HSL Helsingin seudun liikenne

Junaliikenteen kilpailu ratkesi: HSL:n junia liikennöi VR myös 2020-luvulla

Jaa

HSL:n junien liikennöitsijänä jatkaa myös vuoden 2021 jälkeen VR. HSL:n hallitus päätti asiasta kokouksessaan tiistaina 5.5.2020. Sopimus on kymmenen vuoden mittainen, ja se alkaa kesäkuussa 2021.

Kilpailutuksen tavoitteena oli parantaa niin Helsingin seudun junaliikenteen laatua kuin myös sen taloudellista kestävyyttä. Nämä tavoitteet toteutuivat.

Kilpailutuksen tuloksena sopimukseen kuuluvien tehtävien hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015 lähtien. Junaliikenteen kokonaiskustannusten säästö on noin 24 prosenttia, ja 10 vuoden sopimuskaudella säästöjä syntyy arviolta 275 miljoonaa euroa. Uusi sopimus tuo junaliikenteeseen merkittäviä tehostamistoimenpiteitä ja hinnan alennuksia vielä nykyisestä hintatasosta.

”Tämä on meille erityisen tärkeää varsinkin nyt, kun koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko rasittaa talouttamme rankalla kädellä vielä vuosia”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Hinnan lisäksi uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota liikenteen laadun ja palvelun kehittämiseen.

”Saavutimme kilpailutuksella toivotun lopputuloksen: mahdollisuuden entistä parempaan junaliikenteeseen HSL-alueella”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Samalla junat ovat entistä vahvemmin osa HSL:n muuta liikennettä siinä missä vaikkapa bussit, ratikat ja metro.”

Uuden sopimuksen myötä HSL:llä on entistä suurempi vastuu junaliikenteen palvelutasosta, ja esimerkiksi junien matkustajainformaatio muuttuu yhdenmukaisemmaksi HSL:n muun liikenteen kanssa.

Sopimus sisältää junien liikennöinnin lisäksi niiden kunnossapidon. HSL tarjoaa liikennöitsijälle tarvittavan junakaluston, jonka se on vuokrannut Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:ltä.

Taustalla monivuotinen projekti

Nyt päätökseen tullut kilpailutus käynnistyi vuonna 2017, ja se toteutettiin niin kutsutulla kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä.

Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin tarjoajien soveltuvuutta kilpailuun, ja kelpoisuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat pääsivät mukaan neuvottelumenettelyyn. Tarjouksen jätti lopulta kaksi tarjoajaa, VR ja Go-Ahead Group. Go-Ahead Groupin tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, mutta VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.

Junaliikenteen kilpailutusta on valmisteltu HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä melkein koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2004 perustettiin kalustoyhtiö Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka omistaa kaikki HSL:n liikenteessä käytettävät 81 Flirt-junaa. Kalustoyhtiö vuokraa junat HSL:lle, joka puolestaan luovuttaa junat edelleen liikennöitsijälle.

Tuo liikennöitsijä on tähänkin mennessä ollut VR, jolta HSL on tilannut liikenteen aiemmin suorahankintana.

Kymmenvuotinen sopimus voimaan kesäkuussa 2021

Uusi sopimuskausi alkaa 27.6.2021 ja on voimassa kymmenen vuotta. Sopimus sisältää lisäksi kolme optiovuotta. Sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudella.

Yhteyshenkilöt

Tero Anttila
osastonjohtaja, joukkoliikenneosasto
p. 050 555 2932

Kimmo Sinisalo
projektijohtaja
p. 09 4766 4248

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme