arvoiseksi luotsannut ravintoloitsija Pekka Terävä. Hän sanoo, että Soraya-lajike sopii luontaisen makeutensa ja rakenteensa puolesta täydellisesti joulun maukkaaseen perunalaatikkoon.

”FREX-peruna imee huokoisuutensa vuoksi makuja tavalla, joka tekee perunasta jokaisen kokin unelman. Parhaimman lopputuloksen saa käyttämällä jauhoisia tai yleisperunoita, jotka ovat loistavia valintoja perunalaatikkoon”, Terävä tähdentää.

Sadat tuhannet television katsojat saivat ihastella itsenäisyyspäivänä Linnan jatkoilla -ohjelmassa Kozeen Shiwanin taiteellisia ruoka-annoksia. Shiwan nosti arkipäiväisenä koetun perunan juhla-annostensa pääosaan. Perunaksi Shiwan valitsi myös Sorayan, joka muuttuu suolakuorihaudutuksessa aina vain kermaisemmaksi.

”Perunan koostumus tulee samalla kiinteämmäksi, jopa lihaisammaksi. Maku on puhdas ja vahva. Tällainen laatuperuna on rinnastettavissa kaviaarin tai ankanmaksan hienouteen”, Shiwan perustelee.

Myös kotikokit ovat hullaantuneita huippuperunaan

Ravintolakeittiöistä FREX-perunat ovat löytäneet tiensä kotikokkien annoksiin. Sosiaalisen median eri ruokaryhmissä se on noussut makukeskustelujen puheenaiheeksi.

Ruokaharrastaja ja mainosalan ammattilainen Pasi Turkka kertoo löytäneensä FREX-perunat jo pari vuotta sitten. Turkka on vaihtanut käytännössä kokonaan FREXiin. Häntä ei haittaa, että kaupassa ne maksavat hieman enemmän kuin tavalliset perunat, sillä hinnan takuuna on korkea laatu.

"Pidän hyvistä ja puhtaista mauista. Varsinkin nyt korona-aikana olen laittanut kotona ruokaa aika paljon. Peruna on loppujen lopuksi niin edullista, että sijoitan mieluusti muutaman euron sellaiseen raaka-aineeseen, joka on laadukas ja maukas", Turkka sanoo.

Turkka on jakanut Facebookissa kuvia itse tekemistään Pekka Terävän perunalaatikosta ja Sauli Kemppaisen muusista, mutta keitetty peruna on hänen ylivoimainen suosikkinsa. FREX ei hajoa keitettäessä, kuten monet perusperunat.

"Ne maistuvat parhaiten keitettyinä. Perunoissa on myös niin hieno kuori, että ne voi syödä sellaisenaan eli kuorineen", Turkka kehuu.

Perunasalaatti on uudenvuoden juhlien pääruoka

Kotikokki Elina Lehmusvuo sanoo kokeilleensa FREX-tuotteita vasta pari kertaa. Hän innostui laittamaan niitä itsenäisyyspäivän päivällispöytään.

”Halusin kokeilla ruoan valmistamista uudesta perunatuttavuudesta eri tavoin. Pyöräytin gratiinin, jossa perunan maku ei peity, vaan tulee hienostuneesti esille. Gratiini maistui vielä valmistuksesta seuraavana päivänäkin”, Lehmusvuo sanoo.

Uudenvuoden pöytään Lehmusvuolla on oma perunasalaatin resepti. Hän aloittaa salaatinteon sekoittamalla kermaviiliin tillinipun, pienen purkillisen kapriksia ja valkosipulinkynnen murskattuna.

Sen jälkeen joukkoon laitetaan reilu teelusikallinen omenaviinietikkaa tai balsamicoa sekä ripaus aromisuolaa ja sitruunapippuria. Kermaviiliseos kaadetaan kuutioitujen, keitettyjen ja jäähtyneiden perunoiden sekaan.

”Perunasalaattia ei saa maustaa liikaa, jotta perunan hieno maku pääsee oikeuksiinsa”, Lehmusvuo kiteyttää.

Perunasalaatti sekoitetaan ja annetaan tekeytyä vähintään puoli tuntia. Lopuksi salaatti koristellaan keitetyillä kananmunilla ja marinoidulla punasipulilla.

Pekka Terävän FREX-perunalaatikko

2 kg FREX Soraya -yleisperunoita
100 g voita
8 dl punaista maitoa
30 g vehnäjauhoja (gluteeniton: 30 g tattarijauhoja)
1 dl kermaa
suolaa ja muskottipähkinää
1–2 rkl siirappia
korppujauhoja tai ohueksi leikattuja perunaviipaleita

1. Pese ja kuori FREX-perunat ja keitä ne kypsiksi. Keitinveteen ei tarvitse lisätä suolaa.

2. Kaada keitinvesi pois. Lisää kattilaan suurin osa voista huoneenlämpöisenä. Paseeraa perunat tiheän siivilän läpi. Anna perunalumen jäähtyä hieman.

3. Lisää joukkoon 3 dl lämmintä punaista maitoa. Täydellinen lämpötila perunaseokselle on 60 astetta.

4. Sekoita huolellisesti joukkoon puolet jauhoista. Laita kattila kannen kanssa 60 asteiseen uuniin imeltymään. Anna imeltyä puoli tuntia. Sekoita sen jälkeen joukkoon loput jauhot. Tämän jälkeen jatka imeltämistä vielä vähintään kolme tuntia.

5. Lisää joukkoon kerma ja loput maidot, kunnes seos on sopivan löysä.

6. Mausta oman maun mukaan suolalla. Lisää varovasti myös raastetuttua muskottipähkinää. Voit lisätä joukkoon siirappia, jos sose ei ole tarpeeksi makea.

7. Voitele vuoka ja kaada seos vuokaan. Jätä vuokaan reilusti tilaa, jotta perunalaatikko ei kiehu yli. Laita vielä halutessasi päälle korppujauhoja tai ohueksi leikattuja perunaviipaleita. Voit lisätä myös hieman voita.

8. Paista laatikkoa vielä kaksi tuntia 150 asteisessa uunissa.

Skabam Oy
Pia Tapio-Knuuttila, toimitusjohtaja, pia.tapio@skabam.com, p. 050 448 3044
Tapio Knuuttila, hallituksen puheenjohtaja, tapio.knuuttila@skabam.com, p. 045 330 9808

Pekka Terävän imelletty perunalaatikko sopii joulupöytään. Kuva: Skabam Oy.
FREX-perunat ovat parhaimmillaan sellaisenaan. Kuva: Skabam Oy.
Sauli Kemppainen maustaa FREX-perunamuusin sitruunamehulla ja parmesaaniraasteell. Kuva: Pia Tapio-Knuuttila.
FREX-tuotantotapa takaa perunoille korkean ravintoarvon, joka tuottaa ylivoimaisen hyvän maun ja koostumuksen. Siksi ne ovat huippukokkien suosiossa. Kuva: Skabam Oy.
Sauli Kemppainen on kehitellyt FREX-perunoista ja -kananmunista lukematomia erilaisia reseptejä. Kuva: Heikki Kähkönen.
Pekka Terävä on yksi Suomen johtavista kokeista, joka on innostunut FREX-tuotteista. Kuva: Skabam Oy.
Kotikokki Elina Lehmusvuo on vastikään löytänyt FREX-perunat ja aikoo käyttää niitä jatkossa perunaresepteissään. Kuva: Andres Teiss.