Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.

Palveluvastaava Sanna Kiiski, Kalevankankaan päiväkoti, Mikkeli. Kuva: Henri Uotila.

Mikkelin kaupungin tarjoamissa aterioissa panostetaan kotimaisuuteen ja esimerkiksi kaikki liha- ja maitotaloustuotteet ovat 100 % kotimaisia. Tällä valinnalla edistetään myös huoltovarmuutta sekä tuetaan suomalaista työtä niin lähialueella kuin koko maassa.

Kilpailun tuomaristo ilahtui tasokkaasta hakijajoukosta, joka on hyvä esimerkki hienosta työstä julkisten aterioiden parissa ympäri Suomen.

Raadin puheenjohtaja Tero Lahden mielestä kotimaisuusasteen laskemiseen tarvittaisiin yhtenäinen laskutapa ja suurtalouskeittiöille helppo kotimaisuuslaskuri, jotta ruuan parissa tehty hyvä työ näkyisi. Ruuan kotimaisuus on tänä päivänä iso trendi, ja se kiinnostaa laajalti kuluttajia. Julkiset ateriat koskettavat lähes jokaista kuntalaista joko suoraan tai välillisesti.

-        Oiva-hymynaaman lisäksi käytössä voisi olla vaikkapa kotimaisuusnaama, jonka voisi laittaa ravintolan seinälle. Lisäksi voisi hyödyntää esimerkiksi Hyvää Suomesta -merkin kriteerejä, jossa kotimaisuusaste lasketaan painomäärän mukaan, visioi Lahti.

Mikkelin kaupungin pitkäjänteinen työ suomalaisen ruuan puolesta puhujana palkitaan nyt.

-        Olemme ylpeitä saamastamme huomionosoituksesta. Palkinto nostaa hienolla tavalla esiin julkisia ruokapalveluita ja niiden päivittäin tekemää arvokasta työtä. Kotimainen ruoka on vastuullinen valinta ja huoltovarmuuden kannalta aiempaakin tärkeämpää, muistuttaa Mikkelin kaupungin palvelujohtaja Mia Hassinen.

Kilpailuun osallistui 13 julkisia aterioita tarjoavaa toimijaa

Kilpailuun saivat osallistua kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen ruokapalvelut tai ruokaa tuottavat in house -yhtiöt, jotka käyttävät esimerkillisellä tavalla kotimaista ruokaa.

Osallistujia oli maakunnallisesta toimijasta yhden päiväkodin tai oppilaitoksen ruokahuollosta vastaavaan pienempään keittiöön. Palkintosumma on 5000 euroa, jonka voittaja voi käyttää esimerkiksi henkilökunnan koulutukseen tai virkistäytymiseen.

Tuomaristo painotti arvioissaan mm. tarjotun ruuan raaka-aineiden kotimaisuusastetta ja vastuullisuutta sekä satokauden, sesongin, ruokakulttuurin ja paikallisuuden huomioimista aterioissa. Raati arvosti myös ruokatarjonnan rikkautta, uutuuksia ja halua kehittyä.

Kilpailun tuomaristo:

-        Tero Lahti, raadin puheenjohtaja, MTK:n valtuuskunnan 1. varapuheenjohtaja

-        Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja

-        Sari Lantta, MTK:n valtuuskunnan 2. varapuheenjohtaja

-        Susanna Valtonen, MTK:n maaseutunuorten edustaja

-        Matti Puolimatka, ylijohtaja, Ruokavirasto

-        Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto ry

-        Minna Karhunen, toimitusjohtaja, Kuntaliitto

-        Heidi Siivonen, raadin sihteeri, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK.

Kunniamaininta Dagsmarkin päiväkodille

Tuomaristo myönsi kunniamaininnan Dagsmarkin päiväkodille Kristiinankaupunkiin. Hyvän kotimaisen ruuan lisäksi päiväkodissa tehdään arvokasta ruokakasvatustyötä lasten parissa, vältetään ruokahävikkiä kotoisilla ja toimivilla keinoilla sekä huolehditaan kierrätyksestä.

Katso myös video voittajasta sivuillamme: https://www.mtk.fi/-/hyva-kotimainen-ateria-palkinto

Lisätiedot:
Tero Lahti, Hyvä kotimainen ateria –kilpailun puheenjohtaja, MTK:n valtuuskunnan 2. puheenjohtaja, maanviljelijä, 0400 830 979
Heidi Siivonen, Hyvä kotimainen ateria –kilpailun sihteeri, MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija, 040 568 8802

Mia Hassinen, palvelujohtaja, Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut, 044 794 2262

Kuvat

Lataa
Palvelutyöntekijä Anne Tolvanen, Kalevankankaan koulu, Mikkeli. Kuva: Henri Uotila
Lataa

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.