Juhannusherkkujen kumppaniksi haetaan juomista raikkautta ja keveyttä

Juhannus on yksi Alkon vilkkaimmista sesongeista, kun suomalaiset valmistautuvat nauttimaan hurmaavasta valon ja keskikesän juhlasta. Pöytä katetaan koreaksi kesäisistä herkuista ja juomaseuraksi valikoituvat raikkaat ja keveän kesäiset juomat. Jos säät sallivat, ovat grilliherkut juhlan ykkösvalinta.

Juhannuksena Alkon myynti kasvaa noin 55 %. Viime vuoden ja tämän alkuvuoden suurin hitti on roseeviinit, joita nautitaan nyt muulloinkin kuin laiturinnokassa tai piknikillä. Juhannus tuo roseeviineille yli 60 %:n myynnin kasvun. Puna- ja valkoviinien kysyntä kasvaa noin 40 % ja kuohuviinien 72 %. Kuohuviineistä Prosecco ja kuohuviineistä valmistettavat erilaiset drinkit ovat erityisesti nostaneet suosiotaan.

Juhannus on myös alkoholittomien juomien juhlaa. Alkoholittomien siiderien myynti kaksinkertaistuu, alkoholittomia oluita myydään 72 % enemmän ja alkoholittomia viinejä yli 50 % enemmän.

Juhannuksen vaikutusta myyntiin on arvioitu vuoden 2018 myyntilukujen perusteella.

Juhannuksena asiakkaat ostavat vähän suurempia määriä ja edullisemman keskihinnan tuotteita kuin esimerkiksi jouluna. Tähän on varauduttu myös Alkon myymälöissä ja valikoimassa, joka tarjoaa monipuolisesti eri tuotteita eri hintaluokissa.

Herkulliset juhannusruuat kaipaavat rinnalleen arvoisensa kumppanin

Tänä vuonna suomalaisissa grilleissä paistuvat maittavat hampurilaiset lihalla tai ilman.

- Klassikkojuomavalinta on herkullisen humaloitu IPA. Ehtoisa emäntä tai isäntä latoo olutpullot ja runsaasti juomavettä sinkkiämpäriin jäiden ja veden kera, jotta juomat pysyvät kylminä, vinkkaa palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.

- Flank steakin tyyliset isommat lihat ovat vaivattomia valmistaa ja helppoja maustaa valmiilla BBQ-kastikkeilla ja kuivamaustesekoituksilla. Alkon mehevä & hilloinen -makutyypin punaviini Argentiinasta tai Chilestä on nappivalinta grillatulle laatulihalle.

Kalaruuat uusien perunoiden kera kuuluu monen juhannuspöytään.

- Ihanan yrttisissä ja herukkaisissa Uuden-Seelannin Sauvignon Blanc -viineissä maistuu Suomen kesäluonto ja niistä järvikalat saavat arvoisensa kumppanin. Laadukas Blanc de Blancs -samppanja ja kesän uudet perunat sipaisulla maalaisvoita on simppeli, mutta unohtumaton makuelämys! Sillipurkin viereen puolestaan istuu parhaiten kevyt lager tai pils.

Alkon myymälöiden aukioloajat juhannuksena

Alkon myymälät palvelevat torstaina 20.6. klo 9–21. Torstain ennustetaan olevan Alkon myymälöissä viikon vilkkain päivä. Juhannusaattona perjantaina 21.6. Alkot palvelevat pääosin klo 9–12.

Tarkistathan oman Alkosi aukioloajan, sillä aukioloajoissa saattaa olla poikkeuksia.

Juhannuspäivänä lauantaina 22.6. Alkon kaikki myymälät ovat kiinni.

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Heli Hassinen-Biberger Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi1.8.2019 09:00:00 EESTTiedote

Filosofian maisteri, MBA Heli Hassinen-Biberger on nimitetty Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään loppuvuoden 2019 aikana. Heli Hassinen-Bibergerillä on laaja-alainen kokemus henkilöstöjohtamisen ja liiketoiminnan tehtävistä eri palvelualan yrityksissä. Hän työskentelee tällä hetkellä Realia Group -konsernin henkilöstöjohtajana. Aiemmin hän on toiminut johtotehtävissä muun muassa ISS Palveluissa ja Nissanilla. Hassinen-Bibergerillä on vahvaa kokemusta ja näyttöä strategiaa tukevista henkilöstön sekä organisaation kehittämishankkeista. Hän on kehittänyt HR-toimintamalleja painopistealueina esimerkiksi johtaminen, esimiestyö ja osaamisen kehittäminen niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin organisaatioissa. ”Toivotan Heli Hassinen-Bibergerin lämpimästi tervetulleeksi Alkoon. Hänellä on monipuolinen kokemus palveluyritysten henkilöstön johtamisen ja kehittämisen osa-alueilta”, toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo. ”Olen saanut Alkon my