Julkistuspaikka vaihtui. Näyttelijä Kari Väänäsen vauhdikkaat muistelmat julkaistaan 5.10. Ravintola Ostrobotnialla

Muutos julkistuspaikan tietoihin: aikaisemmin ilmoitetusta poiketen, kirjan julkistus tapahtuu Ravintola Ostrobotnialla, osoitteessa Museokatu 10.

Kari Väänäsen muistelmateos Vänä elävänä -julkistustilaisuus järjestetään 5.10. klo 11.00–12.00.

Vänää on Bottalla haastattelemassa Tuomas Marjamäki, joka on toiminut myös muistelmien haamukirjoittajana. Ennakkoilmoittaudu mukaan!

”Kesken kaiken pilotti ilmoitti käyvänsä nukkumaan ja käski Mika Kaurismäen ohjata konetta. Siinä me vilimimiehet Suomesta lensimme rannattoman Amazonin viidakon yllä pienellä lentokoneella, jonka kaikki mittarit eivät edes toimineet – ja nauroimme hervottomasti.”

Ivalossa syksyllä 1953 syntyneen Kari Väänäsen elämä meinasi päättyä ennen kuin alkoikaan. Täpärästi henkiin jäänyt poika vietti lapsuusvuotensa Oulussa, kunnes hänet viisivuotiaana erotettiin äidistään. Tämä jätti Vänään pysyvästi jälkensä. Hän pakeni mielikuvitusmaailmaan ja kehitteli villejä leikkejä koko kylän lapsille, eikä leikki lakannut aikuisenakaan. Vänästä tuli näyttelijä.

Kari Väänänen kertoo muistelmissaan teatterista, elokuvista ja televisiosta, ystävästään Matti Pellonpäästä, Jouko Turkasta, Tuntemattomasta sotilaasta, Leningrad Cowboysista ja Taivaan tulista. Vänän matkaa ovat siivittäneet rakkaudet ja pettymykset, mutta hänen persoonassaan ovat aina säilyneet rehellisyys, itsepäisyys ja oikeudenmukaisuus.

Kari Väänänen: Vänä elävänä (Docendo 2022), sidottu, 315 sivua.

Ennakkoilmoittautumiset julkistukseen ja arvostelukappalepyynnöt:
tiedotus@docendo.fi – kysy ennakkoon sähköistä vedosta.

Lisätietoja ja Kari Väänäsen haastattelupyynnöt:
Tuomas Marjamäki, tuomas.marjamaki@docendo.fi, puhelin 040 557 7086.
Varaa erikseen aika Kari Väänäsen erikoishaastattelulle julkistuspäivänä klo 12.00–13.00.

Suomalaisten siirtolaisnaisten kohtalot olivat kovia – ihmiskauppaa, päihteitä ja lapsenmurhia avataan Jenni Stammeierin historiateoksessa19.10.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Jenni Stammeierin teos pureutuu Anna Jokisen mysteerin kautta myös muihin suomalaisnaisten koskettaviin kohtaloihin. Rapakon takana suomalaiset naiset päätyivät salakapakan pitäjiksi, prostituoiduiksi ja ihmiskaupan uhreiksi. Päihteet ja sosiaaliset ongelmat olivat myös läsnä. Köyhästä Suomesta unelmiensa maahan lähteneet yksinäiset siirtolaisnaiset olivat uuden maan suurkaupungeissa hyvin haavoittuvaisessa asemassa.