Juha Itkonen ja Otava lahjoittavat Ihmettä kaikki-kirjaa valtakunnalliselle keskosperheiden yhdistys Kevyelle

Juha Itkonen. (Kuva: Laura Malmivaara)

Ihmettä kaikki on Juha Itkosen omakohtainen romaani, joka ilmestyi 2018. Kirjassa nelihenkisen perheen vanhemmat löytävät itsensä vastasyntyneiden teho-osastolta kahden pikkukeskosena syntyneen lapsen äitinä ja isänä. Elämä, joka syntyy arvaamattomana ja heiveröisenä, kääntyy silti vahvaksi ja ainutkertaiseksi. Kaikista tähän asti myydyistä kappaleista kirjailija on lahjoittanut tekijänpalkkionsa Lastenklinikoiden Kummien kautta HUS:n vastasyntyneiden teho-osastolle.

Tänä jouluna Juha Itkonen ja Otava lahjoittavat Ihmettä kaikki-romaania valtakunnallisesti keskosperheille. Keskosperheiden yhdistys Kevyt postittaa kirjat kaikille Suomen yliopistosairaaloiden vastasyntyneiden teho- ja valvontaosastoille. Ihmettä kaikki-kirjoja jaetaan sitä kautta tuoreille keskosperheille.

"Keskosperheiden yhdistys Kevyt on toiminut valtakunnallisena keskosperheiden verkostona jo vuodesta 1997. Kevyt toimii täysin vapaaehtoisvoimin ja yhdistyksen päätehtäviä ovat vertaistuen tarjoaminen, keskostietouden jakaminen sekä keskosperheiden hyvinvoinnin edistäminen. Kevyt järjestää yksilövertaistukea sekä vertaistukiryhmiä, myös kirjallisuus on erittäin tärkeä vertaistuen muoto. Kirjojen ja vertaistarinoiden kautta läheiset ja hoitohenkilökunta voivat eläytyä keskosvanhempien tunteisiin ja kokemuksiin. Olemme erittäin kiitollisia Otavan ja Juha Itkosen Ihmettä kaikki -kirjalahjoituksesta”, kertoo Keskosperheiden yhdistys Kevyen puheenjohtaja Minna Pulla.

"Ihmettä kaikki-kirjan kirjoittaminen oli minulle tapa käsitellä dramaattisia mutta myös onnellisia tapahtumia. Kirjasta saamani runsaan palautteen perusteella se on koskettanut, lohduttanut ja auttanutkin monia lukijoita. Olen iloinen, että samankaltaiseen tilanteeseen päätyvät ihmiset saavat kirjaa luettavakseen", kertoo Juha Itkonen.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Kirsi Tähjänjoki 040-7255374 kirsi.tahjanjoki@otava.fi

Juha Itkonen. (Kuva: Laura Malmivaara)

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai