KeskuskauppakamariKeskuskauppakamari

Juhlavuoden muotokuvagalleria nostaa esiin yksilöt yritysten takana

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely kertoo Suomen talouden historian tarinaa muotokuvien kielellä. Amos Andersonin taidemuseossa esillä olevat yritysjohtajien ja talouselämän vaikuttajien muotokuvat ovat otos Keskuskauppakamarin julkaisemasta digitaalisesta muotokuvagalleriasta.

Digitaaliseen muotokuvagalleriaan on saatu jo lähes 300 teosta yrityksiltä ympäri Suomea. Muotokuvat ja niihin liitetyt elämäntarinat tekevät näkyväksi henkilöitä yritysten takana. Hanke on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Valtaosa taideteoksista on tähän asti ollut yritysten yksityisissä kokoelmissa yleisön tavoittamattomissa. Keskuskauppakamari haluaa hankkeella tarjota yrityksille mahdollisuuden julkaista teokset ja juhlistaa satavuotisen Suomen historiaa.

“Kyseessä on monivuotinen, mutta kulttuuriperinnön tallentamisen kannalta erittäin palkitseva hanke. Muotokuvat kertovat tarinaa yrityksistä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Teoksista 24 on esillä 100 vuotta tulevaisuutta -näyttelyssä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 1.3.–27.3. Valitut teokset kattavat itsenäisyyden ajan kaikki vuosikymmenet ja tarjoavat kävijöille mielenkiintoisen kattauksen eri taiteilijoita, tekniikoita ja tyylejä. Näyttelytoimikunnassa ovat Penttilän lisäksi toimineet vuorineuvos Georg Ehrnrooth ja museonjohtaja Kai Kartio.

Verkkogalleriaan otetaan yhä muotokuvia

Keskuskauppakamari ottaa vastaan muotokuvia yrityksiltä digitaaliseen galleriaan vielä 28.4.2017 saakka. Ohjeet kuvien lähettämiseen löytyvät muotokuvagallerian sivuilta.

”Monissa yrityksissä muotokuvat pölyttyvät käytävillä tai kellarissa. Digitaalinen muotokuvagalleria on mahdollisuus tuoda muotokuvat koko kansan nähtäväksi”, kannustaa Penttilä.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä, Keskuskauppakamari, p. 050 366 2395, risto.penttilä@chamber.fi
Kuvatiedustelut: Janne Salo, p. 0400 479 906, Keskuskauppakamari, janne.salo@chamber.fi
Näyttelyn kuratointi: Itha O’Neill, Amos Andersonin taidemuseo, p. 09 684 446 40, itha.oneill@amosanderson.fi

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely
1.3.–27.3.2017
Amos Andersonin taidemuseo
Yrjönkatu 27, PL 14, 00101 Helsinki. Puh. +356 (0)9 6844460
museum@amosanderson.fi, www.amosanderson.fi
Yleisöopastukset suomeksi keskiviikkoisin kello 17.30 ja ruotsiksi maanantaisin kello 16.30.
Museo on avoinna ma, to, pe 10–18, ke 10–20, la–su 11–17. Tiistaisin suljettu.
Poikkeavat aukioloajat: 13.3 10–17; 14.3 suljettu; 15.3 11–17; 16.3 suljettu; 17.3 11–17
Pääsymaksu 10 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat 2 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Risto E. J. Penttilä 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Työllisyyden kasvu vähäistä – hallitukselta odotetaan rohkeita päätöksiä20.8.2019 08:36:17 EESTTiedote

Työllisyysaste on 78 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin julkaisemasta työllisyystavoitelaskurista, jossa tarkastellaan työllisyyden kehittymistä. Tulevan hallituskauden ajan Keskuskauppakamari päivittää kerran kuukaudessa työllisyystavoitteen nykytilan, jonka voi helposti käydä katsomassa tyollisyystavoite.fi -sivustolta.

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.

Ville Kajala johtavaksi asiantuntijaksi, Mauri Kotamäki pääekonomistiksi, Emmiliina Kujanpää johtavaksi veroasiantuntijaksi15.8.2019 11:30:44 EESTTiedote

Oikeustieteen kandidaatti Ville Kajala on nimitetty Keskuskauppakamarin johtavaksi asiantuntijaksi vastuualueenaan yhtiöoikeus, corporate governance ja arvopaperimarkkinajuridiikka. Hän ottaa hoitaakseen myös Keskuskauppakamarin lakivaliokunnan. Kajala siirtyy Keskuskauppakamariin Finanssivalvonnasta, jossa hän on toiminut johtavana asiantuntijana. Kajala aloittaa tehtävässään lokakuussa. Valtiotieteiden tohtori Mauri Kotamäki on nimitetty Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi. Aiemmin Kotamäki on toiminut Keskuskauppakamarin johtavana ekonomistina ja ekonomistina Työeläkevakuuttajat Tela ry:ssa, valtiovarainministeriössä ja Suomen Pankissa sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa. Kotamäen vastuulle kuuluu ajankohtaisten talouteen liittyvien asioiden seuraaminen ja kommentointi. Lisäksi esimerkiksi neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Keskuskauppakamarin talouskatsaus, suuri veroselvitys ja ensi viikolla ensimmäistä kertaa julkaistava Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri. Ka