Juhlitaan järjestöjä ja kansalaisvaikuttamista 1.10.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivää vietetään viidettä kertaa 1.10.2020. Sisäministeriö on määrännyt valtion virastot ja laitokset liputtamaan ja samalla suosittaa yleistä liputtamista päivän kunniaksi. Miina Sillanpään Seuran aloitteesta samana päivänä vietetään jo kolmatta kertaa kaikkien järjestöjen ja yhdistysten omaa Järjestöjen päivää.

SOSTE kutsuu järjestöt mukaan juhlistamaan kansalaisvaikuttamisen päivää. Miina Sillanpään päivänä liputetaan kansalaisvaikuttamisen puolesta. ”Miina Sillanpää oli, kuten monet järjestöaktiiveista, vahvatahtoinen persoona, joka teki työtä paremman elämän puolesta kaikille. Järjestöissä mukana toimivat ihmiset ansaitsevat tämän oman liputuspäivän”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

”Yleishyödylliset järjestöt ja niiden aktiivit ovat olleet rakentamassa tasa-arvoista ja turvallista hyvinvointi-Suomea. Myös tänä koronakeväänä kymmenet tuhannet järjestöaktiivit ovat toimineet ketterästi, kantaneet huolta heikoimmista ja tukeneet avun tarpeessa olevia”, jatkaa Vertti Kiukas.

Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivänä yhdistykset, järjestöt ja organisaatiot juhlistavat liputuspäivää järjestämällä tapahtumia ja tekemällä tärkeää toimintaansa tunnetuksi.

SOSTE kehottaa järjestöjä osallistumaan Järjestöjen päivään esimerkiksi:

• liputtamalla,
  • kertomalla toiminnastaan ja kansalaisvaikuttamisesta sosiaalisessa mediassa ja
  • järjestämällä avoimien ovien päivän, jossa ihmiset voivat tutustua toimintaanne.

Miina Sillanpää aikansa vahva kansalaisvaikuttaja

Miina Sillanpää toimi rohkeasti ja peräänantamattomasti heikompiosaisten, naisten aseman ja tasa-arvon hyväksi sekä tarttui yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Sillanpää kannatti sivistystä ja koulutusta sekä vaikutti muun muassa maksuttoman kouluruokailun puolestapuhujana. Sillanpää toimi kansanedustajana yhteensä 38 vuotta, ja hänet valittiin ensimmäisenä naisena Suomessa ministeriksi.

Tule mukaan edistämään Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivän näkyvyyttä ja vakiinnuttamaan kansalaisvaikuttamisen juhlapäivää 1.10.2020! Miina Sillanpään Seura toivoo osallistumista muun muassa seuraavilla keinoilla:

Lisätietoa Miina Sillanpäästä ja liputuspäivästä: www.miinasillanpaaseura.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE: Rahoitusratkaisu sumensi sote-järjestöjen tulevaisuutta, työllisyyden hoidossa merkittäviä linjauksia, terveysverossa ei vieläkään edistytty 18.9.2020 09:59:56 EESTTiedote

Oli tärkeää, että ensi vuotta uhannut järjestötoiminnan avustamisen merkittävä alasajo ei toteutunut, vaan työ ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi voi jatkua. Hallituksen budjettiriihen viestinnästä on kuitenkin saattanut syntyä käsitys, että hallitus kompensoi sote-järjestöille Veikkauksen tuoton aleneman budjettivaroin. Näin ei kuitenkaan ole. Sote-järjestöjen osalta kyse ei ole kompensaatiosta, koska tuottojen alenema paikataan valtaosin rahapelifuusion yhteydessä säästyneillä rahastoilla. Rahastoja on tähän saakka käytetty muun muassa nuorten työllistämiseen, mikä ei jatkossa ole samalla tavalla mahdollista. Rahastoja puretaan nyt arpajaislain hengen vastaisesti niin, että käytännössä syödään tulevien vuosien työhön säästettyjä rahoja kerralla. Tämä heikentää merkittävästi järjestöjen toimintamahdollisuuksia tulevaisuudessa. Ratkaisu ei myöskään kohtele edunsaajia tasapuolisesti, sillä muille edunsaajille rahoitus kompensoitiin budjettivaroista. ”Keskustelu tulevista r

Ennakkotietoa Järjestöbarometri 2020:sta: Yhdistysten vapaaehtoiset paikkaavat julkisen palvelun neuvonnan puutteita2.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Ennakkotiedot tuoreesta Järjestöbarometri 2020:sta osoittavat, että kansalaiset eivät aina löydä tai saa julkisia palveluita ja etuuksia koskevaa tietoa julkiselta puolelta, vaan paikalliset sosiaali- ja terveysyhdistykset paikkaavat neuvonnallaan tiedonsaannin puutteita. Myös esimerkiksi eri sairauksia ja niiden kanssa elämistä koskevaa tietoa haetaan paljon yhdistyksistä.

SOSTE: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen tekemän työn tulevaisuus vaakalaudalla – Budjettiriihessä löydettävä kestävä rahoitusratkaisu toiminnan turvaamiseksi19.8.2020 14:55:58 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä (13.8.) sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa, mikä on 33 prosenttia tähän vuoteen verrattuna. VM:n esityksessä esitetään myönnettäväksi 253 miljoonaa euroa avustuksina yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen, kun vastaavasti tänä vuonna myönnetty summa oli 380 miljoonaa euroa. SOSTEn valtuusto keskusteli asiassa kokouksessaan 19.8.2020. ”Toteutuessaan leikkaukset vaikuttaisivat merkittävällä tavalla monien, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tai muuten tukea ja apua tarvitsevien ihmisten elämään: lasten, nuorten, iäkkäiden, päihde- ja mielenterveysongelmaisten, vähemmistöjen, vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja pitkäaikaistyöttömien. Tätä työtä yhteiskunnalla ei ole varaa menettää, eikä myöskään mahdollisuutta paikata. Valtioneuvoston on ratkaistava sote-järjestöjen tekemän yleishyödyllisen toiminnan rahoitusongelma syksyn budjettiriihessä. Kysymy

SOSTE: Myös pienituloisilla oltava mahdollisuus käyttää suojamaskeja11.8.2020 10:29:24 EESTTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on huolissaan pienituloisten ihmisten mahdollisuudesta käyttää suojamaskeja. Viime viikolla kerrottiin, että Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) valmistelee koronasuositusta hengityssuojainten käytöstä. ”Kun suositus annetaan, on välttämätöntä, että esimerkiksi pienituloisten eläkeläisten ja lapsiperheiden mahdollisuus maskien hankintaan varmistetaan”, sanoo SOSTEn erityisasiantuntija Erja Saarinen. ”Meillä on iso joukko ihmisiä, joiden on käytännössä mahdotonta hankkia tarvittavaa määrää maskeja. Maskisuosituksen noudattaminen voi olla taloudellisesti mahdotonta esimerkiksi toimeentulotuella eläville lapsiperheille, pienituloisille eläkeläisille, paperittomille maahanmuuttajille ja asunnottomille. Valtiovallan on osoitettava keinot ja resurssit, jotka mahdollistavat myös vähävaraisille ihmisille turvallisen liikkumisen ja osallistumisen yhteiskuntaan. Maskisuositus saattaa entisestään eristää ikäihmisiä kotiinsa, jos ei ole varaa tai osaamista h