Julkaisutilaisuus: Onko kehysmenettely finanssipolitiikkaa ohjaava vai kahlitseva väline? (14.6.2022, Helsinki)

Kalevi Sorsa -säätiön uusi julkaisu ”Onko kehysmenettely finanssipolitiikkaa ohjaava vai kahlitseva väline?” arvioi kriittisesti suomalaisessa talouspolitiikassa keskeistä roolia näyttelevää valtiontalouden kehysjärjestelmää. Raportti on puheenvuoro koronakriisin aikana heränneeseen keskusteluun kehysmenettelyn tarkoituksenmukaisuudesta epävarmassa maailmassa. Raportin ovat kirjoittaneet yliopistonlehtori Hannu Tanninen ja professori (emeritus) Matti Tuomala.

Aika: tiistai 14.6.2022 klo 14.00–15.00.

Paikka: Paasitorni, huone 304 (Paasivuorenkatu 5 A), Helsinki.

Tilaisuuden puhujat:

• Matti Tuomala (professori emeritus, Tampereen yliopisto). Julkaisun toinen kirjoittaja ja alustaja.
  • Tuulia Hakola-Uusitalo (tutkimusjohtaja, Kilpailu- ja kuluttajavirasto)
  • Lauri Finér (erityisavustaja, valtiovarainministeriö)

Tapahtumaa on myös mahdollista seurata suorana videolähetyksenä Kalevi Sorsa -säätiön Facebook-sivulla (linkki alla).

Tilaisuus on kaikille avoin eikä osallistumiseen vaadita ennakkoilmoitusta. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Tila on esteetön.

Huom. kutsun liitteenä oleva raportti on embargon alainen 14.6.2022 klo 06.00 asti.

Lisätietoja:

Matti Tuomala, professori (emeritus) & raportin toinen kirjoittaja, Tampereen yliopisto, puh. 050 - 318 6037, matti.tuomala@tuni.fi

Mikko Lievonen, toiminnanjohtaja, Kalevi Sorsa -säätiö, puh. 050 - 380 1432, mikko.lievonen@sorsafoundation.fi

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatushautomo. Elävä demokratia edellyttää monipuolisia mutta perusteltuja näkemyksiä, tulevaisuuden tekeminen ennakkoluulotonta asennetta ja uusia avauksia. Kalevi Sorsa -säätiö perustettiin vuonna 2005 vastaamaan osaltaan näihin tavoitteisiin.

Valtiontalouden kehysmenettely tarvitsee uudistamista13.6.2022 10:52:32 EEST | Tiedote

Kehysmenettely on 1990-luvun alussa käyttöön otettu talouspolitiikan väline, jonka avulla hallitukset asettavat hallituskauden ajaksi katon valtion menoille. Koronakriisi on nostattanut keskustelua menokehyksen jäykkyyksistä. Kalevi Sorsa -säätiön uudessa julkaisussa taloustieteilijät Hannu Tanninen ja Matti Tuomala arvioivat kriittisesti kehysmenettelyn vaikutuksia talouspolitiikkaan. Raportti kysyy: millä tavoin kehysjärjestelmää tulisi uudistaa?

Kiertotalous torjuu ilmastonmuutosta ja luontokatoa, mutta luo myös uusia työpaikkoja25.5.2022 07:08:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on heikentänyt tänä keväänä useiden raaka-aineiden saatavuutta ja antanut monilla aloilla sysäyksen kohti kiertotaloutta. Esimerkiksi lannoitepulaa voidaan ratkoa kierrättämällä fosforia eläintuotantotiloilta niille alueille, joilla viljellään kasveja. Biojätteen kierrätyksellä biokaasuksi voidaan puolestaan korvata fossiilisia polttoaineita. Näihin ajankohtaisiin aiheisiin pureutuu myös Kalevi Sorsa -säätiön keskiviikkona 25.5. julkaisema teos Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella.

Julkaisutilaisuus: Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella19.5.2022 07:10:00 EEST | Kutsu

Sitra julkaisi tällä viikolla raportin, jonka mukaan luontokato voitaisiin pysäyttää siirtymällä kiertotalouteen neljällä sektorilla: ruoantuotannossa, rakennus-, tekstiili- ja metsäsektorilla. Kalevi Sorsa -säätiön keskiviikkona 25.5. julkaisema teos Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella osoittaa, että kiertotaloudella olisi muitakin positiivisia vaikutuksia, muun muassa työllisyyteen, eriarvoisuuden vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Siirtymä kiertotalouteen tulee tehdä kuitenkin viisaasti, jotta se kohtelee kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti.

Miksi tyytymättömyys politiikkaan lisääntyy Suomessa ja Ruotsissa?9.5.2022 07:15:00 EEST | Kutsu

Viime vuosikymmeninä tyytymättömyys politiikkaan on lisääntynyt. Uudet äärioikeistolaiset puolueet ovat saaneet vaalivoittoja kaikkialla Euroopassa, kun taas 1900-luvun vanhat puolueet ovat menettäneet jalansijaa. Globalisaatiota, maahanmuuttoa ja kansallista identiteettiä koskevat kysymykset ovat nousseet kansallisen politiikan etualalle. Tiistaina 10.5.2022 keskustellaan Helsingin yliopiston Tiedekulmassa siitä, miksi monet ihmiset ovat pettyneitä ja kyllästyneitä poliittiseen päätöksentekoon.