Jussi Pesoselle Elinkeinoelämän ansioristi

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on myöntänyt Elinkeinoelämän ansioristin UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesoselle.

UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen. Kuva: Aki Rask

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on päättänyt myöntää Elinkeinoelämän ansioristin UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesoselle. Pesonen on toiminut Keskuskauppakamarin puheenjohtajana viisi vuotta ja hänen kautensa loppuu vuoden 2021 lopussa.

”Kiitos saamastani kunnianosoituksesta. Arvostan tätä suuresti. Olen nähnyt sen kehityksen, mitä kauppakamariperheessä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana. On ollut ilo ja kunnia tukea tässä työssä puheenjohtajana”, Pesonen sanoi kiitospuheessaan.

Elinkeinoelämän ansioristi voidaan myöntää elinkeinoelämässä erityisen ansiokkaasti toimineelle henkilölle. Elinkeinoelämän ansioristin on aiemmin saanut neljä henkilöä.

Ansioristi luovutettiin Keskuskauppakamarin tilaisuudessa 15.12.2021.

UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen. Kuva: Aki Rask

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.