Joulupöydän antimet voivat olla vaaraksi lemmikillesi

Perinteiset jouluruoat ovat usein sopimattomia kissoille ja koirille ja voivat pahimmillaan olla jopa myrkyllisiä. Royal Caninin ravitsemusasiantuntija Mari Smal kertoo, mitä ruokia varoa ja miten lemmikkiä voi hemmotella huoletta.

Kuva: Royal Canin

Joulupyhien aikana kiusaus hemmotella lemmikkiään makupaloilla kasvaa. Joulupöydän antimien jakaminen koiran tai kissan kanssa ei ikävä kyllä ole hyvä idea.

– Jouluruoka on yleisesti ottaen suolaista ja rasvaista, mikä ei ole hyväksi kissoille ja koirille. Sopimaton ja liian rasvainen ruoka voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia tai jopa suolitukoksen.  Usein on mukana myös ainesosia, jotka ovat myrkyllisiä lemmikeille, sanoo Royal Caninin ravitsemusasiantuntija Mari Smal.

Monet tietävät, ettei koirille ja kissoille saa antaa suklaata, tai että rypäleet ja rusinat ovat niille myrkyllisiä. Kiellettyjen ruokien listalle mahtuu myös yllättäviä ainesosia, kuten sipuli ja pähkinät.

– On myös hyvä muistaa, että kissat ja koirat ovat usein laktoosi-intolerantteja. Niinpä kermaa tai maitoa sisältävät jälkiruoat voivat aiheuttaa vatsanpuruja lemmikille.

Koirilla ja kissoilla voi olla omia tapoja hankkia ylimääräisä herkkuja, kun valvova silmäsi välttää. Siksi on hyvä kertoa sukulaisille ja ystäville, ettei eläimelle saa antaa jämiä joulupöydästä. Mahdolliset ylijääneet ruoat ja ruoantähteet kannattaa siivota ripeästi pöydästä ja huolehtia, ettei lattialle ole tippunut ruokaa. Muista myös sulkea ruokien tuotepakkaukset ja huolehdi, ettei lemmikki pääse käsiksi kinkkurasvaan.

Myös monet joulukasvit ovat myrkyllisiä, joten kannattaa olla tarkkana, ettei lemmikki pääse nakertelemaan esimerkiksi joulutähden tai hyasintin lehtiä. Etenkin kissoille joulukuusen jalka voi olla houkutteleva juomapaikka, mutta vedessä saattaa olla kuusesta peräisin olevia haitallisia yhdisteitä.

Hemmotella voi muutenkin kuin antamalla herkkuja. Lemmikkien ylipaino on yhä yleisempi ongelma, ja omistaja aliarvioi helposti koiransa tai kissansa painon. Ylipaino lisää eläimen riskiä sairastua esimerkiksi diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja nivelrikkoon.

– Pitkä kävelylenkki koiran kanssa tai ylimääräinen leikkihetki kissan kanssa on mukavaa yhteistä puuhaa. Myös pieni ja vähäkalorinen makupala on harmiton lisä, kun ruokinnan kulmakivet ovat kunnossa ja lemmikki saa säännöllisesti sen tarpeisiin räätälöityä täysipainoista ruokaa sekä raikasta vettä, Smal sanoo, ja muistuttaa, että herkkujen määrä tulee suhteuttaa eläimen kokoon.

Jos epäilee, että oma lemmikki on syönyt jotain sopimatonta, eläinlääkäriin tulee ottaa yhteyttä mahdollisimman pian. Eläinlääkäri osaa antaa tapauskohtaisesti tilanteeseen sopivimmat ohjeet.

Huonovointiselle eläimelle pitää tarjota riittävästi nestettä ja sen yleisvointia täytyy tarkkailla.  Ruoansulatusongelmiin on tarjolla erikoisruokavalioita, jotka nopeuttavat tervehtymistä ja edistävät suoliston normaalia toimintaa.

Näitä jouluruokia koiran- ja kissanomistajien tulee varoa:

Sipuli, valkosipuli ja sipulijauhe

Sipuli ja valkosipuli niin raakana, kypsänä kuin jauheenakin ovat myrkyllistä kissoille ja koirille ja voivat aiheuttaa anemiaa. Sipulisilliä, makkaroita tai muita sipulia sisältäviä ruokia ei siis tule antaa lemmikille. Myös pienet määrät ovat haitallisia.

Suolainen ruoka ja kinkun rasva

Älä jätä joulukinkkua vartioimatta. Se on turhan suolaista eläimille ja kinkun rasva voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia tai jopa haimatulehduksen. Perinteiset joululaatikot sisältävät usein myös runsaasti suolaa ja mausteita.

Luut

Luut sulavat lemmikin ruoansulatuksessa huonosti eivätkä aina ollenkaan, minkä vuoksi ne aiheuttavat suolitukosriskin. Terävät ja kovat luut voivat myös vahingoittaa mahalaukkua, suolistoa tai hampaita

Suklaa

Pidä konvehtirasiat poissa lemmikin saatavilta. Kaakao sisältää teobromiinia, joka on myrkyllistä kissoille ja koirille. Mitä tummempi suklaa, sitä enemmän teobromiinia se sisältää. Tavallisia oireita ovat oksentelu, ripuli, vatsakivut, läähättäminen, levottomuus, sydämen nopealyöntisyys ja rytmihäiriöt, kouristukset sekä lisääntynyt juominen.

Rusinat ja viinirypäleet

Rusinat ja viinirypäleet voivat vahingoittaa erityisesti koirien munuaisia. Ne eivät sovi myöskään kissojen ruokavalioon. Pahimmillaan muutama rypäle voi johtaa akuuttiin munuaisten vajaatoimintaan ja hengenvaaraan.

Pähkinät

Pähkinät voivat tarttua lemmikin kurkkuun. Erityisesti macadamiapähkinät ovat myrkyllisiä koirille, oireita ovat muun muassa velttous, oksentelu ja vaikeudet seisoa.

Kohottamaton taikina

Taikina jatkaa kohoamistaan eläimen lämpimässä vatsassa. Myös sahrami voi aiheuttaa myrkytysoireita. Mahassa kohoava taikina voi aiheuttaa turvotusta ja vatsakipua. Kohotessa syntyvä alkoholi voi humalluttaa lemmikin.