JULKIVAPAA 10.10. KLO 11:00 Terapeuttivillelle Mielenterveyspalkinto

Somevaikuttaja ja psykoterapeutti Ville Merinen eli terapeuttiville saa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Mielenterveyspalkinnon 2022. Merinen tuottaa mielenterveyssisältöjä muun muassa TikTokiin, Instagramiin, Youtubeen ja Twitchiin, joissa hänellä on satoja tuhansia seuraajia.

Somevaikuttaja ja psykoterapeutti Ville Merinen eli terapeuttiville saa Mielenterveyspalkinnon 2022. Kuva: Sara Forsius

Ville Merinen on tehnyt vaikuttavaa ja asiantuntevaa mielenterveyssisältöä sosiaaliseen mediaan pääkohderyhmänään nuoret ja nuoret aikuiset. Raikkaalla ja sosiaaliseen mediaan sopivalla tavalla Merinen on tavoittanut tärkeälle asialle uusia kohderyhmiä. Merinen tuottaa sisältöä vaikeista aiheista ja tuo esiin konkreettisia keinoja vahvistaa mielenterveyttä.

Sosiaalisen median kanavat ovat jokapäiväisiä viestintäalustoja kaikenikäisille. Nuoret viettävät niissä paljon aikaa ja monet nuoret käyttävät niitä myös tärkeimpinä paikkoina hakea tietoa. Merisen somesopivaan muotoon paketoidut sisällöt tavoittavat parhaiten nuoria.

On arvokasta, että sosiaalisessa mediassa on sisältöä, joka vähentää mielenterveyden haasteisiin liitettyä stigmaa, aktivoi keskusteluun, pohjautuu asiantuntijatietoon ja ohjaa tarvittaessa avun piiriin. Merinen on itsekin sitoutunut auttamaan, muun muassa päivystänyt öisin niissä kanavissa, joissa nuoret miehet ovat. Merinen on alusta lähtien kertonut tavoitteekseen suomalaisen mielenterveysstigman poistamisen.

Tämänvuotinen palkinto luovutetaan ensi maanantaina Maailman mielenterveyspäivänä 10.10. klo 15 MIELI ry:n tiloissa. Palkinnon luovuttaa toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi. Media on tervetullut seuraamaan palkitsemistilaisuutta.

Järjestyksessään 27. Mielenterveyspalkinto

MIELI Suomen Mielenterveys ry on jakanut mielenterveyspalkintoa vuodesta 1994 lähtien. Palkinto myönnetään vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on omassa elämässään ja toiminnassaan edistänyt ihmisten henkistä hyvinvointia ja tukenut mielenterveyttä varsinaisen mielenterveystyön ulkopuolella.

Palkinto jaetaan vuosittain Maailman mielenterveyspäivänä 10. lokakuuta.

Lisätietoa Mielenterveyspalkinnosta:
Jutta Kajander
jutta.kajander@mieli.fi, 0408014429

Maistraatinportti 4

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

”Det här samtalet glömmer jag aldrig” – Stort behov av kristelefonen också under julen20.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Under det gångna året har MIELI rf:s kristelefon mottagit fler samtal än någonsin tidigare. Fram till mitten av december har vi redan svarat på över 381 000 samtal. Orsaken till samtalen är oftast att uppringaren mår psykiskt dåligt, och en stor del lider av ångest. De som ringer till kristelefonen behöver också stöd när det gäller till exempel relationer och att klara vardagen.