Juha Siron Valovuosi-romaanissa mittelevät rakkaus ja kuolema

Juha Siron Valovuosi on romaani rakkauden mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta sekä ihmismielen hauraudesta.
kansi: Juha Siro, Valovuosi

Menestynyt arkkitehti joutuu hakemaan elämälleen uutta suuntaa, kun mielen luomat kuvat alkavat sekoittua ympäröivään todellisuuteen. Menneet muistot nousevat pintaan: saavutukset ja menetykset, kirkkaat hetket ja pimeän syöverit. Yhtenä iltana korttelin krouviin astuu somalitaustainen nainen, joka kääntää valon suunnan. Sen jälkeen mikään ei ole enää ennallaan.

Tarinan suuret kysymykset kuljettavat päähenkilön valovuosien päähän. Kysymyksiin kiertyvät moraali, uskonnot, rasismi ja ennakkoluulot. Lopulta rakkauden ja kuoleman on otettava mittaa toisistaan.

Juha Siro on useasti palkittu tamperelainen kirjailija. iroa on kiitetty erityisen valovoimaisesta kielestä. Hän on julkaissut runoja, romaaneja, aforismeja sekä lastenromaanin. Hänen tekstejään on useissa antologioissa ja oppimateriaaleissa. Valovuosi on kirjailijan 14. teos.

Aikaisemmista romaaneista sanottua

“Hillitty ja sivistynyt kerronta on nautittavaa.”
Erik Ahonen, Kulttuuritoimitus, (Yllämme kaartuva taivas, 2019)

“Siron valtti ovat herkistyneet tunnelma- ja ympäristökuvaukset.”
Jukka Koskelainen, HS (Idoli, 2016)

“Minusta Siro on viehättävän elegantti, oppinut ja ilkikurinen,
jalat maassa ja tähtien tarhoissa samalla kertaa.
Hän tekee omanlaistaan jälkeä suomalaisessa proosassa. ”
Jani Saxell, Kiiltomato.net, (Marilynin hiuspinni, 2009)

teos: Valovuosi
kirjailija: Juha Siro