Juhlitaan järjestöjä ja kansalaisvaikuttamista 1.10.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivää vietetään viidettä kertaa 1.10.2020. Sisäministeriö on määrännyt valtion virastot ja laitokset liputtamaan ja samalla suosittaa yleistä liputtamista päivän kunniaksi. Miina Sillanpään Seuran aloitteesta samana päivänä vietetään jo kolmatta kertaa kaikkien järjestöjen ja yhdistysten omaa Järjestöjen päivää.

SOSTE kutsuu järjestöt mukaan juhlistamaan kansalaisvaikuttamisen päivää. Miina Sillanpään päivänä liputetaan kansalaisvaikuttamisen puolesta. ”Miina Sillanpää oli, kuten monet järjestöaktiiveista, vahvatahtoinen persoona, joka teki työtä paremman elämän puolesta kaikille. Järjestöissä mukana toimivat ihmiset ansaitsevat tämän oman liputuspäivän”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

”Yleishyödylliset järjestöt ja niiden aktiivit ovat olleet rakentamassa tasa-arvoista ja turvallista hyvinvointi-Suomea. Myös tänä koronakeväänä kymmenet tuhannet järjestöaktiivit ovat toimineet ketterästi, kantaneet huolta heikoimmista ja tukeneet avun tarpeessa olevia”, jatkaa Vertti Kiukas.

Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivänä yhdistykset, järjestöt ja organisaatiot juhlistavat liputuspäivää järjestämällä tapahtumia ja tekemällä tärkeää toimintaansa tunnetuksi.

SOSTE kehottaa järjestöjä osallistumaan Järjestöjen päivään esimerkiksi:

• liputtamalla,
  • kertomalla toiminnastaan ja kansalaisvaikuttamisesta sosiaalisessa mediassa ja
  • järjestämällä avoimien ovien päivän, jossa ihmiset voivat tutustua toimintaanne.

Miina Sillanpää aikansa vahva kansalaisvaikuttaja

Miina Sillanpää toimi rohkeasti ja peräänantamattomasti heikompiosaisten, naisten aseman ja tasa-arvon hyväksi sekä tarttui yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Sillanpää kannatti sivistystä ja koulutusta sekä vaikutti muun muassa maksuttoman kouluruokailun puolestapuhujana. Sillanpää toimi kansanedustajana yhteensä 38 vuotta, ja hänet valittiin ensimmäisenä naisena Suomessa ministeriksi.

Tule mukaan edistämään Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivän näkyvyyttä ja vakiinnuttamaan kansalaisvaikuttamisen juhlapäivää 1.10.2020! Miina Sillanpään Seura toivoo osallistumista muun muassa seuraavilla keinoilla:

Lisätietoa Miina Sillanpäästä ja liputuspäivästä: www.miinasillanpaaseura.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2020: Korona vahvisti kolmannen sektorin roolia viranomaistoiminnan kumppanina3.7.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tuore Sosiaalibarometri 2020 osoittaa, että muun muassa seurakuntien, järjestöjen ja kansalaisten omalla aktiivisuudella oli tärkeä rooli kevään koronaponnisteluissa. Viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyö toimi Sosiaalibarometrin mukaan erinomaisesti. Vastauksissa korostettiin erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden nopeutta, ketteryyttä ja aitoa auttamisen halua.

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Kävelykokouksia ja perheiden kanssa ulkoilua – korona mullisti sosiaalityön asiakkaiden palvelua17.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronaepidemia näkyy sosiaalityön asiakkailla yksinäisyytenä sekä talouden- ja elämänhallinnan ongelmina. Tuoreen Sosiaalibarometrin mukaan eniten sosiaalityöntekijöitä huolettavat tukea tarvitsevat lapsiperheet, nuoret ja ihmiset, joiden elämäntilanteessa on monia ongelmia. Kasvokkaisten tapaamisten estyminen johti siihen, että asiakkaisiin on pidetty yhteyttä tavanomaisesta poikkeavilla tavoilla. Lisäksi käyttöön on otettu uusia ratkaisuja ruoka- ja asiointiapuun. Koronaepidemia vaikeuttaa sosiaalityön asiakkaiden asiointia, kun palveluita keskeytettiin ja siirrettiin esimerkiksi verkkoon. Moni sosiaalityössä asioiva jäi varsin neuvottomana kotiin. Sosiaalityöntekijöiden mukaan asiakkaiden keskeisin ongelma koronaepidemian aikana on yksinäisyys, jonka nosti esiin jopa 45 prosenttia vastaajista. Myös asiakkaiden taloudelliset ja elämänhallinnan ongelmat huolettavat vastaajia. Jäävätkö korona-ajan uudet tukitoimet pysyviksi? Sosiaalityössä tilanteeseen reagoitiin tehostamalla kotiin ta

Järjestöt tarvitsevat tarkempia ohjeita – Ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminta pysyy kiinni16.6.2020 09:10:46 EESTTiedote

SOSTE selvitti kesäkuun alussa, miten lähitoimintojen hallittu avaaminen on onnistunut järjestöissä 1.6. muutettujen koronarajoitusten jälkeen. Pääsääntöisesti vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä viranomaisten ohjeistuksiin. Peräti 71 prosenttia vastasi, että viranomaisten ohjeistukset olivat riittäviä. SOSTEssa ollaan kuitenkin hyvin huolestuneista ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminnan tulevaisuudesta. Suurin osa näistä lähitoiminnoista pysyy edelleen kiinni. Kiinni pysyvät myös toimintamuodot, joissa vapaaehtoisina toimivat yli 70-vuotiaat. ”Kyselyn perusteella yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille suunnattua toimintaa ei ole juuri avattu. Järjestöjen on tällä hetkellä mahdoton edes harkita toiminnan avaamista, koska ei ole mitään tietoa, että millä ehdoilla lähitoiminnassa voidaan toimia riskiryhmiin kuuluvien kanssa”, sanoo SOSTEn järjestöpäällikkö Riitta Kittilä. ”Tilanne näyttää nyt siltä, että ikäihmisten yhteiset aktiviteetit on peruttu siihen saakka, kunnes korona

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Koronaepidemia kärjistänyt toimeentulo-ongelmia8.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Taloudelliset ongelmat, kuten ruoka-avun tarve ja velkaongelmat, ovat sosiaalityöntekijöiden arvioiden mukaan lisääntyneet koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta. 73 prosenttia sosiaalityöntekijöistä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen ja reilut 40 prosenttia sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.