Juoman ympäristöystävällinen pakkaus asiakkaille yhä tärkeämpää
Kuluttajat ovat yhä huolestuneempia kulutustottumustensa vaikutuksista ympäristöön ja ilmastoon. Myös juomavalinnoissa kiinnitetään huomiota vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Alkon kevään 2020 valikoimatyytyväisyystutkimuksen mukaan kiinnostus vastuullisesti tuotettuja tuotteita kohtaan korostuu erityisesti naisilla, joista 63 % (kaikki vastaajat 51 %) on kiinnostunut luomusta, 54 % Reilun kaupan tuotteista (kaikki vastaajat 46 %) ja 34 % kevyemmistä lasipulloista (kaikki vastaajat 28 %).
Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus.
”Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi ilmastokuormitus kuin itse juomalla. Ei olekaan yhdentekevää, millaisen juomapakkauksen valitsee. Alkossa kevyet lasipullot, kartonkitetrat ja muut pienemmän hiilijalanjäljen pakkaukset ovat kasvattaneet osuuttaan kokonaismyynnistä. Kevyiden lasipullojen myynti on viime vuoteen verrattuna kasvanut lähes 10 prosenttia ja pienten viinipullojen lähes 19 prosenttia. Vaikka osuus koko valikoimastamme on edelleen vähäinen, odotamme tämän trendin kasvavan, kun tietoisuus pakkausten hiilijalanjäljestä lisääntyy”, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.
”Panostamme Alkossa kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Alkon tavoitteena tämän vuoden loppuun mennessä on, että 40 prosentilla tuotteista on jokin ympäristötuotetieto”, jatkaa Varpasuo.
Vihreä valinta -symboli kertoo tuottajan sitoutumisesta kestävän kehityksen edistämiseen
Alkon Vihreä valinta -merkintä auttaa kuluttajaa tekemään vastuullisempia ostopäätöksiä. Vihreä valinta -symbolit Alkon myymälöiden hyllyn reunassa kertovat juomatuottajien sitoutumisesta kestävän kehityksen periaatteisiin.
Vihreä valinta -symboleita on kuusi:
- luomu
- biodynaaminen
- vegaaninen
- alkuviini
- paikallinen kestävän kehityksen sertifiointi
- ympäristövastuullinen pakkaus
Ympäristövastuullinen pakkaus -symboli laajenee myös väkeviin ja panimotuotteisiin
Kesäkuun alusta alkaen kuluttajan on helpompi löytää kevyeen lasipulloon pakattu väkevä juoma tai panimotuote, kun myös nämä pakkaukset on merkitty Alkossa ympäristövastuullinen pakkaus -symbolilla.
Painorajat väkevien ja panimotuotteiden kevyemmille lasipulloille ovat:
- väkevien 0,7 litran lasipullo enintään 450 grammaa
- panimotuotteiden 0,33 litran kokoluokan lasipullo enintään 220 grammaa
- panimotuotteiden 0,5 litran lasipullo enintään 300 grammaa
Väkevien ja panimotuotteiden osalta ympäristövastuullinen pakkaus -symboli löytyy Alkon valikoimista jo 377 tuotteelta.
Aiemmin merkinnän alta ovat jo löytyneet viinin ja kuohuviinin kevyemmät lasipullot sekä ympäristösertifioidut juomapakkaukset.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Kuhmoisten Alkolle uusi ilme30.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kuhmoisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 17.11.–4.12. ja avautuu uudistettuna 5.12. Myymälässä valmistaudutaan joulusesonkiin: glögit ja jouluoluet ovat saapuneet hyllyille.
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme