Junaliikenteen kilpailu ratkesi: HSL:n junia liikennöi VR myös 2020-luvulla

Kilpailutuksen tavoitteena oli parantaa niin Helsingin seudun junaliikenteen laatua kuin myös sen taloudellista kestävyyttä. Nämä tavoitteet toteutuivat.
Kilpailutuksen tuloksena sopimukseen kuuluvien tehtävien hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015 lähtien. Junaliikenteen kokonaiskustannusten säästö on noin 24 prosenttia, ja 10 vuoden sopimuskaudella säästöjä syntyy arviolta 275 miljoonaa euroa. Uusi sopimus tuo junaliikenteeseen merkittäviä tehostamistoimenpiteitä ja hinnan alennuksia vielä nykyisestä hintatasosta.
”Tämä on meille erityisen tärkeää varsinkin nyt, kun koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko rasittaa talouttamme rankalla kädellä vielä vuosia”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Hinnan lisäksi uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota liikenteen laadun ja palvelun kehittämiseen.
”Saavutimme kilpailutuksella toivotun lopputuloksen: mahdollisuuden entistä parempaan junaliikenteeseen HSL-alueella”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Samalla junat ovat entistä vahvemmin osa HSL:n muuta liikennettä siinä missä vaikkapa bussit, ratikat ja metro.”
Uuden sopimuksen myötä HSL:llä on entistä suurempi vastuu junaliikenteen palvelutasosta, ja esimerkiksi junien matkustajainformaatio muuttuu yhdenmukaisemmaksi HSL:n muun liikenteen kanssa.
Sopimus sisältää junien liikennöinnin lisäksi niiden kunnossapidon. HSL tarjoaa liikennöitsijälle tarvittavan junakaluston, jonka se on vuokrannut Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:ltä.
Taustalla monivuotinen projekti
Nyt päätökseen tullut kilpailutus käynnistyi vuonna 2017, ja se toteutettiin niin kutsutulla kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä.
Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin tarjoajien soveltuvuutta kilpailuun, ja kelpoisuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat pääsivät mukaan neuvottelumenettelyyn. Tarjouksen jätti lopulta kaksi tarjoajaa, VR ja Go-Ahead Group. Go-Ahead Groupin tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, mutta VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.
Junaliikenteen kilpailutusta on valmisteltu HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä melkein koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2004 perustettiin kalustoyhtiö Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka omistaa kaikki HSL:n liikenteessä käytettävät 81 Flirt-junaa. Kalustoyhtiö vuokraa junat HSL:lle, joka puolestaan luovuttaa junat edelleen liikennöitsijälle.
Tuo liikennöitsijä on tähänkin mennessä ollut VR, jolta HSL on tilannut liikenteen aiemmin suorahankintana.
Kymmenvuotinen sopimus voimaan kesäkuussa 2021
Uusi sopimuskausi alkaa 27.6.2021 ja on voimassa kymmenen vuotta. Sopimus sisältää lisäksi kolme optiovuotta. Sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudella.
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila
osastonjohtaja, joukkoliikenneosasto
p. 050 555 2932
Kimmo Sinisalo
projektijohtaja
p. 09 4766 4248
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Sesonki vaikuttaa menopelin valintaan HSL-alueella14.8.2025 10:08:00 EEST | Tiedote
HSL:n jatkuva liikkumistutkimus kertoo, millä kulkumuodolla HSL-alueella kuljetaan. HSL on tehnyt jatkuvaa tutkimusta nyt vuoden verran, joten tietoa HSL-alueen kulkumuodoista on kertynyt jokaiselta kaudelta keväästä talveen. Tulokset kertovat, että kulkutavoissa on merkittävää sesonkivaihtelua sekä alueellisia eroja.
Kantakaupungin ratikat eivät kulje lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. ajojännitteen nostamisen takia13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kantakaupungin raitioteiden ajojännite nostetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. samalle tasolle kuin pikaraitiotien jännite. Työt vaativat katkoksen raitioliikenteeseen. Ratikat kulkevat lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali-Rautatieasema-Katajanokka, Jätkäsaari-Ooppera ja Länsiterminaali-Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00-7.00.
Ratikkalinja 13 täyttää vuoden – tätä linjalle kuuluu nyt12.8.2025 09:35:00 EEST | Tiedote
"Vuonna 2024 pääset linjan 13 kyydissä Kalasatamasta Pasilaan vartissa!” Tämä lupaus toteutui, ja nämä merkittävät liikenteen solmukohdat yhdistävä linja on nyt vuoden vanha. HSL aloitti sen liikennöinnin 12.8.2024, ja joukkoliikennematkustajat ovat löytäneet Nihdin ja Länsi-Pasilan väliselle poikittaisyhteydelle kiitettävästi.
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme