Juha Siron Valovuosi-romaanissa mittelevät rakkaus ja kuolema

Juha Siron Valovuosi on romaani rakkauden mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta sekä ihmismielen hauraudesta.

kansi: Juha Siro, Valovuosi

Menestynyt arkkitehti joutuu hakemaan elämälleen uutta suuntaa, kun mielen luomat kuvat alkavat sekoittua ympäröivään todellisuuteen. Menneet muistot nousevat pintaan: saavutukset ja menetykset, kirkkaat hetket ja pimeän syöverit. Yhtenä iltana korttelin krouviin astuu somalitaustainen nainen, joka kääntää valon suunnan. Sen jälkeen mikään ei ole enää ennallaan.

Tarinan suuret kysymykset kuljettavat päähenkilön valovuosien päähän. Kysymyksiin kiertyvät moraali, uskonnot, rasismi ja ennakkoluulot. Lopulta rakkauden ja kuoleman on otettava mittaa toisistaan.

Juha Siro on useasti palkittu tamperelainen kirjailija. iroa on kiitetty erityisen valovoimaisesta kielestä. Hän on julkaissut runoja, romaaneja, aforismeja sekä lastenromaanin. Hänen tekstejään on useissa antologioissa ja oppimateriaaleissa. Valovuosi on kirjailijan 14. teos.

Aikaisemmista romaaneista sanottua

“Hillitty ja sivistynyt kerronta on nautittavaa.”
Erik Ahonen, Kulttuuritoimitus, (Yllämme kaartuva taivas, 2019)

“Siron valtti ovat herkistyneet tunnelma- ja ympäristökuvaukset.”
Jukka Koskelainen, HS (Idoli, 2016)

“Minusta Siro on viehättävän elegantti, oppinut ja ilkikurinen,
jalat maassa ja tähtien tarhoissa samalla kertaa.
Hän tekee omanlaistaan jälkeä suomalaisessa proosassa. ”
Jani Saxell, Kiiltomato.net, (Marilynin hiuspinni, 2009)

teos: Valovuosi
kirjailija: Juha Siro
kustantaja: Avain
sivuja: 254
ilmestymispäivä: 23.9.2022

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, vilja.kujanpaa@avain.net, puh. 040 755 3319

kansi: Juha Siro, Valovuosi
Juha Siro, kuvaaja: Kimmo Torkkeli

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Finlandia-ehdokas Ville-Juhani Sutinen: Pelastamisen arvoinen maailma18.11.2022 13:51:29 EET | Tiedote

"Teoksessani Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta (Avain 2022), joka valittiin tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi, kirjoitan pitkistä ja vaikeina pidetyistä kirjoista. Tarkastelen romaaneja etenkin siitä näkökulmasta, että merkittävänä taiteena ne luovat oman maailmansa ja sitä kautta synnyttävät merkityksiä todelliseen maailmaan. Jos näitä kirjoja ei olisi, minun maailmani olisi tyhjempi. Voi olla, että olisin hengissä ilmankin niitä, mutta ilman niitä minulla ei olisi elämää sellaisena kuin minä sen käsitän. Ihmiset tarvitsevat taiteen ja kirjallisuuden peiliä nähdäkseen sen, mikä on aidosti tärkeää", pohtii kirjailija Ville-Juhani Sutinen taiteen arvoa Kustantamo kuulumisia -blogissa.

Avaimen kevät 20233.11.2022 09:54:50 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelmassa on laaja valikoima kotimaista tietokirjallisuutta: oppaat huonekasvien hoitoon, itsensätyöllistämisen erityistaitoihin ja parempiin kohtaamisiin työpaikoilla. Kakkuja ja kirjallisuutta, Italian keskiaikaisia kyliä tai pieniä ötököitä rakastavat lukijat saavat omat teoksensa. Kustantamo julkaisee myös Tittamari Marttisen ensimmäisen aikuiselle lukijalle kirjoitetun romaanin Avoimesti sinun. Lapsille ja nuorille on luvassa humoristisia seikkailuita sekä lasten maailmaan sopivaa tietoa sota-ajan lasten ja perheiden arjesta, Euroopan kaupungeista sekä Pohjolan petoeläimestä sudesta.