KeskuskauppakamariKeskuskauppakamari

Juhlavuoden muotokuvagalleria nostaa esiin yksilöt yritysten takana

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely kertoo Suomen talouden historian tarinaa muotokuvien kielellä. Amos Andersonin taidemuseossa esillä olevat yritysjohtajien ja talouselämän vaikuttajien muotokuvat ovat otos Keskuskauppakamarin julkaisemasta digitaalisesta muotokuvagalleriasta.

Digitaaliseen muotokuvagalleriaan on saatu jo lähes 300 teosta yrityksiltä ympäri Suomea. Muotokuvat ja niihin liitetyt elämäntarinat tekevät näkyväksi henkilöitä yritysten takana. Hanke on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Valtaosa taideteoksista on tähän asti ollut yritysten yksityisissä kokoelmissa yleisön tavoittamattomissa. Keskuskauppakamari haluaa hankkeella tarjota yrityksille mahdollisuuden julkaista teokset ja juhlistaa satavuotisen Suomen historiaa.

“Kyseessä on monivuotinen, mutta kulttuuriperinnön tallentamisen kannalta erittäin palkitseva hanke. Muotokuvat kertovat tarinaa yrityksistä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Teoksista 24 on esillä 100 vuotta tulevaisuutta -näyttelyssä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 1.3.–27.3. Valitut teokset kattavat itsenäisyyden ajan kaikki vuosikymmenet ja tarjoavat kävijöille mielenkiintoisen kattauksen eri taiteilijoita, tekniikoita ja tyylejä. Näyttelytoimikunnassa ovat Penttilän lisäksi toimineet vuorineuvos Georg Ehrnrooth ja museonjohtaja Kai Kartio.

Verkkogalleriaan otetaan yhä muotokuvia

Keskuskauppakamari ottaa vastaan muotokuvia yrityksiltä digitaaliseen galleriaan vielä 28.4.2017 saakka. Ohjeet kuvien lähettämiseen löytyvät muotokuvagallerian sivuilta.

”Monissa yrityksissä muotokuvat pölyttyvät käytävillä tai kellarissa. Digitaalinen muotokuvagalleria on mahdollisuus tuoda muotokuvat koko kansan nähtäväksi”, kannustaa Penttilä.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä, Keskuskauppakamari, p. 050 366 2395, risto.penttilä@chamber.fi
Kuvatiedustelut: Janne Salo, p. 0400 479 906, Keskuskauppakamari, janne.salo@chamber.fi
Näyttelyn kuratointi: Itha O’Neill, Amos Andersonin taidemuseo, p. 09 684 446 40, itha.oneill@amosanderson.fi

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely
1.3.–27.3.2017
Amos Andersonin taidemuseo
Yrjönkatu 27, PL 14, 00101 Helsinki. Puh. +356 (0)9 6844460
museum@amosanderson.fi, www.amosanderson.fi
Yleisöopastukset suomeksi keskiviikkoisin kello 17.30 ja ruotsiksi maanantaisin kello 16.30.
Museo on avoinna ma, to, pe 10–18, ke 10–20, la–su 11–17. Tiistaisin suljettu.
Poikkeavat aukioloajat: 13.3 10–17; 14.3 suljettu; 15.3 11–17; 16.3 suljettu; 17.3 11–17
Pääsymaksu 10 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat 2 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Risto E. J. Penttilä 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.