Juhana Torkin suomentamat Plutarkhoksen opit ovat häkellyttävän ajankohtaisia

Kun ihmiset ympäri maailmaa kamppailevat uuden ja oudon kriisin keskellä, viisaan ja lempeän filosofin opit mielenrauhasta ja koettelemusten kestämisestä ovat jopa ajankohtaisempia kuin kirjoitushetkellään.

Miten löytää mielenrauha, kun maailma kuohuu ja elämässä voi tapahtua mitä tahansa?

Kysymystä pohti kreikkalainen filosofi Plutarkhos kaksituhatta vuotta sitten. Juhana Torkin muinaiskreikasta suomentamat tekstit koskettavat vahvasti nykyihmistä. Miten ottaa viisaasti vastaan kohtalon kolhut? Miten hallita omia tunteitaan? Miten säilyttää mielenrauha tiedon tulvassa? Entä miten kestää koettelemuksista kovin: oman lapsen kuolema?

Torkin suomennos Plutarkhos - Mielen tyyneydestä ilmestyy 7.5.

Juhana Torkki (s. 1977) on kirjailija, teologian tohtori, kääntäjä ja kouluttaja. Hänet tunnetaan puhetaitoa käsittelevistä kirjoistaan. Vuonna 2018 ilmestynyt Seneca-suomennos Elämän lyhyydestä oli menestys.

Sinä voit vaikuttaa. Tekoja nyt! -kirjan julkaisua juhlitaan IG Livessä torstaina 14.5. klo 19.0011.5.2020 09:32:00 EESTTiedote

Tuore Tekoja NYT! -tietokirja on ensiaputeos akuuttiin maailmantuskaan kaikille, joita huonot uutiset ahdistavat. Mitä voin tehdä torjuakseni ilmastonmuutosta tai puuttuakseni syrjintään? Kuinka autan säilyttämään luonnon monimuotoisuutta tai käyn keskustelua jakautuneessa maailmassa? Teoksen teemoista puhutaan Otavan Instagramin livelähetyksessä torstaina 14.5.2020 klo 19.00.