Julkaisutilaisuus: Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022

Onko eriarvoisuus lisääntynyt Suomessa viime vuosina? Mitä köyhyys on vauraassa maassa? Ovatko suurituloiset yliedustettuina äänestystilastoissa ja keitä he äänestävät? Kuinka verotuksella voitaisiin kaventaa tulo- ja varallisuuseroja? Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee maanantaina 24.10.2022 eriarvoisuuden tilaa Suomessa käsittelevän raportin.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022 -raportti on jatkoa vuonna 2020 ilmestyneelle samannimiselle teokselle, joka synnytti vilkasta keskustelua eriarvoisuuden merkityksistä. Nyt julkaistava raportti kartoittaa teemaa uusien näkökulmien ja aineistojen kautta.

Kirja tekee näkyväksi suomalaisen yhteiskunnan eriarvoistavia rakenteita. Kirjoittajat käsittelevät verotuksen vaikutusta tulo- ja varallisuuseroihin, köyhyyttä vauraassa maassa, suurituloisuuden yhteyttä puoluekannatukseen, koetun hyvinvoinnin muutoksia ja väestöryhmittäisiä eroja sekä koulutusalojen sukupuolisegregaatiota yhteiskunnallisen kerrostuneisuuden näkökulmasta.

Ilmiön tarkastelun lisäksi tutkijat esittävät lukuisia politiikkatoimenpiteitä, joiden avulla eriarvoisuutta voitaisiin vähentää.

Aika: maanantai 24.10.2022 klo 9.30–11.00, aamupalatarjoilu klo 9.00 lähtien.

Paikka: Musiikkitalo, terassilämpiö (Mannerheimintie 13). Tila on esteetön. Tilaisuutta voi seurata myös striimin kautta etänä.

Julkaisutilaisuudessa kirjan kirjoittajia haastattelee eriarvoisuuden teemoihin perehtynyt toimittaja-kirjailija Asta Leppä

Lämpimästi tervetuloa!

Kirjan PDF-versio saatavissa embargolla: anna.rajavuori@sorsafoundation.fi

Kirjan luvut

Marja Riihelä ja Matti Tuomala: Verotuksen rooli tulo- ja varallisuuserojen taustalla

Marja Riihelä ja Matti Tuomala: Köyhyys vauraassa maassa

Timo M. Kauppinen, Hanna Wass ja Anu Kantola: Lompakko edellä äänestyskoppiin: Suurituloisuuden yhteys puoluekannatukseen

Irene Prix, Outi Sirniö ja Elina Kilpi-Jakonen: Koulutusalojen sukupuolisegregaatio ja sosiaalinen eriarvoisuus

Niko Eskelinen, Sakari Kainulainen, Pietari Kujala ja Mikko Niemelä: Koetun hyvinvoinnin muutokset ja väestöryhmittäiset erot

Kirjan on toimittanut Kalevi Sorsa -säätiön hankevastaava Anna Rajavuori.

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatuspaja. Se tuottaa julkaisuja, tapahtumia ja puheenvuoroja julkiseen keskusteluun. Ajatuspajan tavoite on edistää yhteiskunnallista tasa-arvoa ja demokratiaa.