Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Juryn har valt de tio bästa bidragen i FM i kommunal marknadsföring

Jaa
I år kom det in fyrtiosex (46) bidrag till FM i kommunal marknadsföring. Av dessa har juryn valt ut tio (10) finalister. Av tävlingsbidragen kunde man se att kommunmarknadsföringen utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Flera av bidragen uppvisade långsiktig planmässighet som framskrider från strateginivån till praktiska marknadsföringsåtgärder.

FM-tävlingsbidragen var mångsidiga och kampanjerna handlade bland annat om coronakrisen, utnyttjande av evenemang, regionalt imagebyggande, invånarkommunikation och transparensen i upphandlingar eller kommunikation. Det var glädjande att se att flera av kampanjerna inkluderade invånarna och att man samarbetar med företag och intressegrupper i området.

Kommunerna skaffar allt oftare hela marknadsföringsplaneringen externt samtidigt som den egna kompetensen stärkts. Både omfattningen och rapporteringen har blivit bättre jämfört med tidigare år även om det vid bedömningen av bidragen visade sig att det fortfarande är svårt att sätta upp mål.

I de insända bidragen har man som marknadsföringssätt använt sig av bland annat personliga berättelser, vilket ger ett starkt emotionellt band och möjlighet att identifiera sig. Juryn tyckte det var glädjande att se att marknadsföringen sågs som en investering. Marknadsföring och kommunikation borde redan i planeringsskedet ses som en del av kommunens investeringsprocesser, för utan marknadsföring och kommunikation om investeringen blir en viktig attraktionsfaktor outnyttjad. 

Tävlingens jury utvärderade förslagen med särskild betoning på resultatet i förhållande till målen och budgeten. Det är viktigt att marknadsföringen är långsiktig och hänger ihop med kommunens strategi men det praktiska genomförandet och valet av målgrupp har också betydelse.

Bland de tio finalisterna väljs tre vinnare, dessutom utdelas ett eller flera hedersomnämnanden. Alla deltagare får en bedömning av sitt arbete som en utmärkelse och för vidareutveckling av förslaget. De tio finalisterna får sina bedömningar efter den 15 september och de övriga i juni.

FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för sextonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Syftet med tävlingen är att stärka kommunernas, regionernas och områdenas marknadsförings- och kommunikationskompetens och sprida god praxis. Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund rf, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry) och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Prisutdelningen sker under Kommunmarknaden i Helsingfors den 15 september.

Bidragen som deltar i finalen i FM i kommunal marknadsföring 2021 i alfabetisk ordning:

  • Alajärvi stad, Lappajärvi och Vindala kommuner: Kommundirektörernas marsch: samarbete stärker regional marknadsföring
  • Helsingfors stad: ”Alla tiders #distansvalborg” i Helsingfors
  • Helsingfors stadsmiljösektor: Bättre kommunikation om gatuarbeten
  • Idensalmi stad & By Iisalmi partnerskapsnätverk: Rock by Iisalmi! – underverk med 100 % rockattityd
  • Imatra stad och Imatra Base Camp Oy: Imatras skolkampanj
  • Jyväskylä stad/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digital marknadsföringskampanj för att bygga upp och främja regionens image
  • Hållbar Lahtis stiftelse: Lahtis – Europas miljöhuvudstad 2021: kommunala hyrskidor
  • Kouvola stad: Ny chans i Kouvola
  • KUUMA-regionens affärsverk och alla 10 KUUMA-kommuner: Livet är en grillfest/KUUMA-regionen
  • S:t Michels stad: S:t Michels födelsedagsbastu 7.3.2020, ett gratis bastuevenemang på S:t Michels torg
  • Nurmijärvi kommun: Sju bröder 150-årsjubileum
  • Björneborgs stad: Älä lähde sinne – Utveckling och marknadsföring av Yyteri gav toppresultat
  • Pudasjärvi stad: Kampanjen Järjen äärellä

Man kan bekanta sig med finalisterna på tävlingsplattformen och rösta på sin egen favorit genom att gilla bidraget. Publikens favorit publiceras också den 15 september på Kommunmarknaden.

Juryns sammansättning:

  • Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund rf
  • Jaakko Helenius, verksamhetsledare, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry)
  • Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
  • Teemu Moilanen, forskningsdirektör, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
  • Ida Honkanen, sakkunnig, Arbets- och näringsministeriet
  • Eija Rautiainen, marknadsföringschef, Kommunförbundet

Närmare upplysningar:

Marknadsföringschef Eija Rautiainen, Finlands Kommunförbund, tfn +358 45 3161 600, eija.rautiainen@kommunforbundet.fi

 

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote

Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S

Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.

Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote

Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye