Juhannuksena grillataan lihaisaa grillimakkaraa ja heviä – yli 100 S-ryhmän ruokakauppaa myy juhannusherkkuja kellon ympäri

Torstai on perinteisesti juhannusviikon kiireisin päivä ruokakaupoissa. Ruuhkat voi välttää käymällä kaupassa jo alkuviikosta tai hyödyntämällä laajoja aukioloaikoja. S-ryhmän myymälöissä (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) rauhallisimmat tunnit ovat varhain aamulla, myöhään illalla ja yöllä.
”Juhannuksen alla yli sata S-ryhmän ruokakauppaa, joista reilut 30 on Prismoja, pitävät ovensa auki kellon ympäri. Mökkipaikkakunnista esimerkiksi Hurissalon, Nauvon sekä Taivassalon Salet palvelevat juhannusviikolla ympäri vuorokauden. Lähes koko verkostomme, eli yhteensä yli tuhat myymälää on auki läpi juhannuksen, vain yksittäisiä myymälöitä on kiinni juhannuslauantaina”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Pääkaupunkiseudulla kaikki HOK-Elannon Prismat ovat auki 24/7 koko kesän ajan. Juhannusviikolla ympäri vuorokauden auki olevia Prismoja löytyy myös ainakin Turusta, Tampereelta, Halikosta, Iisalmesta, Imatralta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Mikkelistä, Nummelasta, Kaarinasta, Pirkkalasta, Raisiosta ja Varkaudesta.
Hyvä vaihtoehto on myös juhannusruokien tilaaminen verkosta. S-ryhmän ruoan verkkokauppojen kapasiteettia nostetaan pyhien alla, mutta tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, sillä myös kysyntää on runsaasti. Kotiinkuljetus- ja noutoajat tulevat varattavaksi pääsääntöisesti viikkoa ennen haluttua ajankohtaa.
”Ruoan verkkokaupan toimipisteitä löytyy kattavasti eri puolilta Suomea, joten juhannuksen ruokaostokset voi tilata myös mökkipaikkakunnalle tai ajomatkan varrelle. Ruoan verkkokauppaa tarjoavia myymälöitä on lisätty runsaasti viimeisen vuoden aikana, joten kannattaa tarkistaa palvelun saatavuus oman mökkipaikkakunnan osalta. Palvelua tarjotaan sekä foodie.fi:ssä että uudemmassa, kehitteillä olevassa s-kaupat.fi-palvelussa, ja lisäksi Food Market Herkun verkkokaupassa”, sanoo ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Matti Torniainen.
Juhannuksen grilliruoka monipuolistuu, mutta makkara pitää edelleen pintansa
S-ryhmän myyntidatasta selviää, että grillimakkara kuuluu edelleen suomalaisten juhannukseen ja siihen halutaan myös panostaa: viime vuoden juhannusviikolla myydyistä grillimakkarakiloista noin kaksi kolmasosaa oli lihaisaa grillimakkaraa (ns. A-luokan makkaraa).
Suurimmassa suosiossa lihaisa grillimakkara oli Uudellamaalla (lähes 4/5 myydyistä kiloista), kun taas Pohjanmaalla yli puolet myydyistä makkarakiloista oli perinteistä grillimakkaraa. Kasvismakkaroita puolestaan ostettiin suhteellisesti eniten Uudellamaalla sekä muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa.
Myyntitilastoissa näkyy myös yksi tämän kesän isoimmista grillaustrendeistä, joka on vihannesten ja hedelmien grillaaminen eli tuttavallisemmin hevigrillaaminen. Esimerkiksi tuoretta maissia ja herkkusieniä ostettiin viime vuonna juhannusviikolla noin 10 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Yhä useampi valitsee juhannusjuomaksi alkoholittoman vaihtoehdon
Alkoholittomat panimojuomat ovat kasvattaneet suosiotaan huomattavasti viime vuosien aikana: vuonna 2020 niitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa 26 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, samaan aikaan kun alkoholia sisältävien panimojuomien myynnissä kasvua oli 8 %. Erityisen kovassa kasvussa oli alkoholittomien oluiden (kasvua litramyynnissä 31 %), lonkeroiden (+28 %) sekä juomasekoitteiden (+90 %).
Sama trendi näkyi myös viime vuoden juhannusostoksissa. Alkoholittomien juomien myynti kasvoi juhannusviikolla 30 prosenttia edellisen vuoden juhannusviikkoon verrattuna. Erityisen paljon juhannusviikolla ostettiin alkoholittomia oluita.
S-ryhmän myydyimmät alkoholittomat panimojuomat 2020 (litroissa):
- Rainbow Vaalea lager 0,0%, 0,33L tlk
- KOFF CRISP 0,0%, vaalea lager 0,33L tlk
- Hartwall Lapin Kulta 0,0%, vaalea lager 0,33L tlk
- Heineken 0,0%, vaalea lager 0,33L tlk
- Rainbow Tumma lager 0,0%, 0,33L tlk
Oman juhannuskaupan aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat. Ruoan verkkokauppojen palvelua tarjoavat myymälät sekä vapaat toimitusajat voi tarkistaa myymälästä riippuen joko osoitteesta www.foodie.fi, www.s-kaupat.fi tai kauppa.foodmarketherkku.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

