KeskuskauppakamariKeskuskauppakamari

Juhlavuoden muotokuvagalleria nostaa esiin yksilöt yritysten takana

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely kertoo Suomen talouden historian tarinaa muotokuvien kielellä. Amos Andersonin taidemuseossa esillä olevat yritysjohtajien ja talouselämän vaikuttajien muotokuvat ovat otos Keskuskauppakamarin julkaisemasta digitaalisesta muotokuvagalleriasta.

Digitaaliseen muotokuvagalleriaan on saatu jo lähes 300 teosta yrityksiltä ympäri Suomea. Muotokuvat ja niihin liitetyt elämäntarinat tekevät näkyväksi henkilöitä yritysten takana. Hanke on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Valtaosa taideteoksista on tähän asti ollut yritysten yksityisissä kokoelmissa yleisön tavoittamattomissa. Keskuskauppakamari haluaa hankkeella tarjota yrityksille mahdollisuuden julkaista teokset ja juhlistaa satavuotisen Suomen historiaa.

“Kyseessä on monivuotinen, mutta kulttuuriperinnön tallentamisen kannalta erittäin palkitseva hanke. Muotokuvat kertovat tarinaa yrityksistä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Teoksista 24 on esillä 100 vuotta tulevaisuutta -näyttelyssä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 1.3.–27.3. Valitut teokset kattavat itsenäisyyden ajan kaikki vuosikymmenet ja tarjoavat kävijöille mielenkiintoisen kattauksen eri taiteilijoita, tekniikoita ja tyylejä. Näyttelytoimikunnassa ovat Penttilän lisäksi toimineet vuorineuvos Georg Ehrnrooth ja museonjohtaja Kai Kartio.

Verkkogalleriaan otetaan yhä muotokuvia

Keskuskauppakamari ottaa vastaan muotokuvia yrityksiltä digitaaliseen galleriaan vielä 28.4.2017 saakka. Ohjeet kuvien lähettämiseen löytyvät muotokuvagallerian sivuilta.

”Monissa yrityksissä muotokuvat pölyttyvät käytävillä tai kellarissa. Digitaalinen muotokuvagalleria on mahdollisuus tuoda muotokuvat koko kansan nähtäväksi”, kannustaa Penttilä.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä, Keskuskauppakamari, p. 050 366 2395, risto.penttilä@chamber.fi
Kuvatiedustelut: Janne Salo, p. 0400 479 906, Keskuskauppakamari, janne.salo@chamber.fi
Näyttelyn kuratointi: Itha O’Neill, Amos Andersonin taidemuseo, p. 09 684 446 40, itha.oneill@amosanderson.fi

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely
1.3.–27.3.2017
Amos Andersonin taidemuseo
Yrjönkatu 27, PL 14, 00101 Helsinki. Puh. +356 (0)9 6844460
museum@amosanderson.fi, www.amosanderson.fi
Yleisöopastukset suomeksi keskiviikkoisin kello 17.30 ja ruotsiksi maanantaisin kello 16.30.
Museo on avoinna ma, to, pe 10–18, ke 10–20, la–su 11–17. Tiistaisin suljettu.
Poikkeavat aukioloajat: 13.3 10–17; 14.3 suljettu; 15.3 11–17; 16.3 suljettu; 17.3 11–17
Pääsymaksu 10 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat 2 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Risto E. J. Penttilä 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk