Julkaisutilaisuus: Lapsen oikeudet edellyttävät vahvaa viestintää

Lapsen oikeuksien kansallinen viestintästrategia 2022–2026 julkaistaan keskiviikkona 30.3. Julkaisutilaisuus järjestetään etäyhteydellä klo 10.00–11.30. Tervetuloa!

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on ollut Suomessa voimassa yli 30 vuotta. Sopimuksen ja sen velvoitteiden heikko tuntemus vaikeuttavat lapsen oikeuksien tehokasta toteutumista. Päättäjät, lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset ja vanhemmat eivät välttämättä tunne lapsen oikeuksia, eivätkä niitä osaa aina lapset itsekään. Nopeasti muuttuvassa maailmassa viestit lapsen oikeuksista ovat kuitenkin aiempaakin tärkeämpiä. Aiempi lapsen oikeuksien viestintästrategia laadittiin 11 vuotta sitten.

Lapsen oikeuksien kansallinen viestintästrategia tarjoaa työkaluja esimerkiksi kunnille ja hyvinvointialueille, kouluille, valtionhallinnolle, puolueille, järjestöille, ammattilaisille, perheille ja medialle lapsen oikeuksien viestintään ja lapsen oikeuksien huomioimiseen viestinnässä.

– Lapsen oikeuksia toteuttava Suomi on hyvä myös muille ihmisryhmille. Lapsen oikeuksia kunnioittavan yhteiskunnan rakentaminen on tärkeä osa demokratian ja yhteisöllisyyden vahvistamista. Lapsen oikeudet eivät saa jäädä juhlapuheisiin ja hyvän tahdon eleeksi, vaan niitä tulee punnita joka tilanteessa, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen korostaa.

– Emme kuitenkaan voi edistää asioita, joista emme kunnolla tunne. Siksi lapsen oikeuksien esillä pitäminen viestinnässä on hyvin keskeistä, Pekkarinen sanoo.

Viestintästrategian ovat laatineet lapsiasiavaltuutetun toimeksiannosta Juuli Hurskainen ja Ira Custódio Lastensuojelun Keskusliitosta. Työtä ovat ohjanneet lapsiasiavaltuutettu ja lapsen oikeuksien viestinnän ohjausryhmä. Viestintästrategian tekemiseen ovat osallistuneet lukuisat sidosryhmät, ja sitä varten on selvitetty lasten ja nuorten näkemyksiä.

Julkaisutilaisuudessa peruspaketti lapsen oikeuksia

Julkaisutilaisuudessa on mahdollisuus päästä kuulemaan huippuasiantuntijoita lapsen oikeuksia edistävistä järjestöistä ja valtionhallinnosta. Julkaisutilaisuuden puheenvuoroista saa hyvän käsityksen lapsen oikeuksien viestinnän tulevaisuuden suunnista. Samalla se tarjoaa ajattelun aihetta oman organisaation viestintään.

Ohjelma 30.3. klo 10.00–11.30

Tilaisuuden avaus | lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen

Lapsen oikeuksien kansallisen viestintästrategian tausta | Inka Hetemäki, Suomen Unicef

Lapsen oikeuksien kansallinen viestintästrategia | Juuli Hurskainen ja Ira Custódio, Lastensuojelun Keskusliitto

Kommenttipuheenvuorot | Ylva Krokfors, Vammaisfoorumi ja Milla Kalliomaa, Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Strategian jatkoaskeleet | Mikko Cortés Téllez, opetus- ja kulttuuriministeriö

Julkaisutilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Siihen ei tarvitse ilmoittautua. Tilaisuudessa on viittomakielen tulkkaus.

Barnets rättigheter förutsätter effektiv kommunikation

Den nationella kommunikationsstrategin för barnets rättigheter 2022–2026 publiceras på onsdagen 30.3. Publikationstillfället anordnas med fjärranslutning kl. 10.00–11.30. Välkommen!

FN:s konvention om barnets rättigheter har varit i kraft i Finland i över 30 år. Bristfällig kännedom om konventionen och dess förpliktelser försvårar effektivt tillgodoseende av barnets rättigheter. Beslutsfattare, yrkespersoner som arbetar med barn och föräldrar känner inte alltid till barnets rättigheter, och inte heller barnen själva känner alltid till dem. I vår snabbt förändrande värld har kommunikationer om barnets rättigheter dock blivit allt viktigare. Den tidigare kommunikationsstrategin för barnets rättigheter upprättades för 11 år sedan.

Den nationella kommunikationsstrategin för barnets rättigheter ger verktyg till exempel till kommunerna och välfärdsområdena, skolorna, statsförvaltningen, partierna, organisationerna, yrkespersonerna, familjerna och medierna för kommunikationer om barnets rättigheter och beaktande av barnets rättigheter i sina kommunikationer.

– När Finland tillgodoser barnets rättigheter är landet bra även för andra befolkningsgrupper. Att bygga ett samhälle som respekterar barnets rättigheter är en viktig del av stärkandet av demokratin och gemenskapen. Barnets rättigheter får inte bli bara tomma ord och ett tecken på god vilja, utan de ska beaktas i alla situationer, betonar barnombudsmannen Elina Pekkarinen.

– Vi kan dock inte främja sådant som vi inte har bra kunskaper om. Därför är det väldigt viktigt att beakta barnets rättigheter i kommunikationerna, säger Pekkarinen.

Kommunikationsstrategin har upprättats på uppdrag av barnombudsmannen Juuli Hurskainen och Ira Custódio vid Centralförbundet för Barnskydd. Arbetet har styrts av barnombudsmannen samt styrgruppen för kommunikationen om barnets rättigheter. Ett stort antal intressentgrupper har deltagit i upprättandet av kommunikationsstrategin, och barn och ungas åsikter har utretts för strategin.

Publikationstillfället erbjuder ett grundpaket om barnets rättigheter

Under publikationstillfället får man lyssna på toppexperter från statsförvaltningen och organisationer som främjar barnets rättigheter. Anförandena ger en bra uppfattning om den framtida riktningen av kommunikationen om barnets rättigheter. Samtidigt får man tips om vad man ska tänka på i den egna organisationens kommunikationer.

Program 30.3. kl. 10.00–11.30 (på finska)

Publikationstillfället öppnas | barnombudsmannen Elina Pekkarinen

Bakgrunden till den nationella kommunikationsstrategin för barnets rättigheter | Inka Hetemäki, Unicef Finland

Den nationella kommunikationsstrategin för barnets rättigheter | Juuli Hurskainen och Ira Custódio, Centralförbundet för Barnskydd

Kommentarer | Ylva Krokfors, Handikappforum och Milla Kalliomaa, Mannerheims Barnskyddsförbund

Följande steg för strategin | Mikko Cortés Téllez, undervisnings- och kulturministeriet

Publikationstillfället är gratis och öppet för alla. Någon förhandsanmälan behövs inte. Evenemanget tolkas till teckenspråk.

Mari LaitinenHallinnollinen avustaja | Administrativ assistentLapsiasiavaltuutetun toimisto | Barnombudsmannens byrå

Lapsiasiavaltuutetun haastattelupyynnöt

Puh:0295666868mari.laitinen@oikeus.fi